Notice: Undefined property: wpdb::$get_charset_collate in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-includes/wp-db.php on line 618

Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-content/plugins/doctor-profile/includes/helpers.php on line 510

Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-content/plugins/doctor-profile/includes/helpers.php on line 525
اهمیت تغذیه دیابتی ها
404

اهمیت تغذیه دیابتی ها

|
0 دیدگاه

تغذیه نقش مهمی در سلامتی دیابتی ها ایفا می کند این افراد باید در مورد مصرف بعضی مواد غذایی مضر برای سلامتی شان مراقب باشند تا دچار صدمه های ناشی از این بیماری نشوند.

اهمیت تغذیه دیابتی ها

بعضی اصول پیشگیرانه اولیه و ثانویه جهت مقابله با بیماری های قندی وجود دارند که درادامه مطرح می کنیم.

پیشگیری اولیه

این نوع پیشگیری باعث جلوگیری و یا به تعویق انداختن آغاز بیماری دیابت نوع ۲ در گروه افراد پر خطر یعنی افرادی که دارای ویژگی های چاقی، چربی خون، فشار خون و یا بیماری قلبی عروقی هستند  و زمینه ی مثبت خانوادگی دارند و یا در آزمایش های قبلی پیش دیابتیک هستند می شود. این پیشگیری ازطریق کاهش وزن صورت می گیرد.

پیشگیری ثانویه

 این نوع پیشگیری عامل پیشگیری و یا به تعویق انداختن  عوارض بیماری دیابت از طریق کنترل قند خون می شود.

پیشگیری ثالثیه 

هدف این نوع پیشگیری درمان عوارض بیماری دیابت مانند بیماری های قلبی عروقی و نفروپاتی در بیماران دیابتی می باشد. بعنوان مثال اگر بیمار دیابتی به  بیماری مزمن کلیوی نیز مبتلا باشد، باید مصرف پروتئین را به ۰/۸ گرم بر کیلوگرم در روز کاهش دهد. بیمار دیابتی می تواند ساکاروز مصرف کند ولی میبایست در مصرف چربی و پروتئین بسیار دقت کند.

به  چربی و فشار خون بالا نیز باید توجه کرد. می بایست  از مصرف  خوردنی های غیر ضروری و با کالری بیش از نیاز بدن و شیرین کننده های غیر لازم و غیر مفید اجتناب کرد.

 در رژیم غذایی باید میوه، سبزیجات، غذاهای حاوی فیبر و شیر کم چربی وجود داشته  باشد. در مدت ۲۴ ساعت میزان چربی مصرفی شده باید یک چهارم کل غذایی باشد که در آن مدت استفاده می شود. کربوهیدرات  باید ۴۵ تا ۶۵ درصد کل غذای مصرفی باشد و رژیم کم کربوهیدرات پیشنهاد نمی شود. ولی میزان و نوع کربوهیدرات اهمیت ندارد.

غذاهای که ساکاروز دارند بهترند و ۱۰ تا ۳۵ درصد از کل غذا باید پروتئین باشد، گرفتن رژیم های با میزان پروتئین بالا توصیه نمی شود. غذاهای حاوی فیبر این قابلیت را دارند که بالا رفتن گلوکز پس از خوردن غذا را کاهش دهند. بنابرین رژیم غذایی سالم دارای موادی مثل میوه، سبزیجات و فیبر است. کمبود منیزیم باعث میل به قند و شیرینی می شود.

کمبود پتاسیم  معمولاً در افرادی که دچار اضافه وزن هستند دیده می شود. به این دلیل که آنها مقدار فراوانی قهوه، قند و شکر مصرف می کنند، الکل می نوشند و معمولا از مسهل ها استفاده می کنند.

کمبود پتاسیم با سوخت و ساز بدن در تضاد است و عامل کاهش توانایی بدن برای شکستن مواد غذایی است. کمبود کلسیم غیرفعال شدن آنزیم هایی که در فرایند سوخت و ساز بدن شرکت می کنند به دنبال دارد. اگر به مقدار زیادی  گوشت مصرف کنید، کمبود کلسیم  بسیار مهم می شود. به این دلیل که برنامه غذایی پر پروتئین باعث کمبود کلسیم می شود.

چه مواد غذایی منابع کلسیم هستند؟

 لبنیات، بروکلی، گل کلم، دانه های کنجد، لپه، دانه های آفتابگردان

منابع منیزیم چیست؟

بادام، سیب، آووکادو، کرفس، برنج سبوسدار، خرما، ماهی، چغندر

منابع پتاسیم چیست؟ 

زردآلو، موز، هویج، جعفری، اسفناج، ماهی آزاد

[click_like post_id='157438']

از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.