111

خواص آجیل و فواید مغزها برای بدن

|
0 دیدگاه

مخلوطی از خشکبار را آجیل میگویند که مدل ها و ترکیبات متفاوتی دارد. سالیان دراز است که آجیل مهمان عید نوروز ایرانیان شده و رسمی را برای خودش ثبت کرده است.

خواص آجیل و فواید مغزها برای بدن

همچنین در مراسم های سنتی در ایران از آجیل بعنوان مواد خوراکی میان مهمانان استفاده میشود. بر اساس تحقیقات، مصرف آجیل کمک شایانی به بهبود قدرت باروری می نماید.همچنین مصرف منظم مغزها به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند و برای سلامت قلب مفید است.

در طب آیوردیک، معتقدند که بادام باعث ساخته شدن توانایی‌های ذهنی، هوشی و جنسی انسان می‌شود.از بادام زمینی برای درمان احتقان ریه استفاده می‌شود. تصور می‌شود که بادام زمینی خام و بدون نمک به توقف خونریزی کمک می‌کند.از پوسته خارجی بادام‌زمینی یک نوع نوشیدنی تهیه می‌کنند و آن را به افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌دهند.

در طب چینی از گردو برای بر طرف کردن التهاب و همچنین نرم شدن سرفه و خس خس سینه استفاده می‌نمایند.پزشکان چینی معتقدند که گردو باعث تقویت فعالیت اسپرم می‌شود و همچنین سلول‌های مغزی را تغذیه می‌کند.از نارگیل برای بهبود وضعیت تغذیه کودکان و آرام کردن نفخ شکم استفاده می‌شود.

فواید خاص آجیل

آجیل و نقص سیستم ایمنی:

گردوی آمریکایی، بادام زمینی، مغز دانه برزیلی و بادام هندی از منابع عالی عنصر روی هستند.

تصور می‌شود که کمبود روی باعث اختلال در پاسخ‌های سیستم ایمنی، خصوصاً سیستم لنفاوی می‌گردد.

آجیل و سطح بالای کلسترول خون:

مشاهده شده است که مصرف منظم بادام خام باعث کاهش سطح کلسترول تام می‌شود.

نتایج حاصل از یک مطالعه نشان داده‌اند که مصرف بادام زمینی به مدت ۳ هفته سطح کلسترول LDL را به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

آجیل و بیماری قلبی:

بادام زمینی، گردو، فندق و بادام هندی تامین کننده فولات هستند و در نتیجه می‌توانند به کاهش بروز بیماری‌های قلبی کمک کنند.

آجیل و ناباروری مردان:

مشاهده شده است که دریافت ناکافی سلنیوم یکی از عوامل موثر در ناباروری مردان است.

آزمایش‌های متعدد نشان دادهاند که سطح پایین سلنیوم می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم گردد.

در حالیکه به دنبال افزایش سطح سلنیوم خون تعداد و تحرک اسپرم‌ها افزایش می‌یابد.

مغز دانه برزیلی از منابع بسیار غنی سلنیوم است و مصرف فقط ۳ تا ۴ عدد  از آن در روز نقش موثری در افزایش سطح سلنیوم خواهد داشت.

آجیل و تراکم پایین استخوان:

بادام، فندق، مغز برزیلی و پسته از منابع بسیار مفید کلسیم خصوصاً برای افرادی هستند که از شیر و لبنیات به میزان کافی استفاده نمی‌کنند.

دریافت مقادیر ناکافی کلسیم در دوران نوجوانی باعث کاهش تراکم استخوان و بروز پوکی استخوان (استئوپروز) در دوران‌های بعدی زندگی می‌شود.

نکات مهم در باره مغز دانه ها

۶ مغز دانه برزیلی ۴ برابر نیاز روزانه سلنیوم مردان را تامین می‌کند.

۵۰ گرم بادام هندی ۲۰ درصد از نیاز روزانه آهن زنان را تامین می‌کند.

۵۰ گرم بادام حدود ۱۵ درصد از کلسیم مورد نیاز دختران نوجوان را تامین می‌کند.

۲۸ گرم بادام نیمی از نیاز روزانه ویتامینE بالغین را تامین می‌کند.

نارگیل:

بر خلاف سایر مغز دانه‌ها، بیشتر چربی نارگیل از نوع چربی اشباع است. شیره نارگیل حاوی ویتامین C است.

بلوط:

درصد چربی بلوط پایین است و ۸۶ درصد  از کالری آن مربوط به کربوهیدرات موجود در آن است. بنابراین بلوط یک میان وعده بسیار عالی کم چرب است.

گردوی آمریکایی:

این مغز دانه منبع بسیار غنی عنصر روی است، بنابراین منبع غذایی ایده‌آلی برای افرادی است که به تقویت سیستم ایمنی نیاز دارند.

هتل:

ترکیب روغن موجود در فندق شبیه روغن زیتون است. این مغز دانه غنی از ویتامین E است که آن را در برابر تند شدن محافظت می‌کند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.