207

کاهش مصرف نمک و افزایش سلامتی

|
0 دیدگاه

نمک نقش زیادی در بروز اختلالات مربوط به فشار خون دارد اگر به این عارضه ها دچار هستید پیشنهاد می کنیم از مصرف نمک پرهیز کنید.

کاهش مصرف نمک و افزایش سلامتی

خوردنی های شور تاثیر زیادی بر بروز اختلالات فشار خون خواهند گذاشت همچنین غذاهای پرنمک می توانند تهدیدی برای دیگر ارگان ها و اعضای  بدن محسوب شوند به برخی از توصیه های متخصصین تغذیه دراین زمینه دقت کنید . فشار خون عامل اصلی مرگ و میر در جهان است.

نمک علت اصلی پرفشاری خون محسوب می شود. کاهش مصرف نمک مقرون به صرفه ترین روش برای کنترل فشار خون می باشد. مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. مصرف نمک در ایران بیش از دو برابر مصرف مجاز توصیه شده است.

مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد. در کشور ما، مواد غذایی شور و پر نمک زیاد خورده می شود. فشار خون بالا، مهم ترین عامل بروز بیماری های قلبی عروقی در جامعه ما است. خطر بروز بیماری های قلبی عروقی در افراد مبتلا به فشار خون بالا ۳/۳ برابر افراد با فشار خون طبیعی است.

کاهش مصرف نمک در حد ۵ گرم در روز (حد مجاز مصرف)، خطر بیماری های قلبی را ۱۸٪ درصد و خطر سکته مغزی را ۲۴٪ کاهش می دهد. سرسفره به غذا نمک نزنید و نمکدان را از سفره و میز غذای تان حذف کنید. به جای تنقلات شور، به فرزندان خود، میوه و آجیل خام بدهید. فرزندان خود را از کودکی به مصرف غذای کم نمک عادت دهید.

اگر سن شما بالای ۵۰ سال است و یا با مشکل فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی مواجه هستید، نمک مصرفی خود را به کمتر از ۳ گرم در روز (نصف قاشق مرباخوری) کاهش دهید. تجربه کشورهای موفق نشان می دهد با کاهش مصرف نمک در جامعه، هزینه های درمانی کاهش قابل توجهی یافته است.

مطالعات انجام شده نشان داده است که مصرف غذاهای کم نمک در دختران در سنین بلوغ خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین میانسالی را کاهش می دهد. مصرف کم شیر و لبنیات و مصرف زیاد نمک دو عامل مهم در بروز پوکی استخوان هستند. مطالعات متعددی نشان داده است که غذاهای نمک سود شده یکی از علل ابتلا به سرطان معده است.

از منابع مهم نمک، تنقلات شور مانند چیپس، پفک، انواع ساندویچ ها و غذاهای آماده، سس کچاپ، بیسکوییت، غذاهای بسته بندی شده و کنسروی است. مصرف غذاهای تهیه شده در منزل و تنقلات سالم (میوه، آجیل خام و بدون نمک، ساندویچ های تهیه شده در منزل) در مدارس و مهدکودک ها جایگزین مناسبی برای غذاهای آماده هستند.

به جای نمک، از چاشنی های جایگزین مانند آب لیمو، آب نارنج و آبغوره کم نمک و سبزی های معطر استفاده کنید.

0 پسندیده شده

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.