58

بهانه گیری های غذایی کودکان و روش کنترل آن ها

|
0 دیدگاه

کودکان امروز ایرادهای غذایی زیادی می گیرند و از مصرف غذاهای سنتی و خانگی امتناع می ورزند. برخی گوشت قرمز نمی خورند. برخی دیگر سبزیجات میل نمی کنند.

بهانه گیری های غذایی کودکان و روش کنترل آن ها

عده ای هم از مصرف لبنیات فراری هستند. برای دریافت ویتامین ها و املاح معدنی موجود در این دسته های غذایی از چه روش هایی باید کمک بگیریم .

خود داری از مصرف گوشت

برخی از کودکان سنین مدرسه از خوردن گوشت امتناع می ورزند در حالی که مصرف گوشت به عنوان منبع عمده پروتئین با کیفیت خوب، آهن و روی حائز اهمیت است. بنابراین به مادران توصیه می شود در غذاهایی که مورد علاقه کودک است از گوشت چرخ شده استفاده کنید؛ مانند ماکارونی، املت گوشت، کتلت، همبرگر و کباب که در منزل تهیه شده است.

خودداری از مصرف گروه شیر و لبنیات

میزان نیاز به گروه شیر و لبنیات در سنین مدرسه ۳-۲ واحد می باشد. اگر کودک یا نوجوان علاقه ای به خوردن شیر ساده ندارد می توان مصرف شیر طعم دار را به او توصیه کرد. مثلاً مقدار کمی پودر کاکائو (در حد یک قاشق مرباخوری در یک لیوان شیر) و یا عسل به شیر اضافه نمود تا طعم آن تغییر کند.

مقدار زیاد کاکائو به علت داشتن اگزالات از جذب کلسیم شیر جلوگیری می کند. می توان شیر را در قالب غذاهایی مثل فرنی، شیر برنج، سوپ و … به کودکان داد و یا از فرآورده های شیر مانند ماست، پنیر و کشک در وعده صبحانه، ناهار و شام یا بستنی در میان وعده استفاده نمود.

افراط بیش از حد در خوردن شیر نیز به این دلیل که جایگزین سایر غذاهای اصلی می شود، کودک را در معرض خطر کمبود های تغذیه ای به خصوص کمبود آهن قرار می دهد.

خودداری از مصرف سبزی ها

معمولاً کودکان در این سنین تمایلی به مصرف سبزی های تازه ندارند.به مادران توصیه می شود که سبزی های خام مثل هویج، گوجه فرنگی، کاهو، گل کلم و سبزی های پخته مثل چغندر پخته (لبو)، نخود فرنگی، لوبیا سبز، کدو حلوایی را به عنوان میان وعده به کودکان بدهند.

افراط در مصرف شکلات و شیرینی

مصرف بی رویه شکلات و شیرینی موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در کودکان شده، آنها را از مصرف وعده های اصلی غذایی باز می دارد در نتیجه موجب اختلال رشد آنها خواهد شد.

به والدین توصیه می شود حداقل، در منزل از نگهداشتن شکلات و شیرینی خودداری کنند و به این ترتیب، دسترسی دائمی کودکان به این خوراکی ها را کاهش دهند.

از دادن شکلات و شیرینی به عنوان جایزه خودداری نموده و با تنظیم یک برنامه منظم، تعداد شکلات و شیرینی که دانش آموز در طول روز مصرف می کند را کنترل نمایید.

برای جلوگیری از خراب شدن دندان ها باید به کودکان آموزش دهید که پس از خوردن مواد قندی و شیرینی به ویژه شکلات ها و آب نبات هایی که به سطح دندان می چسبند، دهان و دندان های خود را با آب و حتی الامکان مسواک شستشو دهند.

مصرف بی رویه تنقلات غذایی کم ارزش

متاسفانه برخی از تنقلات تجاری مثل انواع پفک و چیپس به طور بی رویه توسط کودکان و دانش آموزان مصرف می شود. خوردن پفک به خصوص قبل از وعده های غذایی به دلیل ایجاد سیری کاذب کودکان را از خوردن وعده های اصلی که باید مواد مغذی موردنیاز برای رشد را تأمین کند باز می دارد. از سوی دیگر نمک زیاد این مواد، ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می دهد.

انواع چیپس ها علاوه بر شور بودن، به دلیل چربی زیادی که دارند موجب چاقی بی رویه کودکان می شوند. مطالعات متعددی رابطه بین خوردن مواد شور در کودکی و افزایش فشار خون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است. نوشیدن بی رویه نوشابه های گازدار نیز علاوه بر ایجاد سیری کاذب، موجب اختلال در جذب مواد مغذی مانند کلسیم می شود.

کودکان را به مصرف تنقلات سنتی مثل نخودچی و کشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجک، عدس برشته شده، توت خشک، انجیر خشک و برگه ها تشویق نموده و همچنین به جای نوشابه های گازدار از دوغ استفاده کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.