97

خوردنی های تاثیرگذار بر اختلالات روحی

|
0 دیدگاه

برخی موادغذایی تاثیر زیادی بر اختلال افسردگی می گذارند.

خوردنی های تاثیرگذار بر اختلالات روحی

اگر از مشکلات روحی رنج می برید  بهتر است با فواید درمانی این موادغذایی آشنا شوید تا بتوانید در کاهش اختلالات افسردگی تان موثر باشید برای مقابله با مشکلات روحی و افسردگی می توانید از برخی راهکارهای تغذیه ای استفاده کنید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مصرف میوه های رنگارنگ اگرچه برای سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن موثر است، اما نقش آنها در کاهش علائم افسردگی و افزایش خلق و خو را نمی توان نادیده گرفت.

 اگرچه این مواد غذایی درمان اصلی اختلالی مثل افسردگی نیستند اما می توانند مزایایی برای کاهش علائم این اختلال داشته باشند:

انواع فلفل:

 فلفل ها در رنگ های مختلف حاوی فیبر، ویتامین آ و ویتامین ث هستند. ویتامین ث به جذب آهن کمک کرده و از بروز کم خونی نیز جلوگیری می کند. خواص دیگر این ویتامین شامل رفع خستگی بیش از حد و طغیان رفتارهای عصبی و هیجانات زیاد به همراه کاهش علائم افسردگی است.

انواع توت ها:

علاوه بر این که غنی از آنتوسیانین ها و پروآنتوسیانیدین ها هستند و برای حفظ سلامت قلب و مغز موثرند، ویتامین ب موجود در آنها موجب کاهش میزان ترس، عصبانیت و افسردگی می شود.

سبزیجات تیره رنگ:

 اسفناج، کلم و کاهو از جمله این سبزیجات هستند. این قبیل سبزیجات سبزبرگ با وجود مواد مغذی‌ ای که دارند، تقویت ‌کننده قوی سیستم ایمنی هستند و خواص ضد سرطانی نیز دارند. این مواد علاوه بر این که از تبدیل سلول ‌های سالم به سلول‌های سرطانی جلوگیری می ‌کنند،

بدن را مسلح نگه داشته و به سلول‌ های سرطانی حمله می‌ کنند. این سبزیجات همچنین با انواع التهاب‌ های ایجاد شده در بدن و مغز مبارزه و افسردگی‌ های شدید را درمان می‌ کنند.

گوجه فرنگی:

سرشار از فیبر و لیکوپن است و آنهم برای جلوگیری از سرطان پروستات. گوجه فرنگی حاوی فولات، پتاسیم، و ویتامین ث است. اسیدفولیک و اسیدآلفا‌لیپوئیک موجود در آن هر دو عوامل موثری برای مبارزه با افسردگی محسوب می ‌شوند. بررسی‌ های متعدد نشان می‌ دهد احتمال بروز افسردگی در بیمارانی که از کمبود فولات رنج می‌برند، بیشتر است.

فولیک‌اسید، مانع از تولید ماده‌ ای می ‌شود که تولید انتقال‌ دهنده‌ های مهم عصبی مانند سروتونین و دوپامین را در بدن محدود می ‌کند. اسید آلفالیپوئیک نوعی مکمل محسوب می‌ شود که به بدن در تبدیل گلوکز به انرژی و ثبات حالات روحی کمک می‌ کند.

گردو:

از جمله غنی ‌ترین مواد غذایی از نظر دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ است و مطالعات گسترده نشان داده، این اسیدچرب عملکردهای مغزی را بهبود بخشیده و علائم افسردگی را تا حد قابل توجهی کاهش می‌ دهد. از آنجایی که ۸۰ درصد مغز پستانداران از چربی یا لیپید تشکیل شده، این چربی ‌ها نقش بسیار موثری در عملکردهای مغزی ایفا می ‌کنند.

بررسی‌ ها نشان می‌ دهد با توجه به دور شدن رژیم غذایی غربی از مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، احتمال بروز اختلالات و بیماری‌ های روانی و مغزی در این مناطق طی یک قرن گذشته رشد چشمگیری داشته است.

کلم:

به گفته متخصصان تغذیه انواع کلم غنی از کلسیم است و نقش موثری در کاهش فشار خون دارد. منیزیوم موجود در رنگدانه های سبز کلم بروکلی برای پیشگیری و درمان افسردگی موثر است.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.