81

چرت نیمروز و عملکرد شناختی بهتر

|
0 دیدگاه

چرت نیمروز یا خواب در طول روز، برای خیلی از ما عجیب است و معمولاً کسانی که در طول روز، باز هم یک چرت کوتاه می زنند، از دیدگاه ما تنبل به حساب می آیند.

چرت نیمروز و عملکرد شناختی بهتر

اما یک تحقیق جدید در آمریکا نشان می دهد که چرت نیمروزی باعث افزایش عملکرد شناختی مغز انسان می شود و هوشیاری ذهن را بالا می برد. در این مطالعه مشخص شده است که چرت نیمروزی حتی بر کیفیت خواب شبانه نیز تاثیر دارد و با این کار، خواب شبانه‌ی راحت تری خواهید داشت.

چرت نیمروز توصیه ای از گذشته

در مورد چرت نیمروز، در گذشته صحبت های زیادی شده است و به ویژه در کشورهای گرم اروپایی مانند اسپانیا و پرتغال ویونان، خواب نیمروزی توصیه می شود. محققان در مورد مزایای چرت نیمروزی مطالعات بیشتری انجام دادند و متوجه بهبود عملکرد مغز بعد از چرت نیمروز شدند.

 یک ساعت چرت نیمروز برای سالمندان

برای سالمندان، زمان بهینه و مناسب برای چرت نیمروز، حدود یک ساعت است. یافته های تحقیق در مجله انجمن طب سالمندان آمریکا مبتنی بر نظرسنجی از تقریبا ۳۰۰۰ مرد و زن مسن چینی در مورد عادت های چرت زدن و اطلاعاتی از عملکرد شناختی آنها است.

این مطالعه نشان داده است که در مقایسه با افرادی که چرت نمی زدند یا افرادی که برای مدتی بیش از ۹۰ دقیقه یا کمتر از ۳۰ دقیقه می خوابیدند، کسانی که بعد از ناهار مقدار متوسطی از زمان را چرت می زدند (بیشتر آنها نزدیک به ۶۰ دقیقه می خوابیدند)، به طور کلی عملکرد شناختی بهتری داشتند.

بر اساس همین مطالعات و نتایج به دست آمده، چرت به نسبت طولانی می تواند در بخش مهمی از بهبود عملکرد شناختی در افراد سالمند تاثیرگذار باشد و خطر وابستگی عملکردی و احساس کیفیت پایین زندگی در سالمندی را کاهش دهد.

بنیاد بهداشت در پیری، یک گروه غیر انتفاعی که توسط انجمن طب سالمندان آمریکا تاسیس شده است، در بیانیه ای اعلام کرد عملکرد ذهنی بین کسانی که زمان متوسطی می خوابند و بقیه، در رابطه با انتظار افزایش پنج ساله در سن، مشابه است.

اما کاهش روانی گروه دوم بین چهار تا شش برابر بیشتر است. چرت شصت دقیقه ای بعد از ناهار می تواند مزایای زیادی برای عملکرد ذهنی و شناختی افراد، مخصوصاً سالمندان داشته باشند.

خواب شبانه بهتر با چرت نیمروز

چرت نیمروز در کیفیت خواب شبانه هم تاثیرگذار است. اگر نگران خواب شبانه خود هستید، بهتر است بدانید که با یک چرت یک ساعته در وسط روز، خواب شبانه بهتری را نیز تجربه خواهید کرد. افرادی که در طول روز می خوابند، به نسبت افرادی که اصلاً در طول روز نمی خوابند، خواب طولانی تری دارند.

در حالی که به نظر می رسد نخوابیدن در طول روز باعث خواب بیشتر در شب می شود.  با این حال، این بدان معنا نیست که عادت چرت زدن در روز بر خواب شب تاثیر دارد یا بالعکس؛ چرا که توضیح قطعی در این خصوص ارائه نشده است.

1 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.