110

کنترل کلسترول خون با کیوی

|
0 دیدگاه

همان طورکه واقف هستید رژیم غذایی سالم پیامد های مثبتی را در پی دارد. مهم ترین دارایی انسان سلامتی است که با تغذیه مناسب می توان آن را حفظ کرد.

کنترل کلسترول خون با کیوی

مفید ترین میوه های خوراکی کیوی است که می تواند به سلامتی انسان کمک بسزایی بکند.

مواد غذایی با اساس گیاهی مانند کیوی، بدون کلسترول بوده و حاوی ترکیباتی که می‌توانند سطح LDL یا لیپوپروتئین‌های با چگالی کم  ، همان کلسترول بد، را کاهش داده و همین طور می توانند لیپوپروتئین با چگالی بالا یا همان کلسترول خوب که HDL نیز نامیده می‌شوند را افزایش دهند.

در سال ۲۰۰۹، یک مطالعه که در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه چاپ شده است، گزارش داد:

بزرگسالان تایوانی با کلسترول خون بالا که دو عدد کیوی در روز به مدت ۱۰ هفته مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول بد (LDL) خونشان را مشاهده نمودند که این کاهش با افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) همراه بود.محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن کیوی می‌تواند یک راه خوب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی باشد.

مطالعه دیگری که در ماه ژوئن ۲۰۱۳ در مجله انگلیسی تغذیه چاپ شد، نشان داد که مردان دارای کلسترول خون بالا با مصرف یک رژیم غذایی سالم که شامل دو عدد کیوی در روز بود، توانستند سطح کلسترول کل خونشان را کاهش دهند در حالی که مقدار کلسترول HDL آن‌ها افزایش داشت.

راه‌هایی برای مصرف کیوی

اگر به دنبال تغییراتی درمان کننده در شیوه زندگی تان هستید مانند آن چه در رژیم غذایی توسط موسسه ملی سلامت توصیه شده که موجب کاهش سطوح کلسترول خون می‌شود، شما باید دو تا چهار واحد از میوه‌های تازه یا کنسرو شده بدون شکر، میوه‌های فریز شده، خشک شده و یا کنسرو شده در هر روز مصرف کنید.

یک واحد کیوی معادل یک دوم فنجان کیوی خرد‌شده تازه یا یک کیوی متوسط است. سعی کنید تکه‌های کیوی را به ماست بدون چربی یا کم چربی برای وعده صبحانه اضافه کنید، می‌توانید آن را با سالاد خود در وعده ناهار مصرف کنید و یا اینکه از آن به عنوان یک دسر سالم بعد از شام بهره ببرید.

فیبر در کیوی

موسسه ملی سلامت توصیه می‌کند که مصرف مقدار زیادی از فیبر در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش سطح کلسترولکمک کند، به خصوص اگر این فیبر را از منابع غنی از فیبر محلول دریافت نمایید.

چربی اشباع شده در کیوی

یک کیوی کامل که حدود ۵ سانتی متر قطر دارد، شامل ۰/۳۶ گرم چربی که تنها ۰/۰۲ گرم آن اشباع است، می‌باشد. موسسه ملی سلامت می‌گوید چربی‌های اشباع شده، مهم‌ترین عامل در رژیم غذایی است که بر سطح کلسترول تام و LDL اثر می‌گذارد. مصرف غذاهایی که چربی‌های اشباع کمی دارند، به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

چربی‌های اشباع شده در یک کیوی با سایز متوسط کمتر از یک درصد از حد تعیین شده برای بزرگسالان است که در یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری توصیه می‌شود.

کیوی و آب آن

فیبر محلول، آب را در دستگاه گوارش شما جذب کرده و به شکل یک ژل چسبناکی در می‌آید که می‌تواند توانایی روده را در جذب کلسترول مهار کند. یک کیوی حاوی حدود ۷/۱ گرم فیبر، با ۷/۰ گرم فیبر محلول است. فیبر محلولی که از یک کیوی حاصل می‌شود به اندازه یک‌دوم فنجان کلم پخته‌شده، یک فنجان کرفس خام یا ۳ قاشق غذاخوری جوانه گندم می‌باشد.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.