60

تغذیه در تابستان

|
0 دیدگاه

احتمالا براي بسياري از ما پيش آمده که با آغاز فصل گرما ميل به مصرف غذاي گرم کاهش پيدا مي‌کند و بدن از خوراکي‌هاي خنک بيشتر استقبال مي‌کند، معمولا افراد در گرماي زياد بي‌اشتها مي‌شوند،

تغذیه در تابستان

اما بايد با رعايت تغذيه درست مواد و ويتامين‌هاي کافي را در گرماي تابستان نيز به خوبي به بدن رساند؛ تغذيه يکي از مهم‌ترين جنبه‌هاي سبک زندگي سالم انسان‌ها است.

از طرفي شرايط آب و هوايي يکي از عوامل تاثيرگذار بر سبک زندگي و تغذيه افراد است، در طبيعت نيز خوراکي‌ها و مواد غذايي متنوعي به فراخور هر فصل رشد پيدا مي‌کند. رعايت تغذيه مناسب به فراخور شرايط آب و هوايي و استفاده از مواد غذايي در فصل خود به حفظ سلامت و شادابي بدن کمک مي‌کند.

شير کاکائو

شير کاکائو در فصل گرما و به خصوص بعد از فعاليت‌هاي بدني زياد توصيه مي‌شود. با مصرف اين نوشيدني مفيد بدن علاوه بر دريافت ميزان قابل توجهي آب از پروتئين و کلسيم نيز بهره مند مي‌شود. با اين حال حواستان باشد که شير کاکائو را زياد شيرين نکنيد و در مصرف آن دچار افراط نشويد.

چاي و قهوه

در گرماي شديد هوا نوشيدن قهوه يا چاي زياد توصيه نمي‌شود، به دليل اينکه اين نوشيدني‌ها خواص ديوروتيک دارند؛ البته مصرف اين نوشيدني‌ها به ميزان متعادل مشکلي به وجود نمي‌آورد. اگر چاي يا قهوه جزو نوشيدني‌هاي مورد علاقه شما است بهتر است در گرماي زياد آن‌ها را به صورت ولرم ميل کنيد تا حرارت بدنتان را بيشتر نکنند.

نوشيدني‌هاي تگري

حواس تان باشد که نوشيدني‌هاي تان را پر از يخ نکنيد، اين کار باعث ايجاد کرامپ‌هاي شديد در معده مي‌شود. سعي کنيد نوشيدني تان حتماً خنک و گوارا باشد، اما از مصرف نوشيدني‌هاي خيلي خنک و به اصطلاح تگري بپرهيزيد، چون باعث ايجاد شوک در بدن مي‌شوند.

سبزيجات

مصرف سبزيجات تازه به حفظ سلامت پوست، گوارش، قلب و عروق و در کل سلامت بدن کمک مي‌کند، با اين وجود در تابستان مصرف سبزيجات بايد با احتياط باشد. لازم است سبزيجات را پيش از مصرف به خوبي با آب و نمک ضدعفوني کنيد و در مصرف سبزيجات خارج از منزل بسيار احتياط کنيد، اگر سبزيجات با آب آلوده شسته شوند،

باعث بروز بيماري‌هاي عفوني و گوارشي مي‌شوند که گاهي بسيار خطرناک و حتي غيرقابل درمان هستند.

گوجه فرنگي

گوجه فرنگي علاوه بر داشتن سطح بالايي از آنتي‌اکسيدان و ويتامين ث، محتوي مواد فيتو‌شيميايي مفيدي مانند ليکوپن نيز هست. اين خواص در کاهش شماري از بيماري‌هاي مزمن به‌ ويژه انواع سرطان بسيار مؤثر است.

طالبي

طالبي نيز مانند هندوانه مُدِر است و مصرف آن براي خانم‌ها که در مقايسه با آقايان تغييرات هورموني بيشتري را در بدن خود تجربه مي‌کنند، توصيه مي‌شود.

ماهي آزاد

رژيم غذايي مديترانه‌اي پر از غذا‌هايي است که براي سلامتي افراد مورد نياز است. اين رژيم غذايي در کاهش بيماري‌هاي قلبي که مهم‌ترين علت مرگ در خانم‌هاست، مؤثر است. ماهي آزاد منبع خوبي براي تأمين پروتئين و چربي امگا-۳ است.

سس‌ها

معمولا سالاد با سس خوشمزه‌تر مي‌شود، ولي مصرف زياد سس در تابستان مي‌تواند مشکلاتي را براي سلامتي به‌ وجود بياورد. پيشنهاد مي‌شود از سس‌ها که جزو خوراکي‌هاي پرکالري و حاوي مقدار بالايي از نمک هستند همواره دوري کنيد. سس‌ها باعث احساس نفخ و سستي مي‌شوند.

غذا‌هاي سرخ‌شده

غذا‌هاي سرخ‌شده و هله‌هوله مي‌توانند باعث چاقي‌تان بشوند و بر روي صورت‌تان جوش و آکنه ايجاد کنند، در تابستان، بدن زمان بيشتري براي گوارش اين نوع غذا‌ها نياز دارد؛ بنابراين به‌جاي مصرف مقدار زيادي ساندويچ، پيتزا و سيب‌زميني سرخ‌کرده، بيشتر از ميوه‌هاي تازه و آبميوه‌هاي طبيعي مصرف کنيد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.