166

درمان های غیر دارویی میگرن

|
0 دیدگاه

طب سوزني و ميگرن در طب سوزني چيني، سوزن‎هاي کوچکي درون نقاط خاصي از بدن شما قرار مي‎گيرند.

درمان های غیر دارویی میگرن

مطالعات نشان مي دهند که اين امر مي‎تواند باعث تسکين درد ميگرن شود و حتي ممکن است براي بهبود سردردهاي ديگر نيز کاربرد داشته باشد. ‎ بيوفيدبک و ميگرن بدن شما به درد و تغييرات فيزيکي نظير ضربان قلب تند، کشيدگي عضلات، يا سرد شدن دست ها پاسخ نشان مي‎دهد.

در بيوفيدبک، گيرنده ها اين تغييرات را اندازه گيري مي‎کنند سپس اطلاعات را به شکل يک چراغ چشمک زن يا صدايي که شما بتوانيد بشنويد، در اختيار شما مي‎گذارند. شما سعي مي‎کنيد نسبت به بازخورد يا فيدبک پاسخ نشان دهيد و عضلات خود را آرام سازيد. هدف بيوفيدبک، که اغلب اوقات از آن به عنوان ذهن بر فراز ميگرن ياد مي‎شود،

اين است که به شما ياد داده شود چطور بدن خود را ريلکس و آرام کنيد و حالت فيزيکي خود را کنترل کنيد. مطالعات نشان مي‎دهند که اين امر اغلب اوقات مي‎تواند باعث کاهش شدت و دفعات ميگرن شود.

ماساژ و ميگرن اين درمان به صورت کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است، ولي تحقيقات اوليه نشان مي‎دهند که ماساژ مي‎تواند در کاهش برخي از سردرد‎ها از جمله ميگرن در بعضي از افراد موثر باشد. ماساژ مي‎تواند باعث کاهش استرس که يک محرک متداول سردرد است، شود.

مکمل‎ها و ميگرن تحقيقات نشان مي‎دهند که مصرف ريبوفلاوين (ويتامين B2) و منيزيم ممکن است در بهبود ميگرن به شما کمک کند، گرچه زماني که فرد درد دارد به نظر براي کاهش درد موثر نيست. کوآنزيم Q10 ممکن است همچنين منجر به کاهش درد ميگرن در بزرگسالان و کودکان شود، گرچه معمولا نياز است به مدت چندين ماه مصرف شود تا اثر آن مشاهده شود.

البته حتما قبل از مصرف هر نوع مکمل، با پزشک خود مشورت کنيد. تکنيک‎هاي آرام سازي و ميگرن چون ميگرن‎ اغلب اوقات بواسطه‎ي استرس شروع مي‎شود، آموزش آرام سازي (ريليکسيشن) مي‎تواند کمک کننده باشد.

بعضي از روش‎هاي مفيد شامل تنفس عميق و آرام سازي تصاعدي عضلات، که در آن شما مي‎توانيد عضلات بخش‎هاي مختلف بدن خود را بکشيد و آزاد کنيد، مي‎شوند.

اين تکنيک مي‎تواند به شما کمک کند در پاسخ خود به استرس کنترل داشته باشيد و حمله ميگرني تا حدي مهار شود. ورزش و ميگرن ورزش هايي که باعث شود ضربان قلب شما افزايش پيدا کند، به کنترل سردردهاي ميگرني کمک مي کند. يک تحقيق انجام شده در سوئد ورزش را با آرام سازي و يک داروي ميگرن، مقايسه کرد.

انجام ورزش به مدت ۴۰ دقيقه، سه بار در طول هفته، به خوبي تکنيک‎هاي آرام سازي يا دارو در کاهش درد و دفعات آن موثر بود. دستکاري ستون فقرات و ميگرن هنوز در رابطه با اينکه اين تکنيک مي‎تواند به بهبود ميگرن کمک کند يا نه، بحث‎هايي وجود دارد. ولي در يک تحقيق کوچک نشان داده شد که به خوبي دارو‎ها براي پيشگيري از ميگرن جواب داده است.

گفتگو درماني و ميگرن درمان رفتاري – شناختي که تمرکز بر تغيير افکار و اعمال شما دارد مي‎تواند کمک کند حملات ميگرني کمتري داشته باشيد. انجام گفتگو درماني به اين معنا نيست که شما مشکلات احساسي داريد يا اينکه مشکلات شما ‎زاييده‎ي تخيل شما هستند.

گفتگو درماني مي‎تواند شيوه‎ي جديدي در برخورد با موقعيت‎هايي باشد که ممکن است منجر به سردرد شوند. بويژه زماني که با ديگر درمان‎ها ترکيب شود، به خوبي جواب مي‎دهد. تحريک مغناطيسي مغز و ميگرن در تحريک مغناطيسي مغز (TMS)، امواج مغناطيسي بدون درد به مغز شما ارسال مي شوند.

اگر ميگرن‎ به همراه تشعشع‎هاي نوراني داريد، TMS در طول فاز تشعشع مي‎تواند باعث کوتاه سازي مدت سردرد و کاهش شدت آن شود. تغييرات رژيم غذايي و ميگرن بعضي افراد متوجه مي‎شوند که غذاهاي خاصي مي‎توانند عامل شروع کننده ميگرن‎ باشند.

الکل، کافئين، شکلات، غذاهاي کنسروي، گوشت‎هاي فرآوري شده، پنير‎هاي کهنه، شير، منو سديم گلوتامات (نوعي نگهدارنده)، و آسپارتام (نوعي شيرين کننده مصنوعي) در ميان متداول ترين اين غذاها قرار دارند. يک دفترچه غذايي داشته باشيد تا به شما کمک کند تا متوجه شويد قبل از اينکه سردرد شروع شود، چه چيزي خورده‎ايد.

سپس هر دفعه يکي از آن‎ غذا‎ها را حذف کنيد تا ببينيد کمکي به وضعيتتان مي‎ کند يا نه. دارو‎هاي گياهي و ميگرن گياه فيورفيو (feverfew) که در ايران نيز يافت مي شود، مي‎تواند باعث آرام سازي درد، حالت تهوع و حساسيت به نور در ميگرن شود و همچنين به شما کمک کند حملات کمتري داشته باشيد،

ولي تحقيقات در اين رابطه نظرات مختلفي دارند. قبل از مصرف هر نوع گياه دارويي حتما با پزشک خود مشورت کنيد. فشار و ميگرن بسياري از افراد متوجه مي‎شوند که به کار بردن فشار آهسته بر روي سر، صورت و گردن در طول ميگرن مي‎تواند کمک به آرام سازي درد کند.

تکنيک‎هايي که مي‎توان امتحان کرد: • روي خط ابرو و زير چشمان خود فشار اندکي اعمال کنيد. • شقيقه‎ و فک خود را در قالب حرکتي دوراني بماليد. • قاعده‎ي جمجمه‎ي خود را با يک توپ تنيس ماساژ دهيد. خواب و ميگرن مطالعات نشان مي‎دهند که کم خوابي و ميگرن ارتباط مستقيم دارند،

بنابراين تغيير بعضي از عادات خواب مي‎تواند کمک کننده باشد. مواردي که مي‎توانيد امتحان کنيد: • در رختخواب مطالعه نکنيد، تلويزيون مشاهده نکنيد و به موزيک گوش ندهيد. • خواب نيمروز نداشته باشيد. • ۴ ساعت يا ۲ ساعت قبل از خواب به ترتيب چيزي نخوريد و نياشاميد.

• قبل از خواب از دستگاه هاي ديجيتال با صفحه‎ي روشن استفاده نکنيد. عادات خوب با ميگرن‎ مبارزه مي‎کنند شيوه‎ي زندگي شما تاثير زيادي بر اين دارد که هر چند وقت يکبار سردرد داريد. اين توصيه‎ها مي‎توانند کمک کننده باشند:

• وعده هاي غذايي را حذف نکنيد.

• هميشه آب بخوريد. به طور منظم ورزش کنيد. وزن خود را در سطح سالمي نگه داريد. چرا بهتر است يک درمان تکميلي را امتحان کنيد؟ آن‎ها مي‎توانند ‎گزينه‎ي خوبي باشند اگر شما:

• از درمان‎‎هاي تجويز شده نتيجه‎اي نگرفته‎ايد.

• با عوارض جانبي دارو‎ها مشکل داريد.

• شرايطي داريد که مانع اين مي‎شود که داروهاي مخصوص ميگرن بخوريد.

• نمي‎خواهيد دارو بخوريد.

وظايف خود را انجام دهيد اگر در فکر اين هستيد که براي ميگرن‎ از درمان‎هاي تکميلي استفاده کنيد، پزشک شما مي‎تواند در رابطه با ميزان اثربخشي آن‎ها و اينکه خطري براي شما دارد يا نه، نکات لازم را بگويد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.