76

راه های جلوگیری از دلشوره و اضطراب

|
0 دیدگاه

بدن انسان در شرایط مختلف واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهد.دلشوره و اضطراب هم یکی از این واکنش ها در زمان هایی است که اتفاق حساسی افتاده و یا نگرانی خاصی وجود دارد.

راه های جلوگیری از دلشوره و اضطراب

دلشوره عبارت است از احساس ناراحت کننده و مبهم ترس ، وحشت یا خطر که بر فرد مستولی می شود. برای برخی از افراد این حالت ممکن است ناگهانی باشد و برطرف شود، اما برای برخی دیگر دلشوره به صورت مزمن در می آید. دلشوره گاهی بدون هیچ علتی اتفاق می افتد و گاهی در واکنش به اتفاقات اطراف.

تنظیم این که چه طور به محرک های محیطی پاسخ دهیم تا حدی در اختیار خودمان است. درست است که تیپ شخصیتی ما و نوع نگرش مان به مسایلی که به وقوع می پیوندند نقش مهمی در این باره دارند اما خودمان هم باید کمک کنیم تا بدن مان پاسخ مناسبی در مواقع لازم ارایه کند.

نکاتی برای آرام کردن خود

 زمانی که بدن تان حالت انقباض به خود می گیرد یا احساس دلشوره، تعریق، تپش قلب شدید و سرگیجه می کنید بهتر است کنترل خود را از دست ندهید و از تکنیک هایی مانند آرام سازی عضلانی برای بازگشت بدن خود به حالت اولیه استفاده کنید.

دلبر نیروشک در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ، با بیان اینکه مغز پیام را گرفته و به بدن می گوید که چه واکنشی نشان دهد، اظهار داشت:گاهی حتی قبل از اینکه فرد متوجه این تغییرات شود بدنش به سرعت واکنش نشان می دهد و این همان لحظه ای است که دلشوره ها از آن سرچشمه می گیرد بنابراین مغز و بدن مانند اعضای یک گروه کار می کنند تا به شما در مدیریت احساس تان کمک کنند.

وی ادامه داد:مغز شما کنترل همه فعالیت هایتان را از نفس کشیدن تا احساساتی که در هر لحظه نشان می دهید، در دست دارد.

بیشتر عوامل مانند فیلم ها یا خواب های بد، پرهیجان یا ترسناک نیستند مگر اینکه مغز شما تصمیم بگیرد و دستور دهد که حالت پرهیجان و ترسناکی به خود بگیرد. در واقع مغز آنچه را می بینید، می شنوید، حس می کنید، می کشید و می بوئید به شکل اطلاعات اولیه می گیرد و به سرعت به آنها پاسخ می دهد تا به بدن تان بگوید چه واکنشی نشان دهد.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت:بدن شما به هر احساسی که تجربه می کنید واکنش نشان می دهد مثلا وقتی خجالت می کشید صورت تان سرخ می شود. زمانی که ناراحت هستید گریه می کنید و موقع تعجب از جا می پرید.

وی با ذکر مثالی برای حالات واکنشی بدن اظهار داشت:وقتی فرد عصبانی می شود ماهیچه هایش سفت می شود و این منجر می شود تا در ناحیه صورت اخم به وجود آید در این حالت ممکن است فرد دندان قروچه، قوز یا مشت خود را گره کند.

این روانشناس تصریح کرد:وقتی فرد تحت استرس قرار می گیرد مواد شیمیایی در بدنش ترشح می شود که او را ضعیف و لرزان می کند و در نهایت احساس دلشوره را تجربه کند. همچنین هنگامی که به هیجانات شدیدی دچار می شوید ممکن است پیشانی، زیر بغل، دست ها و حتی داخل آرنج تان عرق کند.

وی افزود:زمانی که آشفته و دست پاچه هستید زانوهایتان می لرزد و در واکنش به احساسات شدید نیز داغ می شوید و صورت تان سرخ می شود.

عوامل ایجاد اضطراب

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد:هیجانات شدید باعث می شود که فرد احساس کند قلبش از سینه بیرون می زند. نفس کشیدن با سرعت زیاد اکسیژن زیادی به مغزتان می رساند. کم نفس کشیدن نیز موجب می شود تا کمتر از حد لازم اکسیژن به مغز فرد برسد هر دوی این حالت ها موجب سرگیجه و ضعف بدن می شود.

وی خاطرنشان کرد:توصیه می شود زمانی که بدن شما به یکی از این واکنش های فیزیکی دچار می شود کنترل خود را از دست ندهید زیرا این واکنش ها طبیعی هستند. این حالات نباید شما را از تلاش های تازه و تغییر مسیر در رویارویی با این حالات بازدارد. بهتر است از تکنیک های آرام سازی عضلانی استفاده کنید تا طی آن بتوانید حالات بدنی خود را متعادل کنید.

راه های مقابله با دلشوره

به زمان هایی که بیهوده دلهره گرفته بودید فکر کنید و دریابید که نباید همه چیز را تعمیم داد و در آینده که دلشوره گرفتید یادتان بیاید انتهای این ماجرا چیزی نخواهد بود و تا چند لحظه دیگر همسرتان می آید و می گوید که در ترافیک بوده یا شارژ تلفن اش تمام شده است، به همین سادگی.

ذهن خوانی، ممنوع! پیش داوری را کنار بگذارید

 اگر می بینید همکارتان در حال گفتگو با رییس است و نگاهی به شما می اندازد یا با آمدن تان حرف اش را قطع می کند بی جهت دلشوره نگیرید که حتما درباره شما صحبت می کرده و باید تا پایان روز منتظر وقوع حادثه بدی باشید.

در مورد آنچه شما را می آزارد با یک هم راز صحبت کنید

 کسی که قابل اعتماد باشد و از نظر شخصیتی مانند شما نباشد (اهل دلشوره نباشد) می تواند گوش شنوای شما شود و انرژی مثبت بدهد و باعث شود شما با گفتن و گفتن از بار استرس و غمی که در دل دارید بکاهید. البته باید دقت

کنید سفره دل تان را پیش هر کسی باز نکنید.

 از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید

 انجام بعضی حرکات نرمشی یا شل و سفت کردن عضلات می تواند کمک کننده باشد و از اضطراب و دلشوره تان بکاهد. حتما و حتما ساعتی را به خودتان اختصاص دهید و آن کاری را که مایه لذت تان است انجام دهید.

 اگر هیچ کدام از توصیه ها فایده نکرد و همچنان مشکل باقی بود، قدم پنجم مراجعه به روان پزشک است که بتواند در کاهشاضطراب کمک تان کند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.