70

چرا مردان مرحله شکستگی استخوان ندارند؟

|
0 دیدگاه

مردان فاقد مرحله شکستگی استخوان هستند، به شکلی که مدت زیادی طول میکشد تا به این مرحله برسند. 

چرا مردان مرحله شکستگی استخوان ندارند؟

میتوانم دوستان مسن زیادی را به همراه خانواده هایشان نام برم که مشکل شکستگی استخوان دارند، در حالیکه فقط تعداد معدودی از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

در اینجا به دلایلی این پدیده اشاره میکنیم:

اگرچه عمر مردان به درازی عمر زنان نیست اما طبیعت دعای خیری در حق آنان کرده است و آن اینکه آنها از استخوانهای قوی و عضلات محکمی برخوردارند. در نیمه دوم عمرشان از استخوانهای ذخیره شده کافی و فراوان برخوردار می شوند و ترشح هورمون تستسترون (هورمون جنسی مذکر) باعث تحریک استخوان و افزایش حجم عضلات می شود.

همچنین به علت اینکه آنها در وعده های غذایشان بیشتر از زنان غذا می خورند، بنابراین کلسیم بیشتری هم دریافت میکنند. به نظر میرسد مردان از زنان فعالتر هستند و به دلیل همین فعالیت اضافی مرتباً عضله و استخوان در بدنشان در حال ساخته شدن است.

و اما تفاوت دیگر: میزان تستوسترون با افزایش سن کاهش پیدا کند اما مردان مانند زنان که بعد از یائسگی در بدنشان استروژن ترشح می شود، این تجربه را کسب نمی کنند. بنابراین حتی اگر مردان حجم استخوانهایشان را هم از دست بدهند تا سن هشتاد سالگی هم مشکلی نخواهند داشت.

در عوض زنان با مشکلات سه گانه مواجه هستند: با کاهش حجم استخوان شروع می کنیم؛ با شروع سن پنجاه سالگی مقدار زیادی از استخوان و عضلات خود را در مدت کوتاهی از دست می دهیم؛ بنابراین با افزایش سن در معرض خطرات بسیاری قرار داریم.

از پوکی استخوان جلوگیری کنیم

افزایش حجم استخوان مانند پس انداز کردن پول در بانک است. هرچه زودتر شروع کنید، زندگی بهتری خواهید داشت. اما مهم نیست که اکنون در چه سنی هستید، حتی در این سن هم برای حفاظت از استخوانهای خود کارهای بسیاری میتوانید انجام دهید. هرچه در معرض خطر بیشتری باشید، این فاکتورهای پیشگیری اهمیت بیشتری خواهند داشت:

اطمینان پیدا کنید که کلسیم و ویتامین D لازم برای بدن خود را دریافت می کنید، اگر لازم است میتوانید از مکمل های غذایی استفاده کنسل.

تمرینات آموزش قدرت را برای ساختن استخوانهایتان و کاهش خطر افتادن و شکستگی، انجام دهید.

اگر در معرض خطر بزرگی هستید یا مبتلا به پوکی استخوان می باشید، حتماً در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید. بنابراین میتوانید تمرینات آموزش قدرت را با استفاده از دستگاه انجام د هبل ، چون بدنتان با استفاده از دستگاه در موقعیت صحیحی قرار میگیرد و میتوانید با اطمینان وزنه های سنگین را بلند کنید.

تمرینات بدنسازی را به اندازه کافی انجام دهید، پیادهروی بسیار معقول است زیرا از استخوانها محافظت میکند.

تمرینات آموزشی تعادل را انجام دهید، زیرا خطر افتادن را کاهش می دهد. صحبت کنید، مخصوصاً اگر میدانید که در معرض خطر هستید.

اگر در معرض خطر جدی قرار دارید و یا اینکه مبتلا به پوکی استخوان هستید با پزشکتان در مورد درمانهای دارویی که مفید هستند، صحبت کنید.

همانطور که گفتم فضانوردان در اولین روزهای شروع برنامهٔ خود، این موضوع باعث طرح یک سؤال جالب می شود: اگر در خلاً استخوانها از بی حرکتی آسیب می بینند، آیا ممکن است کار زیاد و فعالیت شدید برایشان سودمند باشد؟ در پاسخ به این سؤال محققان در مورد افرادی که مشکلاتی در استخوانهای خود داشتند تحقیق کردند.

در یک نمونه از تحقیقاتشان، استخوانهای بازوی چپ و راست یک بازیکن حرفهای تنیس را با یکدیگر مقایسه کردند. آنها متوجه شدند که استخوان بازویی که با آن راکت را میگیرد، ۱۵ تا ۲۰ درصد حجیمتر و فشرده تر از استخوان بازوی دیگر است. تحقیق دیگر بر روی استخوانهای ضخیم یک چوب بر که از ارهٔ زنجیری استفاده می کرد انجام گرفت.

البته این انجمن نمی خواهد بگوید که فعالیت زیاد باعث رشد استخوان می شود، ولی باید گفت که میتواند باعث افزایش حجم و ضخامت استخوان شود. بنابراین دانشمندان گروهی از داوطلبان را انتخاب کرده، آنها را تحت یک برنامه ورزشی دقیق کنترل شده قرار دادند و تأثیرات آن را اندازه گیری کردند.

تحقیقات جامای من قسمتی از این تلاشها بود. من از تحقیقات دیگر متوجه شدم که رابطه محکمی بین عضله و استخوان وجود دارد. فرضیه من این است که با افزایش حجم عضله، حجم استخوان هم افزایش مییابد. زنان یائسه ای که در تحقیقات من بودند، هیچ کدام استروژن یا درمانهای دارویی دیگر را مصرف نکرده بودند،

همچنین مصرف نامعمول کلسیم هم نداشتند، با این حال در تمرینات آموزش قدرت این گروه، حدود یک درصد به حجم استخوان ران و ستون فقراتشان اضافه شده بود که این مقدار با فواید درمان جایگزینی هورمون در استخوانها قابل مقایسه بود، اما زنانی که تمرینات را انجام ندادند ۲ تا ۲/۵ درصد از استخوانهایشان را از دست دادند.

میدانستیم که آموزش قدرت، زنان را قوی تر میکند و مطالعات ما این مسأله را اثبات کرده است. اما از اینکه دیدیم چگونه تعادل داوطلبانمان افزایش پیدا کرد تعجب کردیم و انتظار نداشتیم تا این فعالیتها به طور ناگهانی در حدود ۲۷ درصد پیشرفت داشته باشد.

نتایج بسیار جالب است زیرا آنها معتقدند یک اثر متقابل نه تنها نمی تواند برخلاف کاهش حجم استخوان باشد، بلکه فاکتورهای خطرساز دیگر را در مورد شکستگی ناشی از پوکی استخوان کاهش می دهد.

شرط داشتن استخوان های قوی، کلسیم و ویتامین D است

تمام کلسیمی که در استخوانهایتان وجود دارد از غذایی است که می خورید. بنابراین اگر کلسیم کافی را دریافت نکنیم، استخوانهایمان را در معرض خطر قرار دادهایم. اما کلسیم نیز به تنهایی کافی نیست. بدون ویتامین D بدن ما نمیتواند از کلسیمی که مصرف کرده است استفاده کند.

در زیر لیستی از مصرف روزانه کلسیم و ویتامین D که اکنون آن را منبع مصرف غذایی (DRT) مینامیم، وجود دارد که از انستیتوی دارویی و آکادمی علمی بین المللی برگرفته شده است.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.