105

چگونه امید را در وجود خود تقویت کنیم؟

|
0 دیدگاه

زندگی در این جهان چالش‌های خاص خود را دارد. در کودکی و نوجوانی چالش ما کنار آمدن با امر و نهی‌های دائمی از طرف بزرگ‌ترها است.

چگونه امید را در وجود خود تقویت کنیم؟

در جوانی، چالش پذیرفته شدن در اجتماع و یافتن مسیر زندگی و شغل خود را در پیش داریم. سپس چالش ازدواج و اداره کردن زندگی در مقابلمان قرار دارد. در میان‌سالی دغدغه‌ی اداره خانواده، تربیت فرزندان و تثبیت موقعیت مادی را داریم. چالش کهولت مواجه شدن با انواع درد و رنج جسمانی و دل کندن از تمام داشته‌ها و حرکت به سوی مرگ است.

در کنار این‌ها، همیشه با هزار و یک مشکل ریز و درشت درگیر هستیم. مسیر زندگی گاهی بسیار سرسبز، زیبا، امن و دل‌انگیز است. برخی مواقع جاده‌ی خاکی همراه با پستی و بلندی است که چنگی به دل نمی‌زند و گاهی این مسیر، یک سنگلاخ به معنای واقعی است و در بعضی مواقع باید از میان جنگل‌های تاریک زندگی عبور کنیم.

پیمودن موفقیت‌آمیز این مسیر نیازمند ویژگی‌ها و نیروهایی است. یکی از نیروهایی ضروری در این راه «امید» است. مخصوصاً وقتی که در مسیر پرسنگلاخ یا در جنگل تاریک زندگی قرار دارید به مقدار زیادی از امید، احساس نیاز می‌کنید. بدون امید، نیروی حیات کاهش می‌یابد و حتی به اتمام می‌رسد.

در این مواقع شخص یا به طور آگاهانه جاده‌ی زندگی را ترک می‌کند (خودکشی آگاهانه) یا به طور ناخودآگاه با در پیش گرفتن افراط و تفریط، پرخوری، انواع اعتیاد و خودتخریبی به مرور از جاده زندگی خارج می‌شود (خودکشی ناخودآگاه و تدریجی).

اما در مقابل با امیدواری، می‌توان مسیر زندگی را با شادی و لذت پیمود و از تمام مواهب آن برخوردار شد. امید یک احساس است و می‌توانیم آن را با راهکارهایی که در این مقاله توضیح می‌دهیم، تقویت کنیم.

«امید برای همه وجود دارد. اگر نمیرید می‌توانید به کمک آن زندگی کنید، هر روز» مری بکت

افکار خود را بازبینی کنید

احساسات نتیجه‌ی مستقیم افکار ما هستند. احساس، تجلی جسمانی اندیشه است. هر فکری احساسی متناسب با خود را تولید می‌کند. اگر این فکر را داشته باشید که «من آدم به درد نخوری هستم» نتیجه‌ی آن احساس غم، ناامیدی و افسردگی خواهد بود.

اما اگر به جای آن این باور را داشته باشید که «من می‌توانم موفق‌تر و مفیدتر باشم» در این صورت احساساتی چون امیدواری، شادی و آرامش به شما دست خواهد داد. وقتی احساس ناامیدی می‌کنید از خود بپرسید چه فکری باعث این احساس شده است.

وقتی آن فکر منفی و ناامیدکننده را پیدا کردید آن را با یک فکر مثبت جایگزین کنید. سعی کنید دلایلی پیدا کنید که درستی این فکر مثبت را تقویت ‌کند، تا وجه منطقی ذهن شما بتواند آن را راحت‌تر بپذیرد. مثلاً وقتی این فکر مثبت را انتخاب کردید که «من می‌توانم موفق‌تر و مفیدتر باشم»، موفقیت‌ها و دستاوردهای کوچک و بزرگ گذشته‌ی خود را مرور کنید.

«هیچ کس نمی‌تواند احساس خشم، نفرت و یا دغدغه و پریشانی در شما بیافریند، این تنها خود شما هستید که با شیوه تفکر و نگرش خود به جهان و بیان دیگر از طریق تفکر خود آن‌ها را می‌آفرینید.»  وین دایر

با عینک خوش‌بینی به جهان بنگرید

«هیچ منظره‌ای غم‌انگیز تر از دیدن یک جوان بدبین نیست.»  مارک تواین

هر یک از ما با یک عینک ذهنی به جهان می‌نگریم. این عینک، عینک نگرش و باورهای ماست. عینک ذهن ما مشخص می‌کند که زندگی را به چه شکلی ببینیم. اگر با عینک بدبینی به جهان بنگرید، آن را سرشار از ظلم، بی‌عدالتی، جنگ و خشونت خواهید یافت و طبیعی است که احساساتی متناسب با این تصاویر مثل ترس، رنج، خشم و ناامیدی به شما دست خواهد داد.

اما اگر با عینک خوش‌بینی به جهان بنگرید، بر جنبه‌ی مثبت چیزها تمرکز می‌کنید. مثلاً با اینکه بی‌عدالتی را در جهان می‌بینید با خود می‌گویید که «من با رفتار عادلانه با دیگران می‌توانم به برقراری عدالت در جهان کمک کنم». ما در دنیایی اشتباهی زاده نشده‌ایم.

هر چیز منفی در جهان روی مثبتی هم دارد و مسیر رشد و تکامل ما از میان تجربه‌ی این اضداد می‌گذرد. اگر با عینک خوش‌بینی به جهان بنگرید و سویه‌ی مثبت چیزها را ببینید با روحیه‌ی امیدوارانه و انگیزه‌ی مثبتی که کسب می‌کنید به رشد خود و جهان یاری می‌رسانید.

«هیچ انسان بدبینی موفق به کشف راز ستارگان نشده، به سرزمین‌های ناشناخته سفر نکرده و دریچه‌ای از بهشت را به روح انسانی نگشوده است.»  هلن کلر

معنایی برای زندگی خود بیابید

«کسی که چرایی زندگی را دریافته است، با هر چگونه‌ای خواهد ساخت.» فردریش نیچه

گاهی احساس ناامیدی و یاس می‌کنیم چون زندگی خود را فاقد هرگونه معنا و غایتی می‌یابیم. هر یک از ما باید پاسخی برای این سؤال بنیادی که «معنای زندگی چیست؟» داشته باشیم. اینکه از کجا آمده‌ایم؟ برای چه آمده‌ایم و به کجا می‌رویم؟ فیلسوفان و پیامبران هر یک پاسخی برای این سؤالات داده‌اند.

تمام مذاهب برای معنابخشی به زندگی آمده‌اند. شما می‌توانید  فلسفه‌ای از زندگی را که برای شما قانع‌کننده و معقول است، برای معنابخشی به زندگی خود بپذیرید. گذشته از این معنای کلی، وجود شخص شما نیز در این جهان نیز معنای خاصی دارد.

ما به منظور خاصی به این جهان آمده‌ایم، با رسالت و مأموریتی ویژه. زندگی در جهت انجام این رسالت‌، زندگی شما را از با امید، انگیزه و شادمانی همراه می‌سازد.

«اگر انسان چیزی را نیابد تا به خاطر آن بمیرد، جامه‌ی زندگی برازنده‌اش نخواهد بود.» مارتین لوترکینگ

هدفمند و با برنامه زندگی کنید

بی‌هدفی نیز می‌تواند به مرور ما را به یاس و ناامیدی دچار کند. اگر خودمان اهدافی برای خود نداشته باشیم به ابزاری برای دستیابی دیگران به اهدافشان تبدیل می‌شویم. عمر ما از سال‌ها، ماه‌ها و روزها تشکیل شده است. باید اهداف درازمدت، میان مدت و کوتاه مدت داشته باشیم.

باید برای هر روز خود اهدافی را مشخص کرده و آن‌ها را پیگیری کنیم. زندگی هدفمند نه تنها باعث پیشرفت ما در زمینه‌های مختلف می‌شود بلکه مانع دچار شدن به احساسات منفی مثل ناامیدی، یاس و افسردگی می‌گردد.

«انسان خلاصه‌ای از آنچه که دارد نیست، بلکه مجموعه‌ای است از آنچه ندارد و آنچه که می‌تواند داشته باشد.»     ژان پل سارتر

تصویری را که از خود در ذهن دارید، بازبینی کنید

چه تصوری از خودتان در ذهن دارید؟ خودتان را چه جور آدمی می‌دانید؟ اگر خود را آدمی شکست‌خورده بدانید، بدیهی است که احساس خوبی نخواهید داشت. هیچ کس مطلقاً شکست‌خورده یا موفق نیست. برای رسیدن به چیزی مجبوریم چیزی دیگر را از دست بدهیم.

بنابراین باید اولویت‌های خود را مشخص کنیم و از دست نیافتن به چیزهایی که در اولویت ما نیستند نباید احساس شکست و ناامیدی کنیم. تصویری که از خود دارید را بازنگری کنید و آن را با تصویر ایدئال شخصیتی که می‌توانید به آن تبدیل شوید، جایگزین نمایید.

همیشه همین تصور خود ایده آلتان را در ذهن داشته باشید. فرض کنید که هم اکنون همان شخصیت هستید و سعی کنید از همان جایگاه؛ فکر، احساس و عمل کنید. در این صورت به مرور آن تصویر را باور می‌کنید و اثرات مثبت آن را در زندگی خود مشاهده خواهید کرد.

«دنیا گرد است، جایی که ممکن است به نظر آخر راه برسد می‌تواند آغاز راه باشد.»  ایری بیکر

مسائل زندگی را حل کنید

تلنبار شدن مسائل حل نشده ممکن است به مرور منجر به ناامیدی و احساسات منفی شود. اگر ورزش نکنید در کوتاه مدت اثری در سلامتی ندارد اما اگر با تغذیه نادرست و پرخوری، مصرف دخانیات و غیره همراه شود ممکن است ناگهان سلامتی خود را از دست بدهید و با مجموعه‌ای از عادات منفی مواجه شوید که تغییر آن‌ها برای شما بسیار مشکل است.

در این صورت احساس ناامیدی می‌کنید. اما اگر مسائل مختلف را یکی یکی و قبل از اینکه زیاد در ذهنتان ریشه‌ کنند، حل کنید، مانع تلنبار شدن آن‌ها و بروز احساس شکست و ناامیدی می‌شوید.

مسائل زندگی را منحل کنید

برخی مسائل زندگی اصلاً مسئله نیستند. مثلاً اگر مسئله شما (به ویژه به عنوان یک خانم) این است که «سِنتان در حال افزایش است» و به همین دلیل دچار یاس و ناامیدی هستید با یک شِبه‌مسئله (مشکل کاذب) روبرو هستید. هیچ جادو یا دارویی (حداقل در حال حاضر) قادر به توقف زمان نیست و نمی‌تواند از افزایش سن شما جلوگیری کند.

ظاهر شما با افزایش سن به مرور تغییر می‌کند. پوست صورت لطافت خود را از دست داده، خشک‌تر شده و به مرور چین و چروک و کک و مک بیشتری در آن ظاهر می‌شود. ممکن است شما با پناه بردن به انواع لوازم آرایشی یا جراحی پلاستیک، به جنگ پیری و چین و چروک‌ها بروید ولی حقیقت این است که این تلاش‌ها مسئله شما را حل نمی‌کند و نمی‌تواند مانع پیری و عوارض آن شود.

پس بهتر است که با نگاهی متفاوت، مسئله را منحل کنید. اگر بپذیرید که مثل هر انسانی به مرور سنتان زیاد و پیر می‌شوید و به جنبه‌های مثبت پیری و سالخوردگی تمرکز کنید در این صورت نه تنها به ناامیدی و افسردگی دچار نمی‌شوید بلکه از هر مرحله زندگی لذت خواهید برد.

ببینید کدام مسائل کاذب شما را به ناامیدی دچار کرده است و با نگرشی جدید آن‌ها را منحل و منتفی کنید.

خودتان باشید و نقش خودتان را بازی کنید

«جایی هست که جز تو هیچ کس نمی‌تواند پر کند. کاری هست که جز تو هیچ کس قادر به انجامش نیست.»  افلاطون

گاهی ناامیدی، پیامی است که می‌خواهد به ما بگوید که خودمان نیستیم و داریم نقش کس دیگری را بازی می‌کنیم. همه ما تحت تأثیر ارزش‌ها و معیارهای محیط و اجتماع هستیم. برخی مواقع این معیارها در تضاد با روحیات شخصی ماست و اگر آن‌ها را بر خود تحمیل کنیم به دلیل سرکوب خود واقعی‌مان؛ دچار یاس، ناامیدی و افسردگی می‌شویم.

اگر خودتان را بشناسید و معیارها و ارزش‌هایتان را با خود واقعی‌تان سازگار کنید، زندگی شاد و آرامی را تجربه خواهید کرد. با اینکه ما می‌توانیم عادات و رفتار خود را کنترل کنیم و تغییر دهیم اما بخشی از وجود ما، حالت ارثی و ژنتیکی دارد. استعدادها و علایق ما معمولاً چنین هستند.

اگر استعدادها و علایق خود را نادیده بگیرید و برای جلب توجه دیگران یا مطابقت با معیارهای محیط، نقش فرد دیگری را بازی کنید ممکن است به مرور دچار سرخوردگی و ناامیدی شوید. پس سعی کنید بدانید چه جور آدمی هستید، ببینید سناریوی ژنتیکی شما برای چه نقشی نوشته شده است.

اگر نقش منحصر به فرد خود را در زندگی بازی کنید، فیلم زندگی‌تان، شاد و هیجان‌انگیز خواهد بود و پایان خوشی نیز خواهد داشت.

«ما به یکباره متولد نمی‌شویم بلکه به تدریج، در آغاز جسم و پس از آن روحمان به دنیا می‌آید. گرچه مادرانمان از تولد جسمانی ما درد می‌کشند ولی از رشد روحی خود رنجی به مراتب عمیق‌تر را متحمل می‌شویم.» مری آنتید

خود و دیگران را دوست بدارید

ناامیدی و افسردگی ممکن است نشانه‌ای باشد از اینکه خودتان را به اندازه کافی دوست ندارید. گاهی ما دائماً خودمان را مورد انتقاد و داوری سخت‌گیرانه قرار می‌دهیم. در مورد کوچک‌ترین اشتباهات، مدت‌ها خود را سرزنش می‌کنیم. معلوم است که با چنین رفتاری به مرور احساس بدی نسبت به خودمان پیدا خواهیم کرد و به ناامیدی و افسردگی دچار خواهیم شد.

راه حل این است که خودمان را همین طوری که هستیم، بپذیریم و دوست بداریم. فقط با دوستی و مهربانی با خود، می‌توانیم با دیگران نیز دوستانه رفتار کنیم.

وقتی خودتان را دوست بدارید، این پیام را به ذهن خود و دیگران منتقل می‌کنید که موجودی ارزشمند و دوست‌داشتنی هستید و نتیجه آن است که دیگران نیز شما را همان طوری که هستید خواهند پذیرفت و دوست خواهند داشت.

«اگر فقط بتوانید به اندازه کافی نسبت به دیگران عشق بورزید، می‌توانید پرقدرت‌ترین فرد روی زمین باشید.»     امیت فاکس

 در انتظار رویدادهای شگفت‌انگیز باشید

یکی از دلایل ناامیدی این است که دائماً ذهن خود را با نگرانی از احتمال پیشامدهای منفی بمباران می‌کنید. بیشتر نگرانی‌ها بی‌مورد هستند و هرگز انفاق نمی‌افتند اما اگر دائماً با تفکر و تمرکز، تقویت شوند، توسط خودمان خلق می‌شوند. افکار و انتظارات ما دارای قدرت خلاقه هستند پس بهتر است که در جهت خلق رویدادهای دلخواه و مثبت از آن‌ها استفاده کنیم.

همیشه در انتظار معجزات و شگفتی‌ها باشید. به مدت یک ماه فقط در انتظار بهترین پیشامدها باشید. آن‌ها را بنویسید و در موردشان رؤیاپردازی کنید. هیچ کار دیگری لازم نیست انجام دهید. این تمرین ساده نه تنها شور و امید را در وجود شما زنده می‌کند بلکه از رویدادهای معجزه‌آسایی که خود به خود در زندگی‌تان به وقوع می‌پیوندند؛ شگفت‌زده خواهید شد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.