274

فشار خونتان را با این گیاهان کنترل کنید

|
0 دیدگاه

استفاده از گیاهان برای کنترل فشار خون از هزاران سال پیش رواج داشته است و این به خاطر خواص متنوع آن ها است.

فشار خونتان را با این گیاهان کنترل کنید

فشار خون بالا به دو شکل خود را نشان می دهد: فشار خون اولیه و ثانویه. دلیل واضحی برای فشار خون ثانویه وجود ندارد. با افزایش سن، احتمال ابتلا به فشار خون ثانویه بالا می رود و می تواند بنا به دلایلی  از جمله رژیم غذایی ضعیف، سیگار کشیدن و سبک زندگی بی تحرک تشدید شود.

فشار خون ثانویه از سوی دیگر، موجب افزایش سریع و شدید فشار خون می شود اما این حالت به تاثیر برخی داروها و بیماری از جمله مشکلات کلیوی و تیروئید مربوط می شود.سوء مصرف مواد مخدر و الکل، قرص های ضد بارداری، آپنه خواب، داروهای ضد انعقاد و مسکن نیز در این خصوص تاثیرگذارند.

فشار خون بالا یک مشکل جدی سلامت است که باید به نحوی آن را کاهش داد. فشار اضافه ای که روی شریان ها و رگ های خونی تان می آید، می تواند موجب خرابی در بافت آن ها شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیگر مشکلات را افزایش دهد.

با وجود اینکه تغییرات سبک زندگی و تغذیه، بسیار توصیه می شود اما گیاهان دارویی نیز هستند که می توانند با خواص ضد التهابی، آرام بخش و آنتی اکسیدانی خود به متعادل سازی فشار خون کمک کنند.

لیست گیاهانی که برای کاهش فشار خون مفید هستند (به همراه نحوه استفاده)برخی از بهترین گیاهان برای التیام فشار خون عبارتند از دارچین، سیر، بذر کرفس، پنجه گربه، چای سبز، هل، ریحان و دارچین.

زالزالک

به عنوان یک داروی باستانی چینی، سال های زیادی است که زالزالک را به عنوان گیاهی ضد التهابی و محافظ قلب می دانند. زالزالک قادر است جریان خون را بهبود دهد، فشار خون را پایین بیاورد و خطر لخته شدن خون را نیز کم کند. تمام این موارد می توانند سطح انرژی را افزایش دهند و از حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنند.

نحوه استفاده: زالزالک را بیشتر به شکل چای استفاده می کنند، با این حال می توانید از برخی عطاری های معتبر آن را به شکل قرص و کپسول نیز دریافت کنید.

چای سبز

چای سبز سرشار  از آنتی اکسیدان هایی نظیر epigallocatechin و ترکیبات فنلی است. این نوشیدنی سرشار  از مواد ضد التهابی است و می تواند تمام آسیب هایی که در اثر فشار خون بالا ایجاد می شود را از بین ببرد. تحقیقات نشان داده مصرف مرتب چای سبز می تواند خطر ابتلا به فشار خون را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

نحوه استفاده: شایع ترین روش مصرف چای سبز ، نوع نوشیدنی آن است. اما در سال های اخیر، استفاده از عصاره چای سبز نیز بسیار شایع است. نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان چای سبز در روز مشکلی ندارد.

هل

تحقیقات نشان داده این ادویه محبوب آسیایی به شدت با فشار خون بالا در ارتباط است و ثابت شده است که استفاده مرتب از آن می تواند پایه فشار خون را پایین بیاورد و خطر ابتلا به عوارض قلبی و عروقی را کاهش می دهد. این ادویه همچنین با کاهش سطح استرس و افسردگی نیز در ارتباط است که هر دو می توانند از عوامل افزایش دهنده ی  فشار خون باشند.

نحوه استفاده: بعد از اینکه دانه های هل را باز کردید، می توانید از آن در نوشیدنی ها و حتی غذاها استفاده کنید.

ریحان

ریحان حاوی مقدار بالایی اسید اورسولیک و یوجینول است. بنابراین می تواند علائم فشار خون را کاهش دهد و بدن و ذهن را آرام کند. این ویژگی ها ریحان را  به یکی از بهترین گیاهان برای کاهش فشار خون تبدیل کرده است.

نحوه استفاده: مصرف ریحان به صورت تازه بسیار شایع است، اما با این حال از عصاره آن نیز که خواص متمرکز تری دارد استفاده می کنند. می توانید برگ های ریحان را خیلی ساده به انواع غذاهای خود اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

سیر

سیر یکی از قوی ترین گیاهان حاوی آنتی اکسیدانی است که می توانید به برنامه غذایی تان اضافه کنید. ترکیبات فعال موجود در سیر می تواند پلاک ها را از دیواره شریان های حذف کند، سطح فشار خون را پایین بیاورد، میزان کلسترول را کم کند و به صورت کلی تمام سیستم قلبی و عروقی تان را قوی تر کند.

نحوه استفاده: سیر را می توان در انواع غذاها به سادگی مورد استفاده  قرار داد، حتی می توان آن را به صورت خام یا عصاره خورد.

زردچوبه

زردچوبه در غذاهای هندی بسیار مشهور است و در ادویه کاری نیز کاربرد دارد. زردچوبه یک ترکیب فعال به نام کورکومین در خود دارد که تاثیر بالایی روی بدن دارد. این تاثیر شامل مهار گیرنده های آنژیوتانسین در سیستم عروق ، پیشگیری از تنگ شدن رگ های خونی و شریان ها و کاهش فشار از روی قلب می شود.

نحوه استفاده: این ادویه خوش طعم را می توانید تقریبا به هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.

پنجه گربه

این گیاه که کمی هم غیر عادی است، هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و با کاهش فشار خون نیز ارتباط مستقیم دارد چون می تواند روی کانال های کلسیم که تعادل آب بدن را تنظیم می کند تاثیر بگذارد و در نتیجه منجر به کاهش علائم فشار خون  شود.

نحوه استفاده: معمولا کپسول های حاوی عصاره این گیاه در دسترس است و می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

بذر کرفس

مهم ترین ترکیب بذر کرفس فتالیدها هستند، مواد ضد التهابی که می توانند فشار خون را تا حدود زیادی کاهش دهند. برخی از این ترکیبات خاص بذر کرفس است و به همین دلیل یکی از بهترین موارد برای کاهش فشار خون به حساب می آید.

نحوه استفاده: بذر کرفس را می توانید به غذاهای مختلفی اضافه کنید. در سالاد، سوپ و ساندویچ و حتی به صورت چای نیز می توانید بذر کتان را به کار ببرید.

دارچین

دارچین فقط خوش طعم نیست بلکه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که فشار خون و کلسترول را کاهش می دهند. تمام این تاثیرات به لطف حضور سینامالدئید و دیگر  ترکیبات اورگانیک محلول در آب است.

نحوه استفاده: دارچین را می توانید به دستور پخت های شیرین اضافه کنید. آن را به عنوان چای دم کنید و یا به عنوان رویه نوشیدنی ها استفاده کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.