151

موادغذایی غنی از منیزیم برای بدن

|
0 دیدگاه

منیزیم برای بدن و برای بیش از سیصد واکنش ضروری در بدن لازم است. متأسفانه حدود ۸۰% از مردم دچار کمبود منیزیم هستند و جالب اینجاست که اکثر آن ها این را نمی دانند.

موادغذایی غنی از منیزیم برای بدن

ضرورت وجود منیزیم برای بدن در کارکردهای زیر است:

سنتز پروتئین

عملکرد اعصاب بدن

کنترل قند خون

انتشار پیام های عصبی

تنظیم فشار خون

تولید انرژی

کمبود منیزیم برای بدن چه عوارضی دارد ؟

بدن انسان بیشترین مقدار منیزیم دریافتی را در استخوان ها و بافت های بدن ذخیره می کند و چون تنها یک درصد از منیزیم در خون وجود دارد، آزمایش خون معمولاً نمی تواند کمبود آن را مشخص کند. برخی از چالش های اساسی که با کمبود منیزیم در بدن ارتباط دارند عبارتند از:

عدم تعادل هورمونی

دیابت نوع ۲

پوکی استخوان

یبوست

سر درد های شدید و میگرنی

اضطراب و افسردگی

خستگی مزمن

به همین دلیل شناخت و مصرف خوراکی های غنی از منیزیم برای بدن ضروری است.

افزایش سطح منیزیم در بدن

اگر فکر می کنید احتمال دارد دچار کمبود منیزیم باشید بهترین راه این است که خوراکی های حاوی منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. محصولات غذایی ارگانیک منیزیم بیشتری در خود دارند. به طور کلی سبزیجات برگ سبز در تأمین آهن و منیزیم و مواد معدنی دیگر در بدن نقش اساسی ایفا می کنند.

۱۰ مورد از موادغذایی غنی از منیزیم عبارتند از:

اسفناج (یک فنجان اسفناج حاوی ۱۵۷ میلی گرم منیزیم است)

سبزی چارد (که نوعی از سبزیجات برگ سبز محسوب می شود و در غذاهای مدیترانه ای استفاده می شود. یک فنجان چارد حاوی ۱۵۴ میلی گرم منیزیم است)

تخم کدو حلوایی(یک هشتم فنجان تخم کدو تنبل حاوی ۹۲ میلی گرم منیزیم است)

ماست یا کفیر (یک فنجان ماست یا کفیر حاوی ۵۰ میلی گرم منیزیم است)

بادام درختی (۲۸ گرم بادام درختی حاوی ۸۰ میلی گرم منیزیم است)

لوبیای سیاه (یک دوم فنجان لوبیای سیاه حاوی ۶۰ میلی گرم منیزیم است)

آووکادو ( یک آووکادوی متوسط حاوی ۵۸ میلی گرم منیزیم است)

انجیر ( یک دوم فنجان انجیر تازه حاوی ۵۰ میلی گرم منیزیم است)

شکلات تلخ ( یک تخته شکلات حاوی ۹۵ میلی گرم منیزیم است)

موز ( یک عدد موز متوسط حاوی ۳۲ میلی گرم منیزیم است)

شایع ترین علل کمبود منیزیم

اغلب علل کمبود منیزیم برای بدن عبارتند از:

مصرف کمتر از سه وعده سبزیجات در روز

مصرف نوشیدنی های الکلی

رژیم غذایی حاوی فیتیک اسید و قند بالا

مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک

جذب گوارشی ضعیف به علت کم خونی

منیزیم برای بدن حیاتی تر از کلسیم است

تحقیقات زیادی در مورد ضرورت کلسیم برای بدن انجام گرفته است. اما، این نکته به خوبی برای عموم مردم یاد آوری نشده است که جذب کلسیم و بهره بردن از مزایای سلامتی آن وابسته به تأمین منیزیم کافی برای بدن است. پس سعی کنید مواد غذایی حاوی منیزیم را به اندازه کافی در رژیم روزانه خود بگنجانید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.