111

امکان ایجاد آرتروز مفاصل در ورزشکاران

|
0 دیدگاه

ورزشکارانی که از یک طرف بدن خود بیشتراستفاده می کنند، امكان ايجاد آرتروز مفاصل ستون فقرات در آنها زیادتر است،

امکان ایجاد آرتروز مفاصل در ورزشکاران

مانند شمشیربازان، تنیس بازان، پرتاب کنندگان نیزه. نكته قابل توجه این است كه در این رشته های ورزشی بازیکن از عضلات يك سمت بدن بیشتر استفاده می کند و براثر قوی تربودن عضلات یک طرف بدن نسبت به طرف دیگر اختلالات مکانيكی و ساختاری و تغییر شکل هایی مانند اسکلیوز در ستون فقرات به وجود می آید.

برای جلوگیری از اين مشكلات انجام تمرینات تقویت کننده براي سمت ضعیف ضرورت دارد.

کار با وزنه در سنین نزديك به بلوغ موجب ضخامت استخوان ما می شود و همچنین در این سنین موجب تحريك بدن به ترشح هورمون رشد و تراکم استخوان ما می گردد. منع افراد در سنین بلوغ از استفاده وزنه اشتباه است، اما نوجوانان نباید با وزنه های خيلی سنگین تمرین کنند.

این تمرینات باید دقیقا زیر نظركارشناس باشد و در صورت اتخاب درست، نه به قد و نه به سلامتی آسیبی وارد نمی کند. اما اگر بدون پشتوانه علمی فشارهای زیاد وزنه به نوجوان تحمیل شود، تمام انرژی فرد صرف افزایش قطراستخوان شده و سرعت رشد طولی استخوان ها و درنتیجه، افزایش قد کاهش می یابد.

در طی اجرای تمرین های مقاومتی حبس نفس با گلوی بسته ممنوع است، فشار خون در طی تمرین های مقاومتی بالا می رود. فشارخون بالا کار قلب و پمپاژ خون به سراسر بدن را سخت تر می كند و اصولا به انرژی بیشتری نیاز است. به طور معمول درهر تکرار انجام عمل بازدم در زمان بالابردن مقاومت و عمل دم در طی پایین آمدن مقاومت توصیه می شود.

اگر عضله ای خيلی ضعیف است باید قبل از شروع حرکت های کانسنتريك (بلند کردن) حركت های ایزومتريك (نگه داشتن) یا اکسنتريك (پایین آوردن) را انجام داد. بنابراین، برای ‏شروع تقویت عضله ضعیف، کردن وزنه ممنوع است.

استفاده از استروئیدهای آنابوليكی از این جهت خطرناک است که آنها به رشد عضلانیکمك می کنند در حالی كه بر تقویت بافت های رابط و لیگامنت ها تاثیری ندارند. این مسئله یک عدم تعادل بین عضلات و بافت های رابط ایجاد می کند و اغلب به پارگی تاندون ها منجر می شود.

مصرف پروتیئن اضافی برای حجیم کردن عضلات مورد نیاز نیست، اما مقدار نسبتا کمی از ‏پروتئین اضافی و كراتین برای از افزایش توده عضلانی نیاز است.

در صورتی که بیشتر ورزشکاران میزان دریافت پروتئین را تا ۲ ‏برابر حد لازم، با خوردن مكمل های پروتئینی افزايش می دهندکه این کار آثار غیر معقولی بر بدن دارد و نه تنها مصرف بيش از حد پروتئین ساخت عضله را افزایش نمی دهد بلکه به وسیله بدن دفع می گردد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.