225

روی و ویتامین B6 چه تاثیری در سلامت مو دارند؟

|
2 دیدگاه

یکی از نشانه های سلامت عمومی بدن، موها می باشند که اگر بدن با کمبود مواد مغذی رو به رو باشد، موها دچار ریزش یا شکنندگی می شوند.

روی و ویتامین B6 چه تاثیری در سلامت مو دارند؟

در این مقاله از دکتر سلام به نقش ویتامین B6 و روی در سلامت موها پرداخته ایم. پیشنهاد ما این است که این بخش را از دست ندهید.

مکمل های ویتامین ممکن است با برطرف کمبودهای تغذیه ای به سلامت مو کمک کند. ریزش مو ممکن است جهت زیاد افراد ناراحت کننده باشد. معمولا افراد به مو توجه بیشتری دارند، به طوریکه ریزش یا نازک شدن مو ممکن است باعث خجالت و حتی عدم جذابیت آنها شود.

خوشبختانه به بعضی از علل ریزش مو می توان پیگیری کرد. جهت نمونه، براساس کلینیک مایو در ایالات متحده، کمبود موادمغذی می تواند موجب ریزش مو شود. دو ماده مغذی کلیدی و مهم جهت سلامت موها، ویتامین B6 و روی است.

روی و ویتامین B6 چه تاثیری در سلامت مو دارند؟

سلامت مو

موی معمولی و سالم تناوب ریزش و رویش طبیعی دارد. براساس دانشگاه کلمبیا، این تناوب با ریزش روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ تار مو همراه بوده، ولی ریزش زیاد از این میزان ناشی از عدم سلامت مو هست.

هرچند علل بسیاری جهت ریزش مو وجود دارد، ولی براساس متخصصان دانشگاه هاوایی در ایالت مانوا، تغذیه به شدت بر سلامت مو تاثیر گذار هست. بنابراین در صورت کمبودهای تغذیه ای ممکن است ریزش موی شدیدی را تجربه کنید.

نقش ویتامین B6 و ماده معدنی روی در سلامت مو

ویتامین B6

ویتامین های B معروف به ویتامین های B کمپلکس با موهایی سالم و مستحکم در ارتباط هست. بدن قادر به ذخیره یا ساخت این ویتامین ها در بدن نیست، بنابراین ویتامین های B به خاص ویتامین B6 باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود.

ویتامین B6 در کمک به زیاد کردن سطوح هموگلوبین و میزان اکسیژن موجود در خون نقش دارد. دریافت میزان کافی ازویتامین B6 به فولیکول های مو در دریافت اکسیژن کافی و سلامت آنها جهت رشد سالم و کم کردن ریزش مو کمک می کند.

کمبود ویتامین B6 می تواند عامل پرسشها پوستی از جمله درماتیت باشد که ممکن است منجر به ریزش مو شود. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، ویتامین B6 از طریق مرغ، بوقلمون، ماهی تن، سالمون، میگو، شیر و پنیر قابل دریافت هست.

همچنین از منابع گیاهی این ویتامین می توان به غلات کامل، عدس ها، سبزیجات برگ سبز به خاص اسفناج، برنج قهوه ای، دانه آفتابگردان، حبوبات، آرد سفید و هویج اشاره کرد. ویتامین B6 همچنین در مولتی ویتامینها و مکمل های ویتامین B وجود دارد. همچنین مصرف میزان فراوانی از موادغذایی مانند نخود، حموس، موز، نخودسبز، مارچوبه، سبوس، پسته و سیرخام توصیه می شود.

 ماده معدنی روی

براساس دانشگاه کلمبیا، روی یکی دیگر از موادمغذی جهت کمک به حفظ سلامت مو هست. روی یک ماده معدنی مورد نیاز جهت سلامت سیستم ایمنی، رشد و نمو، حس چشایی و بویایی هست. براساس انستیتوی ملی سلامت در ایالات متحده، کمبود روی می تواند در گیاهخواران، بانوان باردار و نوزادان روی دهد.

از شاخصه های کمبود روی می توان به عدم توانایی در درمان و رشد اشاره کرد که مو و ناخن ها را نیز مشمول بر می شود. طبق توضیحات مدلاین پلاس،کمبود روی منجر به ریزش مو خواهد شد. مکمل های روی به برطرف این کمبود کمک می کنند، ولی باید مقدار کمی از این ماده معدنی مصرف شود، لیکن می تواند باعث ناراحتی معده و اسهال شود.

براساس دانشکده علوم بهداشت دانشگاه هانتینگتون در کانادا، کمبود روی ممکن است موجب ریزش مو شود. میزان توصیه شده است این ماده معدنی ۱۵ میلی گرم در روز هست. همچنین کمبود روی باعث تسهیل تقسیم سلولی در فولیکول مو می شود. فولیکول مو مسیری لوله مانند در ناحیه درم است که ریشه مو در آنجا رشد می کند.

همانند ویتامین B6، روی نیز در موادغذایی حیوانی از جمله گوشت، مرغ، پنیر و غذاهای دریایی وجود دارد. همچنین گیاهخواران می توانند از غلات کامل، حبوبات، دانه آفتابگردان و دانه کدو تنبل استفاده کنند.

ملاحظات

در صورت ریزش موی شدید حتما به دکتر مراجعه کنید. لیکن عوامل دیگری مانند اختلال تیروئید، چربی سوزی شدید و عدم تعادل هورمونی با ریزش مو در ارتباط هست. همچنین قبل از استفاده از مکمل های ویتامینی یا مینرالی جهت کم کردن ریزش مو با دکتر خود مشورت کنید.

همچنین براساس مطالعه انتشار یافته در مجله درماتولوژی تجربی و بالینی در ایالات متحده، دریافت میزان بسیار زیاد مکمل های غذایی حتی ممکن است منجر به از دست دادن موهای بیشتری شود، به طوری که توصیه می شود از مکمل ها فقط در صورت تشخیص کمبود ویتامین استفاده کنید.

از طرفی پیروی از یک رژیم غذایی متعادل با میزان کالری و پروتئین کافی جهت سلامت عمومی و سلامت موها مهم است.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

2 دیدگاه

توسط: خ

خوب بود.

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.