132

نقش عنصر روى در بدن

|
0 دیدگاه

روى به عنوان عنصر حياتى در بسيارى از پروسس هاى بدن ما شناخته شده است،

نقش عنصر روى در بدن

از مهمترين آنها مى توان به رشد بهتر عضلات و تقويت سيستم ايمنى اشاره كرد، تحقيقات متعدد دانشگاهى نشان داده است كه روى نقش مهمى در قدرت، رشد عضلانى و همچنين عملكردهاى متابوليكى بدن دارد. مصرف روى به بالا رفتن سطح تستوسترون كمك مى كند.

روى حتى در مقادير كم در ترميم دى ان اى انسان نقش مؤثرى دارد و مصرف روزانه ٣٠ ميلى گرم ( البته مقدار ناچيزى از آن جذب بدن ميشود و براى بهبود جذب روى آن را با منيزيم مصرف ميكنند) براى آقايان و ٢٠ ميلى گرم براى خانم ها توصيه شده است.

يكى از مكمل هايى كه سالهاست كه در كشورهاى جهان اول استفاده مى شود و به تازگى در ايران نيز مورد توجه ورزشكاران قرار گرفته ZMA هست. يك وعده zma خوب شامل٣٠ ميلى گرم روى از نوع مونو اِل-متيونين ، ٤٥٠ ميلى گرم منيزيم از نوع اسپارتات و ١٠.٥ ميلى گرم ويتامين ب٦ است و همانطور كه اشاره شد.

ورزشكاران از مصرف اين تركيب نه تنها به رشد عضلانى بهتر، بلكه به ريكاورى بهتر و سايكل هاى R.E.M عميق ترى ( در صورت مصرف قبل از خواب) دست پيدا خواهند كرد. لازم به ذكر است كه خواب با كيفيت يكى از مهم ترين عوامل در ريكاورى يك ورزشكار و در نتيجه افزايش راندمان اجرايى و عضله سازى و چربى سوزى مى باشد.

نكته بسيار مهم اين است كه zma بايد با معده خالى استفاده شوند مثلاً يك ساعت بعد از شام و قبل از خواب، و نبايد با موادى كه حاوى كلسيم مى باشند همزمان مصرف شوند، چراكه كلسيم در جذب با روى رقابت دارد و مانع جذب روى خواهد شد.

بنابراين ورزشكارانى كه شبها پروتيين كازيين براى ريكاورى بهتر مصرف ميكنند، حتماً اول ZMA رو استفاده كنند و ٤٥ دقيقه بعد پروتيين كازيين تا كلسيم موجود در كازيين مانع جذب روى نشود.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.