613

از مصرف این مواد در شیردهی خودداری کنید

|
0 دیدگاه

دوران شیردهی یکی از مهمترین دوران زندگی هر کودک است و مادر هر غذایی که مصرف می کند.

از مصرف این مواد در شیردهی خودداری کنید

به طور مستقیم وارد شیر مادر می شود در ادامه موادی که باعث تغییر ترکیب شیر مادر میشود را خدمتتان معرفی میکنیم تا با آگاهی از مصرف آنها خودداری کنید تا کودکتان از شیر خوردن خود لذت ببرد و از عوارض وارد شدن این مواد به شیر مصون بماند…

مصرف قهوه در شیردهی

زمانی که قهوه می‌نوشید (نوشابه یا چای) مقداری از کافئین به شیر شما راه پیدا می‌کند و از آنجا که کودکان قادر نیستند کافئین را به سرعت بزرگسالان دفع کنند،

ممکن است منجر به تحریک سیستم بدن، بی‌خوابی و پیچیدگی شود. سعی کنید کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید. حتی اگر خسته هستید قهوه ننوشید زیرا یک کودک بی‌خواب می‌تواند خستگی شما را بیشتر کند. حداقل سعی کنید قهوه را پس از شیر دادن بنوشید.

مصرف شکلات در شیردهی

اگر چه می‌دانیم شکلات ماده مورد علاقه شما است، اما مانند قهوه و نوشابه، این ماده نیز حاوی کافئین است. (۲۸ گرم شکلات تلخ شامل ۵ تا ۳۵ میلی گرم کافئین است. یک فنجان قهوه به طور معمول ۱۳۵ میلی گرم کافئین دارد.) اگر احساس کردید شکلات علت بی‌قراری کودکان است، برای چند روز آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا تغییرات را در رفتار کودک خود مشاهده کنید.

مصرف مرکبات در شیردهی

ترکیباتی که در میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی وجود دارد ممکن است موجب اختلالات، بی‌قراری و حتی جوش‌هایی اطراف پوشک کودک ‌شوند. اگر مصرف نکردن آنها کارساز بود، سعی کنید از دیگر غذاهای حاوی ویتامین سی مانند عنبه استفاده کنید.

مصرف بروکلی در شیردهی

شاید مشاوران به شما بگویند این یک داستان قدیمی است که کلم بروکلی و گل کلم عامل بی‌قراری و نفخ کودکان است اما اگر از مادران شیرده بپرسید به شما خواهند گفت که این موضوع حقیقت دارد. آیا زمانی که در سالاد خود کلم بروکلی می‌ریزید، کودک شما دچار نفخ و بی‌قراری می‌شود؟ برای چند روز مصرف آن را متوقف کنید تا نتایج آن را ببینید.

به جای این که کاملا آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید، می‌توانید مصرف آن را محدود کنید برای مثال به جای آن که این سبزیجات را به صورت خام بخورید، آنها را بپزید تا از نفخ نیز جلوگیری کند.

مصرف غذاهای تند در شیردهی

ممکن است مادران شیرده مقدار کمی فلفل مصرف کنند و شاهد ساعت‌ها بی‌قراری کودکشان باشند. چگونه این ادویه جات را بدون آسیب به کودکمان در غذا بریزیم؟ به دنبال چاشنی‌هایی باشید که بدون حرارت به غذا طعم می‌دهند. به جای سس داغ، مقداری آب لیمو به مرغ خود بزنید.

مصرف سیر در شیردهی

این سیری که برای شما فوق‌العاده است، ممکن است برای کودکتان فوق‌لعاده نباشد. خوردن غذاهای سیردار اغلب طعم شیر مادر را تغییر می‌دهد. (بوی سیر تا ۲ ساعت پس از مصرف می‌تواند به شیر مادر راه یابد) بنابراین طبیعی است که کودکان به آن عکس‌العمل نشان دهند.

در ایتالیا، جایی که مصرف سیر رایج است، به مادران پیشنهاد شده که تا چند ماه اول شیردهی از خوردن سبزیجات خودداری کنند. اما در هند به مادران توصیه می‌شود تا جایی که می‌توانند سیر بخورند زیرا معتقدند که این روش باعث می‌شود کودکان با طعم این مواد مغذی آشنا شوند.

مصرف بادام در شیردهی

آیا شما یا شخص دیگری در خانواده‌تان به بادام آلرژی دارید؟ با احتیاط رژیم غذایی خود را مصرف کنید. با توجه به تحقیقات، اگر در خانواده خود سابقه آلرژی دارید، بهتر است در مصرف غذاهای خود مراقب باشید و از مصرف مواد آلرژی‌زا مانند بادام و آجیل‌های دیگر در طول شیردهی پرهیز کنید.

اگر شما بادام می‌خورید و احساس کردید که کودک شما به آن آلرژی دارد یا حساس است، باید نشانه‌هایی چون جوش، اگزما و خس خس در تنفس را مشاهده کنید.

مصرف پنير در شیردهی

برخي از پنيرها كه غير پاستوريزه هستند و مقدار زيادي باكتري ليستريا دارند در دوران بارداري جز خوراكي هاي ممنوع محسوب مي شوند. اما در دوران شيردهي مادر مجاز به مصرف آن است زيرا اين باكتري امكان راه يابي به شير مادر و سپس انتقال به نوزاد را ندارد.

مصرف بادام زميني در شیردهی

بسياري از متخصصان تغذيه و سلامت معتقدند، مادراني كه سابقه آلرژي و حساسيت به بادام زميني را در خود و يا خويشاوندان خود دارند، بهتر است در طول دوران شيردهي مصرف نكنند.

مصرف الكل در شیردهی

توصيه مي شود در دوران شيردهي مادران از مصرف الكل پرهيز كنند.

مصرف ماهي در شیردهی

توصيه مي شود مادران در اين دوران از مصرف برخي از ماهي ها مثل كوسه ماهي و اره ماهي ( كه در واقع كمتر در سبد غذايي مردم ديده مي شود) پرهيز كنند، زيرا اين ماهي ها حاوي مقدار زيادي جيوه هستند. همچنين مادران نبايد بيشتر از دو بار در هفته ماه هاي چرب مثل قزل آلا، اسقومري، ساردين و تن ماهي تازه مصرف كنند.

رژيم غذایی در دوران شیردهی را براي فردا بگذاريد

– مادران نبايد در دوران شيردهي به فكر كم كردن وزن خود باشند و نبايد به فكر كم كردن ميزان غذاي خود باشند. شايد براي خيلي از مادران اينكه وضعيت جسمي آن ها از دوران بارداري به بعد خيلي تغيير نكرده ناراحت باشند و بخواهند رژيم هاي غذايي محدود داشته باشند، اما دوران شيردهي براي اين كار مناسب نيست زيرا كه مادر بايد انرژي كافي داشته باشد.

اما زمان شیردهی بهترین زمان برای از دست دادن اضافه وزن ناشی از زایمان است، زیرا چربی های تازه است اما این کاهش وزن باید کاملا اصولی بشه و شما باید زیر نظر یک متخصص تغذیه باشید تا رژیم شیردهی را در اختیار شما قرار دهد و یا از بخش رژیم دوران شیردهی نرم افزار اوما، رژیم شیردهی خود را بصورت برنامه روزانه دریافت کنید.

دوران شیردهی و کالری مورد نیاز

– هر مادر شيرده در روز نياز به ۱۸۰۰ كالري دارد تا بتواند شير كافي توليد كند. اگر مادري در ماه بيش از ۰٫۵ تا ۲ كيلوگرم وزن كم مي كند، اين به اين معني است كه تغذيه مناسب و كافي ندارد.

البته بايد توجه داشت كه برخي از مادران در دوران بارداري دچار اضافه وزن شديد مي شوند كه در اين افراد كم كردن وزن بين ۳ و حتي ۴ كيلوگرم در ماه نيز طبيعي است و به توليد شير آن ها لطمه اي وارد نخواهد شد. اما بايد حتما توجه داشت كه اين دوران، زماني نيست كه مادر بخواهد رژيم سخت براي كاهش وزن داشته باشد.

انرژي خود را در دوران شیردهی بالاترين سطح نگه داريد

مواد غذايي كلسيم دار مانند شير، پنير، ماست و بستني با كيفيت به مادران توصيه مي شود. حتما مادران در اين دوران بايد شير و آب بنوشند .

و پروتئين مورد نياز خود را بايد با مصرف گوشت قرمز، سفيد، تخم مرغ، حبوبات و خشكبار و گردو تامين كنند. همچنين كربوهيدرات ها مانند برنج، پاستا، نان و سيب زميني هم مي توانند كمك كنند تا انرژي بدن مادر در سطح بالايي باقي بماند.

و مادران بايد مثل هميشه بشقابی از سبزيجات در روز مصرف كنند . شايد بسياري از شما تصور كنيد كه ميزان غذاي سفارش شده براي مصرف زياد است، اما بايد بدانيد كه براي توليد شير و نگه داشتن انرژي در سطح بالا بدن شما به اين مواد غذايي احتياج دارد.

آیا باید از غذاهای شیر افزا برای مادران شیرده استفاده کرد؟

شیر افزا طبیعی در دوران شیردهی

استفاده از شیر افزاها به همه مادران پیشنهاد نمیشود. شما باید ببینید که آیا واقعا کمبود شی دارید؟ این کمبود از کجا ناشی میشود؟ گاهی مامان ها دفعات شیر دادنشون کم است و یا تخلیه کامل پستان ها را ندارند. ابتدا باید روش درست شیر دادن ، دفعات و تخلیه کامل پستان را ارزیابی کنید.

اگر موارد گفته شده درست بود و رژیم غذایی هم مشکل نداشت، می توانید کوتاه مدت از شیر افزاها استفاده کنید.

در اینجا نام چند شیر افزار ذکر میشود:

شیرافزاهای طبیعی در دوران شیردهی

شنبلیله و افزایش شیردهی

یکی از گیاهان شیرافزا شنبلیله هست که هم بصورت کپسول در بازر هم وجود دارد.

دوز معمول مصرفی

۱ تا ۴ کپسول . ۳ تا ۴ بار در روز

استفاده از خود گیاه بصورت:

یک فنجان چای صاف شده سه بار در روز

خیساندن یک چهارم قاشق مرباخوری دانه شنبلیله در یک لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه

سیایوم ماریانوم( milk thistle) و افزایش شیردهی

روش مصرف:

خیساندن یک قاشق مرباخوری از دانه های خشک شده در یک لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه

مقدار مصرف:

۲ تا ۳ فنجان در روز

شبدر و افزایش شیردهی

روش مصرف:

یک قاشق مرباخوری از برگ خشک شده آن در یک لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه و بصورت چای میل شود.

دفعات مصرف:

یک لیوان سه بار در روز

سایر مکمل های شیر افزا گیاهی و طبیعی:

آب جو
گیاه خار مریم
بادیان رومی
ریحان
بادآور
رازیانه
گل ختمی

شیرافزاهای مصنوعی در دوران شیردهی

متوکلوپرامید(رگلان)
دمپریدون (موتیلیوم)
کلرپرومازین
قبل از استفاده از هرگونه شیر افزا باید با پزشک مشورت کنید تا طبق شرایط پزشکی شما ، شیرافزای مورد نظر را تجویز کند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.