91

تاثیر رژیم غذایی در میگرن

|
0 دیدگاه

میگرن‌های شدید می‌توانند ناتوان‌کننده باشند، اما مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی با کربوهیدرات کم می‌تواند راه‌حل مناسبی جهت پیشگیری از سردرد‌های شدید میگرنی باشد.

تاثیر رژیم غذایی در میگرن

در ایتالیا محققان پژوهشی بر روی تعدادی داوطلب انجام داده‌اند که در آن افراد رژیم غذایی کتوژنیک با چربی بالا و کربوهیدرات کم را دنبال می‌کردند (در این حالت بدن مجبور می‌شود چربی بیشتری نسبت به قند بسوزاند) و دریافتند که این نوع رژیم تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش تعداد دفعات سردرد در ماه نخست داشته‌است.

این رژیم با کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها، بدن را مجبور به تولید اجسام کتونی به‌عنوان سوخت می‌کند (اجسام کتونی مولکول‌هایی محلول در آب هستند که به میزان کمی برای بدن لازم هستند و برخلاف گلوکز، که به طور معمول در بدن ساخته می‌شود، سوخت و ساز کمی دارند و دانشمندان همین موضوع را دلیلی بر کاهش چشمگیر سردرد می دانند).

به گفته چروبینو دی‌لورنزو، پژوهشگر ارشد از دانشگاه رم، فرضیۀ ما این است که ترکیب اجسام کتونی و پاسخ گلوکز تغییر‌یافته، اثر درمانی مشاهده‌شده بر روی بیماران را برجسته‌تر می‌کند.

تعداد ۹۶ زن در یک تحقیق شش ماهه شرکت کرده بودند که همه آن ها از میگرن رنج می بردند و برای کم کردن وزن با یک متخصص تغذیه در ارتباط بودند. از میان این شرکت کنندگان ۴۵ نفر از آن ها رژیم غذایی کتوژنیک با کالری بسیار کم را به مدت یک ماه دنبال کردند. سپس آن را به یک رژیم با کالری کم در حد استاندارد تغییر دادند.

باقی شرکت کنندگان در تمام طول مدت آزمایش رژیم غذایی استانداردی داشتند. هر دو گروه شاهد کاهش تکرار سردرد ها شدند اما این کاهش برای گروهی که رژیم کتوژنیک داشتند چشمگیر تر بود.

هنگامی که این بانوان وارد رژیم غذایی کم کالری استاندارد شدند تعداد میگرن ها افزایش یافت با این حال کمتر از زمان قبل از شروع تحقیق بود. بعد از یک ماه آن هایی که رژیم کتوژنیک داشتند به‌طور متوسط ۰/۹۱ روز در ماه سر درد داشتند در حالی که قبل از شروع آزمایش ۵/۱۱ روز در ماه بود همچنین درد ها اغلب خفیف تر و کوتاهتر نیز بود.

این رژیم غذایی کتوژنیک چیز جدیدی نیست (پیشتر برای درمان صرع در کودکان و برای کمک به کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گرفت) دی لونزو و تیمش زمانی توجهشان به تاثیر این رژیم در کاهش میگرن جلب شد که متوجه کاهش سردرد ها در خواهرانی دو قلو طی یک مطالعه جداگانه شدند.

علاوه بر تغییر فرایند تولید سوخت بدن، رژیم کتوژنیک از طریق استرس اکسیداتیو کمتر در سلول‌ها (که توسط رادیکال‌های آزاد شکل می‌گیرد) بدن را به عملکرد بهتر وامی دارد. هم‌چنین باعث کاهش التهابات استریل می شود(نوعی التهاب بالقوه مضر که مریوط به میگرن می‌باشد).

کارشناسان رژیم کتوزنیک را به عنوان یک محرک ضعیف برای ایجاد یک گرسنگی خفیف در بدن تعریف می کنند.که بدن را به ارجاع به منابع خود برای تامین نیازش وادار می کند. یعنی تعداد بیشتری از ذخایر چربی در دسترس بدن قرار می گیرد. از عوارض جانبی که باید مد نظر قرار بگیرند خستگی و حالت تهوع است.

علی‌رغم ارتباط بین کتون بادی ها و کاهش میگرن در این مطالعات محققان می گویند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است چرا که فاکتور های دیگری می توانند در واکنش های شیمیایی که رژیم غذایی در بدن ایجاد میکند شرکت کنند.

محققان در یک ژورنال اروپایی اظهار داشته اند :

فرض ما بر این است که مکانیسم های متقابل متعددی ممکن است در فعالیت های کلینیکی و نورو فیزیولوژیکی رژیم کتوژنیک دخیل باشند.

البته در حین این که ما منتظر نتایج مطالعات بیشتری در این زمینه هستیم برای میلیون ها یا بیشتر مردم که از میگرن رنج می برند، اعتماد به نتایج تحقیقات صورت گرفته بهتر است و دی لورنزو عقیده دارد برای آنهایی که از میگرن شدید رنج می برند نتایج این تحقیقات ارزشمند است اما بهتر است در اولویت اول با پزشک خود مشورت کنند.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.