61

احتمال بالای بروز مشکلات مفصلی در معلمان

|
0 دیدگاه

عضو هیئت مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: پادرد و مشکلات مفصلی در اندام‌های تحتانی یکی از عارضه‌های جسمانی معلم‌هاست.

احتمال بالای بروز مشکلات مفصلی در معلمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن علمی فیزیوتراپی ایران؛

دکتر ابراهیم انتظاری در آستانه برگزاری اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سراسری فیزیوتراپی ایران افزود: یکی از عمده مشکلات جسمانی معلم‌ها پادرد و مشکلات مفصلی در اندام‌های تحتانی است که چنین دردی ناشی از ایستادن طولانی مدت است و واریس، کمردرد و درد زانو معمولا از عواقب آن است.

وی ادامه داد: واریس به خاطر ایستادن بیش از حد ایجاد می‌شود، البته نشستن طولانی مدت و بی حرکتی نیز به همین اندازه خطرناک است و می‌تواند منجر به ایجاد واریس شود و ایستادن از نشستن بدتر است، چراکه منجر به عوارض زیادی از جمله چاقی و مشکلات قلبی عروقی نیز می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهکارهایی را برای کاهش فشارهای ناشی از ایستادن طولانی مدت ارائه کرد و افزود: توصیه می‌شود معلمان تحرک بیشتری داشته باشند، همچنین کفش مناسب که نه پاشنه بلند و نه کوتاه باشد،

بپوشند و در کلاس درس باید مختصری بنشینند و سپس بلند شده و قدم بزنند، صندلی آن‌ها نیز باید استاندارد و با ارتفاع مناسب انتخاب شود.

وی گفت: یکی دیگر از عوارض جسمانی معلمان، دردهای مچ پا، زانو، لگن و کمر است زیرا معلمان معمولا زیاد می‌ایستند و به همین دلیل عضلات شان که معمولا از آمادگی لازم نیز برخوردار نیست خسته می‌شود، به همین علت معلمان باید تمرین‌های مخصوص کمردرد و پادرد را یاد بگیرند و به تقویت عضلاتشان توجه بیشتری نشان دهند.

انتظاری افزود: ضروری است معلمان پس از مدتی که نشسته اند مچ پایشان را حرکت بدهند و راه بروند، به این ترتیب گردش و پمپاژ بهتر خون داخل عروق اجازه نمی‌دهد که واریس بگیرند، همچنین مراقب باشند که مچ پا و زانویشان در زاویه معینی نماند که این مسئله به جلوگیری از آسیب‌های زانو و مچ پا کمک می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: کمردرد به ویژه در معلم‌های خانم که گودی کمر بیشتری نسبت به مردان دارند، شایع‌تر است.

انتظاری بر انجام ورزش‌های مخصوص کمر و تقویت عضلات کمر و شکم تاکید کرد و افزود: توجه به انتخاب کفش استاندارد و راحت و نیز میز و صندلی که بر اساس اصول ارگونومی و فیزیک بدن ساخته شده باشد، ضروری است؛ همچنین معلمان باید به این نکته دقت کنند که اگر باید مدت طولانی بایستند،

یک پا روی بلندی و دیگری را در سطح پایین‌تر قرار دهند و به طور متناوب جای پاهایشان را عوض کنند تا از این طریق، جلوی کمردرد را بگیرد و از خستگی بیش از حد کمر و پا‌ها جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که ساعت‌ها روی پا ایستادن و نوشتن روی تخته در سنین جوانی شاید مشکل خاصی ایجاد نکند، ولی در سنین بالاتر و به ویژه اگر مشکلات آرتروز شانه در شخص وجود داشته باشد، بالا قرار گرفتن شانه به مدت طولانی ایجاد درد و ناراحتی می‌کند.

انتظاری در پایان گفت: بهترین شیوه برای بهبود درد انجام نرمش‌های روزانه است زیرا نرمش شرایط فیزیولوژیک عضلات و تاندون‌ها را بهتر می‌کند و از این عوارض می‌کاهد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.