74

تاثیر مدیتیشن در تاخیر زوال مغز

|
0 دیدگاه

طبق مطالعات اخیر در نیویورک (مرکز سلامت رویترز) انجام تکنیک‌های مدیتیشن برای سالیان متمادی با کاهش فرایند کوچک‌‌شدن حجم مغز بر اثر کهولت سن، پیوند خورده است.

تاثیر مدیتیشن در تاخیر زوال مغز

طبق گزارش محققان علوم روانشناسی، حجم مغزِ افرادی که به طور میانگین بیش از ۲۰ سال به انجام تکنیک‌های مدیتیشن پرداخته‌اند، بیش از افراد عادیست که تا به حال به تمرینات مدیتیشن نپرداخته‌اند.

گرچه شواهد دال بر آن است که حجم ماده‌‌ی خاکستری مغز با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما عضو ارشد مطالعات، به مرکز سلامت رویترز گفت که تیم تحقیقاتی انتظار داشتند در نقاط خاصی از مغزِ افرادی که مدعی انجام تکنیک‌های مدیتیشن بودند، ماده‌ی خاکستری بیشتری مشاهده نمایند.

دکتر فلوریان کورت، از فوق تخصصان در دانشگاه کالیفرنیا، مرکز نقشه برداری مغز لوس‌آنجلس می‌گوید: “لیکن ما دریافتیم این تاثیرات حقیقتا در سرتاسر مغز گسترده شده است.”

کورت و همکارانش در مقاله خود نوشتند که با این وجود ادعایی دال بر عدم نقصان در حجم مغز به دلیل انجام تکنیک‌های مدیتیشن ندارند. عادات دیگری در راستای انجام تکنیک‌های مدیتیشن‌ برای مدت متمادی نیز می‌تواند در حجم مغز تاثیر گذار باشد.

طبق آمار مرکز مطالعات طب مکمل از موسسه‌ی ملی سلامت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در سال ۲۰۱۲ حدوداْ ۱۸ میلیون بزرگسال و ۱ میلیون کودک در امریکا به انجام تکنیک‌های مدیتیشن می‌پرداختند.

بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که گرچه تکنیک‌های مدیتیشن ریشه در مذاهب و سنت‌های معنوی شرق دارد، اما امروزه امریکایی‌ها ورای اصول مذهبی به مدیتیشن ممارست می‌ورزند.

کورت و همکارانش تصریح کردند که مطالعات پیشین حاکی از آن است که مدیتیشن به بهبود تمرکز، حافظه، روانی کلام، عملکرد اجرایی و خلاقیت کمک شایانی می‌نماید.

برای بررسی‌های جدیدتر محققان دو گروه را انتخاب نموده و اسکن گرفته شده از مغز۵۰ زن و مرد معمولی( گروه اول که تا به حال به تمرینات مدیتیشن نپرداخته بودند) را با اسکن مغزی ۵۰ زن و مرد که برای مدت متمادی به انجام تکنیک‌های مدیتیشن می‌پرداختند( گروه دوم)، مقایسه نمودند.

محدوده‌ی سنی شرکت‌کنندگان بین ۲۴ تا ۷۷ سال بود. مدت زمان پرداختن به تمرینات مدیتیشن در گروه دوم بین ۴ تا ۴۶ سال متغییر بود.

به طور کلی، با بررسی اسکن مغز دو گروه، مشخص شد حجم ماده‌ی خاکستری مغز شرکت‌کنندگان با افزایش سن، کاهش یافته است. اما در مقایسه‌ی مغز افراد معمولی با افرادی که به تمرینات مدیتیشن می‌پرداختند و در یک محدوده‌ی سن قرار داشتند، مشخص شد مغز گروه دوم سالم‌تر مانده بود.

بعلاوه، محققان از اینکه در طی تمام سالهایی که افراد به مدیتیشن می‌پرداختند نقصان چندانی در ماده‌ی خاکستری مغز آنها وارد نشده بود، اظهار تعجب نمودند.

جولیانا ری، خواننده‌ و آهنگ ساز امریکایی که مدیتیشن را از سن ۲۰ سالگی آغاز نموده بود، هنگامی که اسکن مغزی خودش را با اسکن مغزی یک زن ۴۸ ساله‌ی معمولی مقایسه نمود، شگفت‌زده شد.

او اذعان داشت که: ” تمایز کاملا مشهود بود. مشاهده‌ی این اسکن‌ موجب شد به این فکر کنم، همچنان که با استفاده از نخ دندان مانع از التهاب لثه‌ها می‌شوید، با ممارست به فعالیت‌های مغزی نتایج موثری حاصل می‌کنید.”

نتایج این مطالعه کورت را ترغیب نمود تا تمرینات مدیتیشن خود را که مدت‌ها پیش رها نموده بود از سر گیرد.

او می‌گوید: ” نتایج این مطالعه حاکی از آن است که اساسا صرف زمان برای مدیتیشن ارزشمند است.”

دکتر مادهاو گویال به مرکز سلامت رویترز گفت مطالعه‌ی اخیر در متقاعد ساختن وی مبنی بر تجویز مدیتیشین به عنوان اکسیری که مانع از زوال مغز گردد، عقیم مانده است.

گویال که خود به مدیتیشن می‌پردازد و در زمره‌ی استادانی است که در مرکز پزشکی جانز هاپکینز در بالتیمر به مطالعه در این زمینه می‌پردازد، خاطر نشان می‌دارد که: ” هنوز تحققیقات بسیاری باید در این زمینه صورت پذیرد.”

او اضافه می‌کند که محققان دانشگاه لوس آنجلس و کالیفرنیا هنگام تجزیه و تحلیل آمارهای به شدت محافظه‌کارانه‌ی آنها، نتایج به دست آمده را ناچیز برشمردند.

گویال ترجیح می‌داد که این مطالعه به مقایسه‌ی میزان مهارت‌های افرادی که به مدیتیشن ممارست داشتند و افراد معمولی، می‌پرداخت. وی همچنین نوع تمرینات و اینکه تمریناتی که در قالب مدیتیشن صورت می‌پذیرفت، حقیقتاْ تمرینات مدیتیشنی بودند یا خیر را زیر سوال برد.

گویال می‌گوید: روش‌های بکار گرفته شده در مدیتیشن، به نسبت شدت و ضعف تعلیم تکنیک‌های مدیتیشن، تعداد ساعات محدود در هفته و در مقابل آن ۱۰۰ ساعت تمرین در هفته، متمایزند.

وی در آخر اضافه می‌کند که: اخیرا مطالعه‌ای صورت پذیرفته که ” شواهد جزئی بیشتری دال بر اینکه مغز از خاصیت ارتجاعی برخوردار است، و انجام فعالیت‌های ذهنی خاص از قبیل مدیتیشن می‌تواند منجر به تغییرات ساختاری در مغز گردد، ارائه نموده است” .

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.