67

مواظبت از مفاصل

|
0 دیدگاه

نقطه اتصال دو یا چند استخوان در بدن را مفصل می گویند.پس این عضو نقش مهمی در حرکات بدن دارد.

مواظبت از مفاصل

اکثر افراد با ورود به میان سالی و کهنسالی از دردهای شدید مفصلی شکایت می کنند به طوری که گاهی حتی قادر به بالا رفتن از پله نیز نیستند. برای افراد مبتلا به دردهای مفصلی راهی جز درمان وجود ندارد

مفصل قسمتی از سیستم حرکتی بدن انسان است که فعالیت زیادی دارد و به علت همین فعالیت زیاد است که بیش از قسمت های دیگر این سیستم دچار اختلال در عملکرد میشود. بیشترین بیماری های سیستم حرکتی بدن در مفاصل است. درد، تورم و خشکی در حرکت از معمول ترین مشکلات سیستم حرکتی است که به علت اختلال در کارکرد مفصل بوجود میاید.

به مرور که سن افراد زیادتر می شود احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز بیشتر خواهد شد. اما نکاتی وجود دارند که عمل کردن به آنها تا حد زیادی می تواند این روند را کند کند . سلامت کامل جسمی و روحی نقش تعیین کننده ای در کیفیت زندگی دارد و عدم بهره مندی از آن فعالیت های روزمره و احساس رضایت از زندگی را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.

عواقب بی تحرکی برای مفاصل چه می تواند باشد؟

 – عدم تحرک باعث بروز مشکلات فراوانی چون تسریع و تشدید سایش و تخریب سطوح مفصلی به علت جابجایی محل اثر نیروهای طبیعی، ایجاد وضعیت غیرطبیعی بدن و انحرافات راستا و قامت طبیعی بدن مشابه آنچه در ساییده شدن لاستیک خودرو به علت نامیزان بودن شاسی اتفاق می افتد،

می شود اما به کسانی که هنوز به این عارضه مبتلا نشده اند پیشنهاد می کنیم برای پیشگیری،  راه های مراقبت از مفاصل را امتحان کنند.

 وزن تان را کمی کاهش دهید

داشتن اضافه وزن احتمال ابتلا به آرتروز و همچنین ایجاد دردهای مفصلی را بیشتر خواهد کرد. به همین جهت شما با کاهش دادن وزن تان می توانید فشار وارد شده بر روی مفاصل تان را کاهش دهید. با کم کردن وزن اضافی خود، مفاصل زانو و ران تان بار کمتری را تحمل کرده و در نتیجه دیرتر دچار فرسایش خواهند شد.

داشتن رژیم غذایی سالم

شما باید تلاش کنید که در انتخاب غذاهایی که می خورید وسواس داشته باشید. سعی کنید رژیم غذایی تان پر از غلات، سبزی ها، میوه های تازه، ماهی و همچنین رژیمی بدون چربی های جامد و شکر باشد. داشتن چنین رژیم غذایی به شما کمک می کند که مفاصلی سالم داشته باشید.

ورزش کردن به صورت اصولی

انجام دادن ورزش هایی که فشار بیش از حدی به مفاصل تان وارد نکنند به کشیدگی عضلات کمک کرده و آنها را سالم نگه می دارد. شما با ورزش کردن میزان اندروفین موجود در بدن تان را افزایش خواهید داد که منجر به کاهش افسردگی شده و احساس بهتری به شما دست خواهد داد.

حرکت دادن مفاصل در حین ورزش

بسیاری از اوقات افراد دوست دارند که تنها بعضی از اندام های خود را ورزش دهند، اما باید بدانید که ضروری است که مفاصل تان را نیز حرکت داده و با آنها ورزش کنید. در صورتی که مفاصل تان سخت و دردناک می باشند با یک ارتوپد مشورت کنید و از او درباره ورزش های خاص مربوط به مفصل سوال بپرسید.

نشستن به صورت صحیح را یاد بگیرید

باید بدانید که نشستن به صورت صحیح باعث حفظ سلامتی کمر و مفاصل تان خواهد شد. شما باید یاد بگیرید که تغییر وضعیت قرار گرفتن بدن و همچنین جابجایی آن را به صورت صحیح یاد بگیرید.

داشتن اتاقی راحت

در صورتی که برایتان امکان دارد بهتر است که از لوازم خواب طبی مانند تشک های طبی استفاده کرده و در همچنین اگر مدت زمان زیادی را بر روی صندلی می نشینید بهتر است که جای پای مناسبی داشته باشید تا سلامت کمر و مفاصل تان به خطر نیفتد.

در زمانی که بلند می شوید مواظب باشید

در صورتی که می خواهید فشار کمتری به مفاصل کوچک وارد شود سعی کنید که از مفاصل بزرگ برای انجام کارها کمک بگیرید.

تا جایی که می توانید از بلند کردن کیف و چمدان سنگین خودداری کرده و به جای آن از کوله پشتی استفاده کنید تا فشاری برابر به هر دو طرف بدن وارد شود. همچنین برای آنکه وسایل تان را بیشتر نگه دارید بهتر است که به جای انگشت از کف دست تان استفاده کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.