84

اصول ده گانه در پیشگیری از سرطان

|
0 دیدگاه

طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت، از ۴۰ درصد سرطان ها می توان پیشگیری کردو مواردی هم قابل پیشگیری نیستند،

اصول ده گانه در پیشگیری از سرطان

اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثر بخشی روش های تشخیصی و درمانی و مراجعه به موقع، زودهنگام تشخیصداده شوند، درمان پذیر ترند. شاید اگر بدانید که دست کم نیمی از سرطان ها با درمان مناسب علاج خواهند شد زودتر به علایم مشکوک خود توجه کنید.

۱٫ از مصرف دخانیات پرهیز کنید                                                                                                          

استفاده از هر یک از فرآورده های توتون مانند سیگار، پیپ و قلیان خطرناک است وموجب انواع سرطان از جمله ریه، مثانه، کلیه و دهانه رحم می شود.حتی جویدن توتون نیز خطرناک است و احتمال سرطان های دهان و لوزالمعدزیاد

می کند.

حتی اگر سیگار هم نمیک شید، از نشستن در جاهایی که افراد دیگری سیگار میک شندخودداری نما یید.

اگر  سیگار می کشید، ترک سیگار شاید مهمترین تصمیم زندگی تان باشد. آثار ترک سیگار از همان ساعت های اولیه ترک آشکار می شود.

هر چه زودتر سیگار را ترک کنید، سود بیشتری می برید و هرچه زمان بیشتری سپری شود، مزایای حاصل از آن افزایش مییابد.

۲٫ فعالیت بدنی منظم  داشته باشید                                                                                                      

فعالیت بدنی منظم احتمال سرطان هایی چون پستان و روده بزرگ را کاهش می دهد.  مطلوب این است که هفته ای ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید یا ۷۵ دقیقه ورزش متوسط انجام دهید. اگر بخواهیم ساده بگوییم بهتر است روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید به طوریکه ضربان قلب شما بالا برود و در کنار آن تمرین هایی برای تقویت عضلات داشته باشید.

اگر نمی توانید به اندازه مطلوب ورزش کنید، مطمئن باشید که حتی چند دقیقه ورزشکردن بهتر از ورزش نکردن است. از نشستن طولانی مدت از جمله برای تماشای تلویزیون بپرهیزید.

۳٫ وزن خود را در حالت ایده آل نگهدارید                                                                                                   

وزن بالا احتمال انواع سرطان به خصوص پستان،  پروستات و روده بزرگ را افزایشمی دهد.توجه داشته باشید که بالا بودن وزن به هنگام تولد رابطه مختصری با خطر سرطان دارداما افزایش وزن در دوران بزرگسالی در تمام موارد با افزایش خطر سرطان مرتبط است.از کاهش و افزایش وزن مکرر بپرهیزید چون اندکی بر خطر سرطان تأثیر دارد.

مصرف مواد غذایی نشاسته ای را کم کنید و از رژیم های غذایی که از نظر میوه جات وسبزی جات تازه غنی هستند، استفاده کنید.از نوشیدنی های شکردار پرهیز کنید و این نوشیدنی ها را با آب جایگزین کنید.

به اندازه مناسب غذا بخورید. سعی کنیدوعده های اصلی غذا حذف نگردد، زیرا دراین صورت ناچار به ریزه خواری خواهید شد. غذا را در کمال آرامش صرف کنید. درحالت استرس و اضطراب غذا نخورید.

۴٫ تغذیه سالم داشته باشید                                                                                                               

از غذاهای کم چرب و تا حد امکان فاقد چرب یهای حیوانی استفاده کنید.روزانه ۵ وعده از سبزی ها و میوه ها استفاده کنید.

از روش های صحیح پخت مانند کبابی، بخارپز، آب پز و پخت ملایم در حرارت کم استفاده کنید. غذاهای نیم سوخته و سوخته )کباب، جوجه کباب، ته دیگ، سیب زمینی وپیاز داغ سوخته( را مصرف نکنید.

از مصرف انواع گوشت های دودی شده، نمک سودشده یا فرآوری شده با موادشیمیایی و نگه دارنده مانند سوسیس و کالباس و کنسرو بپرهیزید.مصرف قند و شکر تصفیه شده را کاهش دهید.

مصرف نمک را محدود کنید و برای طعم دار کردن غذا از ادویه و چاشنی گیاهیاستفاده کنید.از مصرف مشروبات الکلی پرهیز نما یید. هر چه میزان مصرف الکل بیشتر و طول دوره آن طولانی تر باشد، احتمال سرطان افزایش می یابد.

۵٫ خود را در برابر عفونت ها محافظت کنید                                                                                                

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس هپاتیت HBV) B ( لازم اس ت به خصوص افرادپرخطر واکسن بزنند مانند کسانی که با فرآورد ههای خونی سر و کار دارند و یا رفتارهایجنسی پرخطر دارند.

برای آمیزش جنسی از وسا یل یا مواد محافظ تکننده، استفاده کنید تا به ویروسپاپیلوم انسانی) HPV ( و سرطان های ناشی از آن مانند سرطان دهان، دهانه رحم و مقعد مبتلا نشوید.

۶. از پوست خود محافظت کنید                                                                                                             

سعی کنید در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید به خصوص از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر. اما باید توجه کرد که به میزان مناسب نور ملایم خورشید به بدن برسد چرا که در غیر این صورت، با افزایش احتمال کمبود ویتامین D، زمینه ایجاد برخی سرطان ها فراهم می شود.

در صورتی که مجبورید در تماس طولانی مدت با تابش آفتاب باشید، از کرم ضدآفتاب،کلاه آفتاب گیر، عینک آفتابی و پوشش مناسب مثل لباس سفید، آستین دار و یقه بلنداستفاده کنید.از عین کهای آفتابی که میزان جذب اشعه فرابنفش UVآنها ۹۹ تا ۱۰۰ درصد است استفاده کنید.

از کرم یا لوسیون ضدآفتابی استفاده کنید که دارای طیفی گسترده باشد و فاکتور محافظتی آفتاب ) SPF ( آن بطور متوسط ۱۵ باشد.در نزدیکی آب، برف، و شن باید بی شتر احتیاط نمود زیرا آنها اشع ههای مضر خورشیدرا باز م یتابانند.

اشعه فرابنفش خورشید، حتی در روزهای ابری نیز به سطح زمین می رسد. بنابراینتوصیه می شود هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کرده و هر دو ساعت یکبار، آن را تجدیدکنید. همچنین بعد از شنا و تعرق زیاد نیز، استفاده مجدد از کرم ضد آفتاب لازم است.

بعد از تماس با نور خورشید، دوش بگیرید و عرق موجود روی پوست، نمک، موادشیمیایی و فرآورد ههای ضدآفتاب را از تن خود بشو یید.اگر مرتب آرایش می کنید، از لوازم آرایشی بدون چربی استفاده کنید زیرا لوازم آرایش چرب، منافذ پوستی را می بندند.

مواد آرایشی دارای SPF به هیچ عنوان جایگزین کرم هایمخصوص ضدآفتاب نیستند. از برنزه شدن چه از طریق خوابیدن در برابر نور خورشید یا لامپ های فرا بنفش پرهیزکنید.

داروها می تواند پوست را نسبت به آفتاب حساس تر کند، از جمله: برخی آنتی بیوتیک هامانند خانواده تتراسایکلین، ناپروکسن، داروهای ضد افسردگی، ضد پرفشاری خون،داروهای قلبی و دیابت.

۷٫ در منزل و محیط کار اصول ایمنی را عایت کنید                                                                                       

برخی از مشاغل شامل کشاورزی، سم پاشی، نقاشی، مب لسازی، کار در صنایع آهن،فولاد، زغال سنگ، لاستیک و کار تولید یا تعمیر پوتین و کفش خطر برخی سرطان ها راافزایش می دهند.

از تماس با  آفت کش  ها بپرهیزید. جذب آفت کش ها بیشتر از راه پوست صورتمی گیرد. در صورت تماس باید بدن را به سرعت شستشو داد.

به هنگام کار با حلا لها، باید مطمئن شوید که اتاق کاملاً تهویه م یش ود. در صورتامکان در بیرون از منزل کار کنید یا پنجر هها را باز کنید.

از برخورد غیرضروری با اشعه ایکس تا حد امکان پرهیز کنید.

اگر در محیطی کار م یکنید که در آن در معرض تراکم بالایی از ذرات ریز، الیاف و گرد وغبار قرار دارید، ماسک محافظ مناسب را روی بینی و دهان خود قرار دهید و مطمئن شویدماسک به طرز صحیح روی صورت شما قرار گرفته است و مانع از دید شما نم یشود.

تا حد ممکن سطوح کاری را عاری از گرد و غبار و مواد شیمیایی نگه دارید و از رو شهایتمیز کردن تر)مرطوب( استفاده نمایید تا گرد و غبار ایجاد نشود.

۸. زندگی روانی معنوی سالمی داشته باشید                                                                                          

در زندگی اهداف واقع گرایانه داشته باشید.از تنش و اضطراب پرهیز کنید. اضطراب سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند.

در صورت دارا بودن علایم بیماری روانی مانند افسردگی به پزشک مراجعه کنید.

به طور میانگین هفت ساعت در شب بخوابید. نداشتن خواب کافی میل به خوردنشیرینی جات را بالا و قدرت دفاعی بدن را پایین می برد.خویشتن را دوست بدارید و به جسم و روان خود احترام بگذارید.

زندگی سختی های زیادی دارد اما شاید باورهای امیدوارانه یگانه راهی با شد که می توان دشواری ها را پشت سر گذاشت.دقایقی از روز را به خلوت کردن با خود و نماز و نیایش بپردازید تا به آرامش برسید.

به خداوند و حکمت او اعتماد کنید و به رحمت او امیدوار باشید.

۹. زندگی اجتماعی سالمی داشته باشید                                                                                               

با دیگران با مهربانی و احترام رفتار کنید.از رقابت های ناسالم و تنش آفرین بپرهیزید.

به عقاید دیگران احترام بگذارید و به آنها توهین نکنید.دیگران را دوست بدارید و قضاوت زودهنگام نداشته باشید.همه آدم ها، خوبی ها و بدی هایی دارند. آنها را همانگونه که هستند، بپذیرید.

اگر کسی در حق شما بدی کرد، خشم خود را کنترل کنید و تلاش کنید او را ببخشید.

اگر به موضوعات از دیدگاه دیگران نگاه کنید شاید خیلی از بدی های دیگران را راحت تربپذیرید.

از خود و دیگران توقعات غیر واقع بینانه نداشته باشید تا باعث رنج و ناراحتی شما نگردد.

در زندگی با دیگران مشورت کنید اما در پایان خود تصمیم گیری کنید. نگذارید دیگران احساسات و هیجانات شما را هدایت کنند.

۱۰٫ در صورت دارا بودن علایم هشدار دهنده سرطان به پزشک مراجعه  کنید                                                      

ابتلای به سرطان در اقوام درجه یک

تغییر در خال های پوستی

زخم های بدون بهبود

توده در هر جای بدن

سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت

اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی

استفراغ یا سرفه خونی

اسهال یا یبوست طولانی

خونریزی غیر طبیعی ادرار، مدفوع، واژن، نوک پستان

بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.