159

چند قدم تا آرامش ذهنی

|
0 دیدگاه

سال قبل این موقع استرس زیادی داشتم. زمانی که به اتاق به هم ریخته‌ام بازمی‌گشتم خودم را به کارهای روزمره مشغول می‌کردم و سپس به کتابخانه یا سر کلاس می‌رفتم.

راه های رسیدن به آرامش ذهنی

اما پس از مدتی فهمیدم که ذهنم هم دقیقاً مانند اتاقم به‌هم‌ریخته است. ذهن ما هم همانند زندگی‌مان درگیر مسائل غیرضروری شده و به هم می‌ریزد. این مسائل فکر ما را به خود مشغول نموده و اگرچه افکار وزنی ندارند اما می‌توانند به ما فشار وارد کرده و ما را به هم بریزند.

چه‌کار باید انجام داد؟

باید به این نتیجه برسیم که به‌عنوان عضوی از جامعه قرن بیست و یکمی باید ذهن خود را همانند زندگی‌مان منظم و سازمان‌بندی کنیم.

اما مسئله این است که باید از خودتان بپرسید به چه چیزی نیاز دارید. همانطورکه با خالی کردن وسایل اضافی ساکتان سبک‌تر می‌شود، با حذف افکار غیرضروری ذهنتان آرام‌تر می‌شود. البته منظورمان این نیست که همه‌چیز را حذف کنید. بیایید از اول شروع کنیم.

۱. خانه‌تان را مرتب کنید

ما با وسایل خود انس می‌گیریم. وسایل ما در خانه یا از گذشته هستند و یا به آینده‌ای تعلق دارند که می‌خواهیم به آن دست یابیم. بنابراین می‌توان وسایل اضافی را حذف نمود. البته این کار به زمان نیاز دارد، زیرا باید برخی وسایل را مرتب کنید، برخی را حذف کنید، حتی می‌توانید برخی را به دیگران ببخشید. این تصمیم‌گیری ممکن است دشوار دارد، اما ارزشش را دارد.

۲. اگر حیاط دارید آنجا را نیز مرتب کنید

این مورد همانند مرتب نمودن خانه است. مرتب نمودن محل زندگی بر ذهن و روح شما تأثیر مثبتی خواهد داشت. بااینکه مرتب نمودن خانه بر سلامت روان شما تأثیر مثبتی دارد، مرتب کردن حیاط هم چنین است. این قضیه فقط شام وسایل نمی‌شود، باید به طبیعت حیاط خانه‌تان هم توجه کنید.

اگر توجه نکنید گل و گیاهان به‌شدت رشد کرده و حیاطتان به یک انباری تبدیل می‌شود. بهترین کار این است که حیاط خانه را به یک باغچه زیبا تبدیل کنید. حذف گیاهان مضر باعث می‌شود که استرستان کاهش پیدا کند.

۳. با مدیتیشن به آرامش برسید

حتماً می‌توانید که ازنظر علمی هم ثابت‌شده است که مدیتیشن ذهن شما را آرام نموده و افکار منفی و مزاحم را از میان برمی‌دارد. اگرچه مدیتیشن بیش از ۱۰۰۰ سال سابقه دارد اما تأثیرات مثبت آن تنها در سال‌های اخیر ثابت‌شده است.

تنها کافی است که یک جای آرام بنشینید، چشمانتان را ببندید و به تنفس کردن خود فکر کنید، در آن صورت ذهنتان آرام خواهد شد. استرس و نگرانی‌تان کاهش‌یافته، ریلکس تر خواهید شد و افکار منفی‌تان حذف می‌شود. اگرچه شاید به نظر برسد که با انجام مدیتیشن اصلاً کار خاصی انجام نداده‌اید، اما تأثیرات مثبت آن شگفت‌انگیز است.

اگرچه مدیتیشن یک روش باستانی است اما امروزه کلاس‌های مدیتیشن و یا کتاب‌های مربوطه و حتی آیین بودا در این زمینه به شما کمک می‌کند. این کار فقط ذهن شما را مرتب نمی‌کند، بلکه فضای ذهنتان را افزایش می‌دهد.

۴. با خوابیدن ذهن خود را تقویت کنید

معمولاً اتاق‌خواب فقط برای خوابیدن استفاده می‌شود. اما امروزه اتاق‌خواب به اتاق ورزش، اتاق کار و یا اتاق مطالعه تبدیل شده است. بنابراین وجود وسایل کاری و متفرقه باعث می‌شود که ذهنمان از خواب غافل شود. درنتیجه سلامتمان به خطر افتاده، توانایی‌های ذهنی‌مان کاهش‌یافته و به استرس و نگرانی دچار می‌شویم.

اما این استرس و نگرانی ارزشش را ندارد. راه‌حل این است که اتاق خود را مرتب نموده و هر چیزی که در تمرکز و خوابتان تداخل ایجاد می‌کند را حذف کنید. (بهتر است که طوری برنامه‌ریزی نمایید که حتماً ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید.)

۵. عادات بد خود را ترک کنید

همه ما عادت‌های روزانه منفی داریم. از جویدن ناخن گرفته تا لم دادن در گوشه خانه در روزهای تعطیل. برخی از این عادت‌ها به سلامت ما آسیب می‌رسانند. حال باید چه‌کار کنیم؟ برای ترک عادت‌های بد تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار ساده هستند.

آگاهی از این عادت‌ها باعث می‌شود که برای حذفشان قدم بردارید. یکی از راه‌های مؤثر ترک عادت‌های بد این است که آن‌ها را با عادت‌های خوب جایگزین کنیم، تا استرس را از زندگی خود حذف کنیم.

۶. اگر به چیزی اعتیاد دارید آن را ترک کنید

این گام کمی مشکل‌تر است. تأثیر مخرب اعتیاد از عادت‌های بد نیز بیشتر است. فرقی نمی‌کند به مواد مخدر و سیگار اعتیاد دارید و یا انجام کاری خاص. هر چیزی که شما را به خود وابسته کند در موفقیت شما تأثیر منفی خواهد داشت، و بر سلامت ذهنی و جسمی شما تأثیر می‌گذارند، بنابراین حذف آن‌ها یک باید است.

۷. بارهای عاطفی را کاهش دهید

برخی افراد به روابط دوستانه خود بسیار اهمیت می‌دهند و گاهی اوقات آسیب می‌بینند. اگر از روابط دوستانه‌تان لذت می‌برید که هیچ، اما اگر آزار می‌بینید بهتر است فکری به حال آن رابطه کنید. برای حل این مشکل باید با طرف مقابل صحبت کنید، اما مراقب باشید از کلمات و عباراتی استفاده نکنید که طرف مقابل را عصبانی کند.

برای مثال اگر در یک مکالمه از کلمه “نه” زیاد استفاده کنید، بار منفی ایجاد می‌شود. برای مثال به‌جای اینکه بگویید به آنجا نمی‌آیم، بهتر است بگویید که ترجیح می‌دهم در خانه بمانم و یا به‌جای دیگری بروم. استفاده از کلمات و جملات منفی استرس و ناراحتی را افزایش می‌دهد.

۸. افراد منفی را از زندگی خود حذف کنید

شاید منصفانه به نظر نرسد، اما اطرافیان شما بر زندگی‌تان تأثیر مثبت دارند. حتی اگر شما تلاش کنید فرد مثبت‌تری باشید، بازهم افراد منفی بر شما تأثیر خواهند گذاشت. لازم نیست با این افراد قطع رابطه کنید، بلکه می‌توانید ارتباط خود را با افراد مثبت که در کنارشان حس خوبی دارید، افزایش دهید.

۹. یخچالتان را مرتب کنید

اگر وزنتان متعادل باشد و عادت‌های غذایی مثبتی داشته باشید ذهنتان آرام‌تر خواهد شد، بنابراین بهتر است یخچالتان را خالی کرده و خوب مرتب کنید. این کار بر سلامت جسم و روحتان تأثیر مثبت خواهد داشت. زیرا میان تغذیه و آرامش ذهنی یک رابطه مستقیم وجود دارد.

افرادی که دچار استرس هستند یا بیش‌ازحد غذا می‌خورند و یا کمتر. اگر این عادت غذایی بد استرس و ناراحتی‌شان را بیشتر کند در آن صورت این کار را بیشتر ادامه می‌دهند. یک یخچال مرتب با خوراکی‌های سالم می‌تواند سلامت جسم و روحتان را تقویت کند.

۱۰. زندگی کاری‌تان را نیز مرتب کنید

راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. اگر اتاق کار و یا میز کارتان نامرتب باشد، استرس و نگرانی‌تان افزایش می‌یابد. اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، برنامه‌ریزی و مرتب کردن کارها باعث می‌شود که خیالتان راحت‌تر شده و با آرامش بیشتری به کارتان رسیدگی کنید.

اگر این موارد را رعایت نمایید، زندگی روزانه، کار و خانه‌تان مرتب‌شده و دیگر استرس نخواهید داشت.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.