82

تقویت یادگیری؛ چگونه ۹۰% آموخته‌های خود را به یاد بیاوریم؟

|
0 دیدگاه

آیا آرزو می کردید که می توانستید سریع‌تر یاد بگیرید؟ بهترین راه برای تقویت یادگیری چیست؟

تقویت یادگیری؛ چگونه ۹۰% آموخته‌های خود را به یاد بیاوریم؟

شما چه درحال یادگیری اسپانیایی یا یک ساز جدید و یا یک ورزش جدید باشید درهمه این موارد ما می توانیم از مزایای یادگیری سریع بهره مند شویم. اما مشکل اینجاست که تنها در طول روز وقت بیشتری داریم.  نکته کلیدی در یادگیری سریع تنها اختصاص ساعات بیشتر به مطالعه نیست بلکه  به حداکثر رساندن راندمان در زمانی است که صرف یادگیری می کنیم.

مقایسه سطل و آب

بیایید فرض کنیم شما یک سطل را از آب پر می کنید. هیچ گونه مشکلی در گنجاندن آب در بیشترین حجم سطل وجود ندارد تازمانی که آب شروع به سر ریز کردن از لبه سطل می نماید.

اما به واقع، مغز ما این گونه عمل نمی کند. در واقع، بیشتر حجم اطلاعاتی که وارد مغز ما می شود در نهایت به بیرون تراوش می کند. به جتای اینکه به حافظه خود به مثابه یک سطل بنگریم که هر چیز را در خود نگه می دارد باید آن را  همان گونه پذیرفت که عمل می کند: یک محفظه تراوش کننده.

در حالی که ممکن است مقایسه سطل تراوش کننده مانند یک مفهوم منفی به نظر برسد ولی این کاملا طبیعی است. بجز در مواقعیکه  شما با یک حافظه تصویرگر به دنیا آمده باشید، ذهن ما به گونه ای تعبیه نشده است که همه وقایع، اطلاعات و یا تجاربی که ما در طول زندگی خود داشته ایم را به خاطر بیاورد.

چگونه ۹۰% آموخته های خود را به یاد بیاوریم؟

در توسعه هرم آموزش در دهه ۱۹۶۰ که عمدتا به موسسه NTL در Bethel نسبت داده شده، چگونگی یادگیری انسان قید شده است.

همان گونه که پژوهش ها نشان می دهد، انسان ها این موارد را به یاد می آورند:

۵% از آموخته های انسان از طریق آن چیزی است که از کنفرانس ها یاد می گیرد (مثل: کنفرانس های دانشگاهی و کالج)

۱۰% از آموخته های انسان از طریق آن چیزی است که از مطالعه و خواندن یاد می گیرد (مثل: کتابها و مقالات)

۲۰% از آموخته های انسان از طریق آن چیزی است که از طریق رسانه های سمعی – بصری یاد می گیرد (مثل: ویدیو ها و اپلیکیشن ها)

۳۰% از آموخته های انسان مربوط به زمانی است که تظاهرات و اجتماعات را می بیند

۵۰% از آموخته های انسان مربوط به زمانی است که در یک مباحثه گروهی شرکت می کند

۷۵% از آموخته های انسان مربوط به زمانی است که به تمرین آموخته هایش می پردازد

۹۰% از آموخته های انسان مربوط به زمانی است که آموخته هایش را بلافاصله به کار می بندد. (یا آن را به دیگران آموزش می دهد)

با این حال چگونه بسیاری از ما یاد می گیریم؟

کتاب ها، سخنرانی های کلاس های درس ، فیلم ها – روش های یادگیری غیر تعاملی هستند که منجر می شوند که بین ۸۰-۹۵٪ از اطلاعات از یک گوش شنیده شده و از گوش دیگر به در رفته و فراموش شوند.

نکته در اینجاست که به جای مجبور کردن ذهنمان برای به یادآوردن اطلاعات با روش های “منفعل” ما باید زمان، انرژی و منابع خود را در روش های “مشارکتی” متمرکز کنیم که ثابت شده است که نتایج موثر تر را در زمان کمتری ارائه می نمایند.

این بدان معناست که:

اگر می خواهید یاد بگیرید که چطور به یک زبان بیگانه صحبت کنید، باید بر روی صحبت کردن با افراد بومی زبان متمرکز شوید و بازخورد فوری به دست آورید (به جای برنامه های تلفن همراه)

اگر می خواهید که به تناسب اندام برسید، باید با یک مربی بدن ساز خصوصی تمرین کنید (به جای تماشای ویدیوهای آموزشی یوتیوب)

اگر می خواهید نواختن یک ساز جدید را یاد بگیرید، در هر منطقه ای از شهر خود که ساکنید یک معلم موسیقی بگیرید.

در نهایت به این مورد می رسیم….

زمان یا پول؟

تاکنون چند بار شنیده اید که شخصی بگوید، “من برای انجام دادن فلان کار وقت ندارم…”

من قطعا در این مورد به شخصه مقصرم چرا که به کرات بهانه کمبود وقت در زندگی ام را آورده ام.

اما زمان بزرگترین میزان است. مهم نیست ما چه کسی هستیم، و در کجای جهان قرار داریم، یا چقدر برای رسیدن به بهره وری تلاش می کنیم. ما فقط ۲۴ ساعت زمان در طول شبانه روز داریم. هر یک دقیقه ارزشمند است و چنانچه از دست برود هرگز قابل برگشت نیست حتی با پول.

“شما ممکن است تاخیر داشته باشید ولی زمان هرگز تاخیر ندارد” بنجامین فراکلین

بنابراین اگر همه ما تنها ۲۴ ساعت زمان در طول شبانه روز داریم، چگونه می توانیم موفقیت میلیونر های جوان را که با هیچ شروع کرده اند را توجیه کنیم یا شخصی که دانشجوی تمام وقت است و سطح مبتدی تا پیشرفته زبان اسپانیایی را تنها در سه ماه و نیم طی می کند؟

آنها آموخته اند که چگونه برای افزایش بهره وری هم تلاش کنند نه اینکه تنها برای بهره وری تلاش کنند.

بیایید فرض کنیم شخص الف یک ساعت صرف یادگیری یک زبان می کند و ۹۰ درصد آموخته هایش را به خاطر می سپارد و شخص ب نه ساعت صرف بادگیری یک زبان می کند و ۱۰ درصد آموخته هایش را به خاطر می سپارد. یک مقایسه ساده کافی است.

شخص ب نه برابر شخص الف زمان صرف می کند صرفا برای به خاطر سپردن همان مقدار از اطلاعات (A: ۱ * ۰,۹ = B: ۹ * ۰.۱).

با وجود اینکه ارقام می تواند مورد بحث قرار گیرد کلیت ماجرا روشن است. راه حل، داشتن وقت بیشتر برای دستیابی به اهداف کوچک نیست، مثل دیدن ۵ دقیقه ویدیو آموزشی از یوتیوب به جای ۱۵ دقیقه، بلکه رفتن به سمت دستیابی به اهداف بزرگتر است، مانند انتخاب کارامد ترین شیوه از ابتدا.

یا به طور مداوم شیوه ها را با هم جایگزین کردن، زمانی که سرمایه گذاری در یک راه حل اختصاصی می تواند ماه ها بلکه سالها بدون هیچ بحث و جدلی مشکلات را از بین ببرد و مهمتر باعث صرفه جویی در زمان شود.

این امر که محدودیت زمانی ما بیشتر شده باعث شده که ما به دنبال راه حل هایی باشیم که تلاش بیشتری داشته باشیم و هر امر دیگر را کنار بگذاریم. توانایی محفوظ داشتن دانش بیشتر در یک سن و سال برای دسترسی نامحدود به اطلاعات و حواس پرتی های پی در پی یک مهارت ارزشمند برای رسیدن هر چه سریعتر  به هر هدفی است که در پیش داریم.

با یادگیری اینکه چگونه هر روزه حجم اطلاعاتی بیشتری را به خاطر بیاوریم میتوانیم زمان کمتری را صرف بازآموزی آموخته های پیشین کنیم و بر روی ازدیاد معلومات جدید تمرکز نماییم. همه ما با کمبود وقت مواجه هستیم و امروز شما از فردایتان جوان تر هستید.

حال سوال این است که: شما چگونه این زمان را به بهترین نحو سپری خواهید کرد؟

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.