88

فشار خون

|
0 دیدگاه

پرفشاري خون مشکل معمول بهداشتي در کشورهاي توسعه يافته است. در ايالات متحده از هر ۳ نفر يک نفرمبتلا به فشار خون بالا مي باشد.

 فشار خون

پرفشاري خون درمان نشده منجر به بيماري هاي قلبي-عروقي، نارسايي کليوي و بيماري عروق محيطي مي گردد. پرفشاري خون اغلب قاتل خاموش ناميده مي شود. زيرا افرادي که به پرفشاري خون مبتلا هستند ممکن است به مدت چندين سال بدون علائم بيماري باشند اما دفعتاً سکته ي مغزي يا قلبي نمايند.

اگر چه هيچ درماني براي پرفشاري خون موجود نيست، به سهولت قابل تشخيص و معمولاً قابل کنترل است. تأکيد بر تغييرات شيوه ي زندگي به رژيم غذايي نقش دائمي در پيشگيري اوليه و ثانويه از پر فشاري خون بخشيده است.

۹۰ تا ۹۵% بيماران مبتلا به پرفشاري خون، فشار خون اوليه دارند که دليل آن ناشناخته است. احتمال زيادي وجود دارد که پرفشاري خون اوليه ترکيبي از عوامل محيطي و ارثي باشد. اخيراً التهاب عروقي با شروع و پيشرفت پرفشاري خون ارتباط داده شده است.

فشار خون طبيعي در محدوده ۱۲۰/۸۰ مي باشد (۸۰-۸۹)/(۱۲۰-۱۳۹) را پيش فشار خون گويند . پرفشاري خون به دو مرحله تقسيم مي شود. مرحله اول فشار خون (۹۰-۹۹)/(۱۴۰-۱۵۹) مرحله دوم (≥۱۰۰)/(≥۱۶۰) مي باشد.

حدود ۵۹ ميليون بزرگسالان امريکايي پرفشاري خون دارد يا داروي ضد فشار خون مي خورند، با افزايش سن شيوع فشار خون بالا نيز افزايش مي يابد. قبل از ۵۵ سالگي فشار خون مردان بالاتر از زنان است اما پس از ۵۵ سالگي ميزان فشار خون در زنان بر مردان پيشي مي گيرد. بيش از ۵۰% سالمندان فشار خون بالا دارند.

عـــــوامـــل مـــرتبـــط با فـــشــار خــــون :

مصرف افراطي کلريدسيم (Nacl) : دريافت زياد نمک نيز در بروز بيماري پرفشاري خون از جمله آسيب قلبي عروقي و کليه دخيل بوده است. توصيه هاي فعلي غذايي، محدوديت دريافت نمک به ميزان ۶gr/day (معادل ۲٫۴ gr/dayسديم) براي تمام افراد و ۱٫۵ gr/day براي بيماران مبتلا به HTN را فراهم نموده است.

فعاليت جسماني : افرادي که فعاليت کمتري دارند ۵۰-۳۰% بيشتر در معرض پيشرفت HTN (فشار خون) قرار دارند. لذا افزايش فعاليت جسماني با شدت متوسط به ۴۵-۳۰ دقيقه در اکثر ايام هفته به عنوان درمان کمکي مهمي به استراتژي هاي درماني ديگر براي پيشگيري اوليه از HTN مي باشد.

مصرف الکل : ۵ تا ۷% پرفشاري خون در جوامع نتيجه ي مصرف الکل است.

پتاسيم : در مطالعات مشاهده اي پتاسيم غذايي و فشار خون رابطه ي معکوس دارند. دريافت پتاسيم با مرگ و مير ناشي از سکته مغزي نيز ارتباط داشته است. در يک مطالعه ي بزرگ هم گروهي جامعه نگر دريافت بالاي پتاسيم با کاهش ۳۸% در خطر سکته همراه بوده است.

راه هـــاي کاهـــش فـــشار خــــون :

اصلاحات شيوه ي زندگي : اصلاحات شيوه ي زندگي در برخي از افراد مبتلا به HTN تنها درمان و در بعضي ديگر کمک درمان است. چندين ماه متابعت از اصلاحات شيوه ي زندگي قبل از شروع درمان داروئي بايستي مورد آزمايش قرار گيرد.

کاهش وزن : کاهش وزن روش مؤثر کاهش فشار خون در افراد مبتلا به HTN است. به ازاي هر کيلوگرم در وزن کاسته شده، کاهش حدود ۱mmHg در فشار خون مورد انتظار است. اين کاهش وزن متوسط نه تنها فشار خون بلکه LDL (چربي بد) را نيز کاهش مي دهد.

کلسيم : رژيم غذايي غني از ميوه ها، سبزي ها، و لبنيات کم چرب را بجاي مکمل ياري کلسيم براي پيشگيري و مراقبت از فشار خون بالا توصيه مي کند دريافت کلسيم غذايي براي رسيدن به هدف ۱۰۰۰-۲۰۰۰ mg/day توصيه شده است.

منيزيم : منيزيم يک مهار کننده ي بالقوه قوي انقباض عضله ي صاف است و ممکن است نقشي در تنظيم فشار خون به عنوان گشاد کننده ي عروقي باز کند. در مطالعات مشاهده اي رابطه ي معکوس مابين منيزيم رژيم غذايي و فشار خون گزارش شده است. مواد غذايي غني از منيزيم از جمله سبزي هاي سبز برگ، آجيل و غلات کامل تأکيد مي کند.

تغيير الگوهاي غذايي : رژيم غذايي DASH هم براي پيشگيري و هم براي کنترل فشار خون استفاده مي گردد مراعات موفق اين رژيم غذايي نيازمند تغييرات رفتاري زيادي است.

مصرف دو برابر درواحدهاي ميوه ها، سبزي ها و لبنيات؛ محدوديت تا يک سوم در مقدار گوشت دريافتي، کاهش مصرف چربي ها، روغن ها و سس هاي سالاد، يک دوم مقدار معمول و خوردن يک چهارم از تعداد ميان وعده ها و شيريني ها

محدوديت نمک : محدوديت متوسط نمک ( ۶ گرم نمک) براي درمان فشار خون بالا توصيه شده است. براي دستيابي به کفايت ماده مغذي، سطح دريافتي کافي (AI) سديم ۱٫۵ gr/day تنظيم شده است. به دليل اين که بيشتر نمک غذايي از خوردن مواد غذايي فرآيند شده به بدن مي رسد تغيير در تهيه و فرآوري غذا مي تواند به بيماران در دستيابي به هدف سديم کمک کند.

ديــــگر اصـــطلاحـــات غــذايـــي :

مواد معدني : نشان داده شده است که مصرف رژيم غذايي غني از پتاسيم، فشار خون را کاهش و اثرات نمک بر فشار خون در برخي افراد را کند نمايد. مقدار توصيه شده ي پتاسيم براي بزرگسالان ۴٫۷ gr/day است. ميوه ها و سبزي هاي غني از پتاسيم شامل سبزي هاي سبز برگ، ميوه ها و سبزي هاي ريشه اي مي شود.

نمونه هايي از اين مواد غذايي عبارتند از : پرتقال، چغندر، لوبيا سفيد، اسفناج، موز و سيب زميني اگر چه گوشت، شير و غلات حاوي پتاسيم هستند، پتاسيم اين منابع غذايي بخوبي پتاسيم ميوه ها و سبزي ها جذب نمي شوند.

افزايش دريافتي کلسيم و منيزيم ممکن است منافعي بر فشار خون داشته باشند، برنامه غذايي DASH مصرف مواد غذايي از هر دوي اين مواد مغذي از جمله لبنيات کم چرب، سبزي هاي با رنگ سبزه تيره، لوبيا ها و آجيل را تشويق مي نمايند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.