90

آب در زندگی ورزشکاران

|
0 دیدگاه

کم آبی می تواند نسبتا سریع عارض شود، همچنین ممکن است ظرف چندین روز ورزش بدون نوشیدن مایعات کافی پدید آید.

آب در زندگی ورزشکاران

ورزشکارانی که هر روز یا دوبار در روز به ویژه در آب و هوای گرم و مرطوب به شدت ورزش می کنند ممکن است به ازای هر نیم کیلوگرم وزنی که از دست می دهند آب نیاز داشته باشند تا تعادل آب آنها مجددا اعاده شود. به طور معمول نباید در روز وزن شما کاهش یابد، حتی ۲ درصد کاهش وزن می تواند به کاهش کارآیی منجر شود و معرف کم آبی خفیف باشد.

علاوه بر آب، برخی از ورزشکاران نیاز به جایگزینی الکترولیت های سدیم و پتاسیم که در عرق از دست می روند را دراند. این امر به ویژه در ورزشی که بیش از یک ساعت به طول انجامد صدق می کند. بسیاری از نوشابه های ورزشی حاوی غلظت هایی از الکترولیت ها و کربوهیدرات ها هستند که جذب آب را تسریع می نماید.

به علاوه الکترولیت های موجود در نوشابه های ورزشی تشنگی را تحریک می کند، که باعث تحریک فرد به نوشیدن و جبران کم آبی می شود. نوشابه های ورزشی در ورزشکاران استقامتی و نیز افرادی که تا حد توان به طور روزانه تمرین می کنند، یا در چند مسابقه در یک روز شرکت می کنند یا دو جلسه تمرین در روز دارند بیشترین فایده را دارند.

در صورتی که ذائقه تان مانع نوشیدن مایعات مورد نیاز شماست، انواع آبمیوه، آب ساده، آب معدنی، نوشابه های ورزشی، لیموناد و … را برگزینید. شما همچنین می توانید از غذاهایی که آب زیادی دارند مثل هندوانه، گوجه فرنگی، کاهو، سوپ) بیشتر استفاده کنید.

با این حال آگاه باشید که نوشیدنی های حاوی کافئین، نظیر قهوه و چای اثر متضادی دارند. کافئین نیاز بدن به ادرار کردن را افزایش می دهد و بنابراین باید در زمان اعاده مایعات از دست رفته، از مصرف آنها اجتناب نماید. به همین ترتیب مشروبات الکلی دارای اثر کاهنده آب بدن هستند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.