96

ورزش روزانه برای مبتدی ها : انگیزه خود را زنده نگه دارید

|
0 دیدگاه

انگیزه یکی از مهمترین جنبه های ورزش روزانه محسوب می شود.

ورزش روزانه برای مبتدی ها : انگیزه خود را زنده نگه دارید

از طرفی می توان این عامل را دشوارترین قسمت نیز به حساب آورد. تصور کنید هر روز صبح هیجان زده برای انجام ورزش از خواب بلند شوید. با اینکه به نظر جذاب است اما معمولاً هیجانی در کار نیست. البته حتی اگر بیدار شدنی در کار باشد. برای غلبه بر موانع ورزش و افزایش انگیزه چکار باید کرد؟ با بامیلو بلاگ همراه باشید.

عامل انگیزه در ورزش روزانه

شاید اشراف بر جنبه های متفاوت ورزش روزانه مقداری دشوار باشد. اینکه حدأقل یکی از تمرین های هوازی، قدرتی، حرکات کششی یا بقیه ی موارد را در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانید احتمالاً کار ساده ای نیست. به علاوه باید حوصله ی دنبال کردن و انجام این ورزش ها را نیز داشته باشید.

کاهش وزن همیشه نمی تواند عامل کلیدی برای ایجاد انگیزه جهت انجام ورزش روزانه باشد. بیشتر افراد برای کاهش وزن اقدام به ورزش می کنند. مشکل اینجاست که این عامل به تنهایی نمی تواند انگیزه و ثبات روحی ما را در مسیر ورزش تأمین نماید. تصور کنید پس از دو هفته اولویت شما چیزی مهم تر از کاهش وزن باشد.

آن وقت کاهش وزن در درجه ی دوم قرار می گیرد. به دنبال آن نیز انگیزه ی ورزش روزانه رنگ می بازد.

پس برای ورزش کردن چه عاملی مهم تر از کاهش وزن را باید مدنظر داشت؟ چطور می توان انگیزه ی لازم برای ورزش روزانه را به دست آورد؟ به یاد داشته باشید که هر روز متفاوت از روز دیگری است. در روزهای متفاوت عوامل مختلفی مانع ورزش کردن شما می شود. بهتر است با خودتان روراست باشید.

تصمیم بگیرید هرچیزی که اتفاق افتاد شما ورزش کردن را رها نکنید. حتی اگر موقع ورزش روزانه قرار ملاقاتی با دوستان خود دارید یا باید مهمانی بروید. شما هر روز باید زمان مشخصی برای ورزش کردن داشته باشید.

توسط راهکارهای زیر می توان انگیزه لازم جهت ورزش کردن را به دست آورد:

۱- موانع را از سر راه بردارید

قبل از ایجاد موانع برای حذف آنها برنامه ریزی کنید. تصور کنید زمان ورزش روزانه ی شما برای ساعت ۵ بعدازظهر تنظیم شده است.

در این موقع خانواده از شما می خواهد آنها را برای گردش بیرون ببرید. سعی کنید همراه خانواده از خانه بیرون بروید و پیاده روی کنید. گردش هایی را انتخاب کنید که سوخت و ساز بدن شما را افزایش می دهند. سعی کنید قبل از بروز موانع برای برداشتن آنها از سر راه برنامه ریزی کنید.

اول صبح جزو اوقات طلایی ورزش

اول صبح جزو بهترین اوقات برای ورزش روزانه بشمار می رود. در این هنگام انرژی کافی برای ورزش دارید. مهم تر از آن با ورزش کردن آدرنالین خون بالا رفته و برای ادامه ی روز سرحال و قبراق خواهید بود.

همچنین ورزش صبحگاهی تقریباً با انجام هیچ فعالیت دیگری تداخل ندارد. کسی از شما چیزی نمی خواهد و زمان اوقات کاری نیز نرسیده است. صبح زود از خانه بیرون بروید و از طلوع آفتاب و صدای دلنشین پرندگان لذت ببرید.

ورزش با دوستان

تصور کنید با دوست خود صبح زود (یا هر زمان دیگری) برای ورزش روزانه برنامه ریزی کرده اید. احتمال اینکه در رختخواب بمانید و او را جلوی در معتل کنید بسیار کاهش می یابد. به علاوه دوستان می توانند عامل انگیزه ی قدرتمندی برای یکدیگر باشند.

اهداف خود را جلوی چشم بگذارید

برای چه ورزش می کنید؟ این همه عرق کردن برای چیست؟ احتمالاً کاهش وزن یکی از دلایل است. سلامتی، اعتماد به نفس، عرق نکردن موقع پیاده روی، پوشیدن لباس مورد علاقه و بسیاری موارد می توانند عوامل و اهداف ورزش روزانه باشند.

اهداف خود را یادداشت کرده و جایی قرار دهید که همیشه جلوی چشم باشد. به عنوان مثال آن را به درب یخچال یا میز مطالعه ی خود بچسبانید. هنگامی که در انجام ورزش خود سستی کردید نگاهی دوباره به اهداف خود بیندازید. این عامل سبب افزایش انگیزه و برگشت به مسیر ورزش خواهد شد.

ترسیم مسیر حرکت

تصور کنید برای رسیدن به یک مقصد خاص باید از ۴ ایستگاه مختلف عبور کرد. با رسیدن به هر ایستگاه اشتیاق شما برای رسیدن به هدف افزایش می یابد. شما نزدیک شده اید. در دیگر سو اگر پس از رسیدن به ایستگاه دوم دوباره به سمت خانه ی اول برگردید چه اتفاقی می افتد؟ بدون شک انگیزه ی شما اجازه ی برگشت را نمی دهد.

سعی کنید برای ورزش روزانه خود نقاط و اهداف دست یافتنی کوتاه مدتی تعیین کنید. هنگامی که به یک هدف برسید بدون شک انگیزه ی شما افزایش می یابد. از طرفی بازگشت به خانه ی اول به مراتب برایتان دشوارتر خواهد بود.

متغیرهای یک روز سالم

قرار نیست ورزش روزانه در باشگاه رفتن و دویدن صبحگاهی خلاصه شود. رفتن به استخر، پیک نیک دسته جمعی، بازی سریع با کودکان، دوچرخه سواری، پیاده روی سریع و بسیاری موارد دیگر می تواند برای ساخت یک روز سالم کافی باشد.

روزهایی که احساس می کنید ورزش کردن ساده نمی تواند جوابگو باشد؛ روزهایی که به نظر می رسد انجام ورزش در حال نادیده گرفتن است؛ به جای آن می توان فعالیت های جذاب را جایگزین کرد.

برنامه ریزی کوتاه مدت

سعی نکنید یک برنامه ی روتین خسته کننده برای چند ماه را دنبال کنید. تصور کنید برای ماه آتی برنامه ی ورزش خود را ساعت ۴ بعدازظهر تعیین کرده اید. برنامه ی خود را نوشته و به دیوار چسبانده اید. یک هفته مانده به پایان ماه مشکلی پیش می آید و ساعت ۴ بعدازظهر دیگر نمی توانید برنامه ی خود را پیش ببرید.

معمولاً برنامه ریزی مجدد را به پایان ماه موکول می کنید. در نهایت نیز پس از یک هفته وقفه در ورزش روزانه دیگر ورزش کردن را رها می کنید.

بهتر است برای ورزش برنامه روزانه یا نهایتاً هفتگی تنظیم کنید. برنامه ریزی کوتاه مدت رویدادهای پیش رو را بهتر در کنترل شما قرار می دهد. از دید ما بهترین وقت برای برنامه ریزی، شب و قبل از خواب است. در این هنگام دقیقاً می دانید که فردا چه مسئولیت هایی دارید. در این صورت برنامه ریزی شما به هم نخواهد خورد.

مهیای ورزش باشید

بهانه های ورزش نکردن را حذف کنید. قبل از ورزش کردن لوازم و پوشاک ورزشی خود را مرتب کنید. اگر صبح زود به ورزش می روید شب قبل از آن لوازم خود را کنار تخت بگذارید. ممکن است آماده کردن لباس و لوازم در صبح زود خودش به عاملی برای سستی شما تبدیل شود.

پاداش بدهید

یکی از عوامل که بررسی کردیم «ترسیم مسیر حرکت» بود. هنگامی که مسیر خود را رسم کرده و ایستگاه های خاصی برای خود تعیین می کنید در نهایت به خودتان پاداش بدهید. هرکدام از این ایستگاه ها که با موفقیت به پایان برسد شما مستحق دریافت یک جایزه هستید. در صورتی که اضافه وزن دارید از پاداش های خوراکی پرهیز کنید.

رفتن به پارک آبی، دیدن فیلم مورد علاقه در سینما، خرید کفش یا لباس مورد علاقه و بسیاری موارد دیگر می تواند در این لیست قرار گیرد. انسان برای رسیدن به پاداش همیشه تلاش بیشتری می کند. مهم نیست که این پاداش را خودتان به خودتان می دهید. ذهن شما ساده تر از این حرف هاست.

امیدواریم همه ی ما حدأقل روزی ۲۰ دقیقه را به ورزش روزانه اختصاص دهیم. ورزش کردن باعث نشاط، سلامتی و تناسب اندام می شود. از بسیاری بیماری ها جلوگیری می کند و روحیات ما را از این رو به آن رو خواهد کرد. زندگی سالم و پر از سلامتی را برایتان آرزومندیم.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.