165

دلیل تورم و تجمع آب در بدن چیست؟

|
0 دیدگاه

آیا بیشتر اوقات از احساس ورم بدن آزرده هستید یا حس می‌کنید پاهایتان ورم کرده‌اند و در کفش جای نمی‌گیرند؟

دلیل تورم و تجمع آب در بدن چیست؟درمان این عارضه

از نظر پزشکی ممکن است به بیماری اِدِم (ورم) مبتلا باشید که عموماً به آن احتباس مایعات می‌گویند.این مشکل هنگامی بروز می‌کند که مایعات، بیش از حد در بافت‌های بدن انباشته ‌شوند و علائم آن، بیشتر در پاها قابل مشاهده است، اما ممکن است قسمت‌های دیگر بدن نیز دچار ورم شود.

این مشکل ممکن است در اثر مصرف بیش از حد نمک، ضعف جریان خون، کمبود تحرک و فعالیت بدنی، کمبود ویتامین، نارسایی وریدی ( مشکل برگشت خون از سیاهرگ‌های پا به قلب)، استرس، بارداری، قاعدگی، هوای گرم، قرارگرفتن در ارتفاعات، آلرژی، فشارخون بالا، مشکلات قلبی، مشکلات کلیوی،

بیماری‌های مزمن ریوی، بیماری‌های کبدی، نارسایی تیروئید، مصرف بعضی از داروها و قرص‌های پیشگیری از بارداری باشد.

احتباس آب سبب خشک شدن مفاصل، افزایش وزن، احساس تورم، افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب می‌شود.بیماری های زمینه ای که احتباس آب می تواند یکی از عوارض جانبی آنها باشد شامل سیروز کبدی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، پره اکلامپسی (در بارداری)،

و سندرم پیش از قاعدگی است.احتباس آب به واسطه عوامل مختلفی شکل می گیرد که در ادامه به پنج مورد برتر در این زمینه اشاره می شود.

دلایل اصلی تجمع آب در بدن

رژیم های غذایی سم زدا را پیگیری می کنید

اگرچه مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات ها توصیه نمی شود اما کنار گذاشتن کامل آن از رژیم غذایی نیز گزینه خوبی برای کاهش وزن نیست. دکتر مِرفی می گوید در رژیم هایی که به طور کامل کربوهیدرات ها حذف می شوند، آنچه بدن به عنوان وزن از دست می دهد، آب است و در این زمان گلیکوژن فرصت ذخیره مجدد را پیدا نخواهد کرد.

زمانی هم که فرد به رژیم طبیعی خود باز می گردد، در برخی موارد گلیکوژن بیشتری را نیز ذخیره خواهد کرد چرا که پس از شکستن رژیم بدون کربوهیدرات، در اغلب مواقع، ولع فرد برای خوردن انواع کربوهیدرات ها افزایش پیدا می کند.

بیشتر این رژیم ها که از آن میان می توان به Atkins و Zone اشاره کرد، رژیم های سلامتی نیستند و در طولانی مدت به کاهش وزن افراد نخواهند انجامید و در برخی از مواقع نیز برای سلامت بسیار مضر هستند.

 چنین رژیم هایی که به «رژیم های سم زدا» نیز شهرت دارند، سبب می شوند که کلیه ها و کبد، به پاکسازی خود بپردازند و کاهش بیش از اندازه کالری منجر به ذخیره آب در بدن خواهد شد. پزشکان به ایجاد تعادل در مصرف کلیه انواع مواد غذایی تاکید دارند.

زمان طولانی از شبانه روز را نشسته اید

اگر سبک زندگی تان نشسته است به تجمع مایعات در بدن تان خواهید انجامید که تنها راهکار برطرف کردن آن افزایش تحرک بدن است. دکتر وید نیز تحرک را بهترین راهکار برای افزایشجریان خون در بدن می داند.

«جیلیان مایلکاز» از مریبان بدنسازی می گوید: “زمانی که بیش از اندازه می نشینید، مایعات در بخش های پایینی بدن تجمع پیدا می کند و به تورم پاها و زانوها می انجامد.” وی توصیه می کند که فعالیت هایی چون ایروبیک که بر پاها و بازوها تمرکز دارند بسیار مناسب هستند.

همچنین کشیدن اعضای بدن با حرکات کششی می تواند برای برطرف کردن ورم پاها مفید باشد.

بر خلاف تصور رایج، تعرق تنها راهکار از بین بردن آب اضافه بدن نیست چرا که با مصرف آب، مایعات دوباره به بدن باز خواهند گشت که در طول فصول گرم سال بیشتر اتفاق می افتد.

پتاسیم کافی دریافت نمی کنید

مصرف موادی چون موز، گوجه فرنگی، اسفناج و آواکادو که دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم هستند، می توانند در ایجاد تعادل در مایعات بدن موثر باشند. دکتر وید نیز بر این امر صحه می گذارد و می گوید: “مصرف میزان کافی پتاسیم به خارج شدن آب اضافه از بدن می انجامد.”

در پژوهشی که در دانشگاه «نورث وسترن» انجام پذیرفت نقش موثر پتاسیم در خروج سدیم اضافه از به اثبات رسید. در مرکز «تی. اچ. چان» دانشگاه هاروارد مطالعه ای انجام شد که نشان داد مصرف پتاسیم باید زیر نظر پزشک انجام پذیرد چرا که دریافت بیش از اندازه آن می تواند مشکلاتی در کلیه به وجود آورد.

در رژیم غذایی تان فیبر کافی وجود ندارد

مصرف میزان کافی فیبر نیز می تواند در خروج آب اضافه از بدن موثر باشد. دکتر مِرفی می گوید: “زمانی که غذاهایی محتوی فیبر بالا مصرف می کنید، روده ها بهتر کار کرده و مدفوع راحت تر از بدن خارج می شود.” در واقع فیبر از یبوست جلوگیری به عمل آورده و مانع نفخ شکم نیز می شود.

بر اساس پژوهش های انجام شده در آکادمی تغذیه و دیابت آمریکا، زنان باید روزانه ۲۵ گرم فیبر و مردان ۳۸ گرم از آن را مصرف کنند. در میان افراد بالای ۵۱ سال این میزان می تواند به ترتیب ۲۱ و ۳۰ گرم باشد. بهترین منبع دریافت فیبر، غلات، سبزیجات، میوه ها و حبوبات هستند.

به اندازه کافی آب نمی نوشید

برخلاف تصور بسیاری از افراد نوشیدن آب کافی به خروج آب اضافه از بدن کمک می کند. دکتر مِرفی می گوید مصرف میزان کافی آب به خروج آب اضافه از بدن می انجامد چرا که میزان ادرار را افزایش می دهد.

همچنین مطالعات فراوان انجام پذیرفته نشان داده اند که آب از یبوست نیز جلوگیری به عمل می آورد. میزان مصرف آب در هر فرد به وزن او بستگی دارد.اگر مزه آب را دوست ندارید می توانید در داخل آن خیار، لیمو ترش، کرفس و یا سایر سبزیجات را ریخته و اندکی به آن طعم دهید.

عادت ماهیانه تان نزدیک است

متاسفانه در دوران قبل از عادت ماهیانه و به دلیل تغییرات هورمونی بدن آب بیشتری را در خود نگه می دارد. دکتر مِرفی می گوید زنان در این دوران بین یک و نیم تا ۵ کیلو اضافه وزن پیدا می کنند که عمدتا هم در هفته پیش از شروع قاعدگی اتفاق می افتد.

در مطالعه ای که در کانادا انجام پذیرفت نشان داد با شروع قاعدگی، وزن به حالت نرمال باز خواهد گشت. برای کاهش ورم حاصل در این دوران توصیه می شود که نمک کمتری مصرف شود. فرد به اندازه کافی آب بنوشد و تمرین های بدنی و ورزشی کافی نیز داشته باشد.

غذاها

سدیم (نمک) یک ماده مغذی ضروری است که در خدمت عملکردهایی مهم در بدن انسان است، اما ما به مقادیر کم از آن نیاز داریم. در بسیاری از موارد، غذاهایی که مصرف می کنیم دارای مقادیر بیش از اندازه نمک هستند که احتباس آب و افزایش وزن را تحریک می کند.

توصیه: نخست، به مقدار توصیه شده نمک مصرف کنید که بنابر گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا برابر با ۲۳۰۰ میلی گرم یا کمتر در روز است. شاید مقدار زیادی به نظر برسد، اما در واقع حدود یک قاشق چایخوری نمک می شود.

دوم، با استفاده از جایگزین هایی مانند گیاهان دارویی و ادویه ها میزان مصرف نمک را کاهش کنید. زیره، شوید، سیر، زنجبیل، پیاز، و فلفل از جمله گزینه های در دسترس هستند. آبلیمو، خردل و سرکه نیز می توانند بدون استفاده از نمک عطر و طعم غذای شما را تغییر دهند.

سبک زندگی

نشستن یا ایستادن طولانی مدت باعث می شود تا بافت های بدن آب را نگه دارند. یک سبک زندگی کم تحرک و غیر فعال می تواند موجب احتباس آب در بدن شود و نشانه های جسمانی مانند تورم در پاها شکل خواهند گرفت.

توصیه: حفظ گردش خون در سراسر بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر به واسطه شغل خود مجبور هستید مدتی طولانی را در حالت نشسته سپری کنید، از وقت استراحت خود برای پیاده روی استفاده کنید. می توانید خودروی خود را اندکی دورتر از محل کار پارک کنید تا از پیاده روی پیش از آغاز روز کاری استفاده کنید.

به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید. نیازی نیست همانند یک ورزشکار حرفه ای ورزش کنید و انجام تمرینات ورزشی سبک به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز نیز می تواند به سود شما باشد.

داروها

احتباس آب در بدن از جمله عوارض جانبی بسیاری از داروهای تجویزی است. داروهای ضد افسردگی، مسدودکننده های بتا، داروهای فشار خون، داروهای شیمی درمانی، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن از جمله مواردی هستند که می توانند موجب احتباس آب شوند.

توصیه: کاهش تدریجی استفاده از داروهایی که موجب احتباس آب در بدن می شوند به مشورت با پزشک نیاز دارد. در صورت مشاهده تورم بیش از اندازه در اثر مصرف داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی یا دیگر داروهای مسکن، مراجعه به پزشک ایده خوبی است.

هورمون ها

تجربه نفخ شدید در دوره پیش یائسگی و یائسگی در میان زنان شایع است که اغلب محصول جانبی احتباس آب، گاز روده، کاهش تولید صفرا و یا ترکیبی از هر سه مورد است.

هورمون های استروژن و پروژسترون نقشی چشمگیر در احتباس مایعات ایفا می کنند. احتباس آب زمانی رخ می دهد که سطوح استروژن بیش از اندازه بالا باشد یا سطوح پروژسترون بیش از اندازه پایین آمده باشد. عدم تعادل هورمونی دلیل شایع بودن احتباس آب در دوران پیش از قاعدگی است.

توصیه: نخست، توجه ویژه ای به رژیم غذایی خود داشته باشید و مصرف مواد غذایی که موجب نفخ و گاز می شوند را کاهش داده یا کنار بگذارید. اگر این اقدام در برطرف شدن مشکل تاثیری نداشت، ممکن است به مشورت با یک متخصص تغذیه نیاز باشد که احتمالا آلرژی ها و عدم تحمل های غذایی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در موارد نادر، ممکن است به هورمون درمانی یا ایجاد توازن هورمونی زیر نظر یک متخصص نیاز باشد.

مشکلات قلبی

احتباس آب ناشی از یک بیماری قلبی ممکن است خود را با تورم در پاها و شکم نشان دهد. برخی از نشانه های شایع نارسایی قلبی شامل سبکی سر، خستگی، ضربان قلب سریع، ضعف، و تنگی نفس می شوند.

توصیه: به پزشک مراجعه کنید. خطرات نارسایی قلبی در صورت به تاخیر افتادن درمان پزشکی افزایش می یابد. پزشک انجام آزمایش های لازم را در این زمینه مد نظر قرار خواهد داد.

در اینجا ۱۰ درمان خانگی برای این مشکل ارائه می‌کنیم:

قاصدک 

تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی داروهای جایگزین و تکمیلی منتشر شد نشان می‌دهد که گیاه قاصدک اثر ادرارآور دارد.

این خاصیتِ قاصدک، درمان مؤثری برای خارج کردن آب اضافی بدن است. علاوه بر این، قاصدک سرشار از پتاسیم است که به کاهش سطح سدیم در بدن کمک می‌کند. همچنین قاصدک دارای مقادیر زیادی منیزیوم است که برای ورم پیش از قاعدگی بسیار مؤثر است. یک قاشق چایخوری قاصدک خشک را در یک فنجان آب داغ به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.

سپس مایع را صاف کنید و از این دمنوش سه بار در روز بنوشید. می‌توانید از تنتور یا مکمل‌های آن به صورت قرص نیز استفاده کنید. البته پیش از مصرف هر نوع گیاه دارویی با پزشک‌تان مشورت کنید تا مطمئن شوید که با داروی خاصی تداخل نداشته باشد.

جعفری

جعفری نیز مانند قاصدک خاصیت ادرارآوری قوی دارد. برای تهیه چای جعفری، دو قاشق چایخوری جعفری خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. از این چای سه بار در روز میل کنید. می‌توانید از مخلوط آب جعفری تازه و آب لیمو نیز استفاده کنید.

سولفات منیزیوم

دو پیمانه از این نمک را در آب وان ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه در آن غوطه‌ور شوید. سه بار در هفته این کار را انجام دهید. خاصیت اسمزی معکوس، سبب بیرون آمدن آب اضافی و مواد سمی از بدن شما خواهد شد. علاوه بر این سبب آرامش اعصاب و کاهش در عضلات می‌شود.

آب لیمو 

آب لیمو مواد سمی و آب اضافی را از بدن خارج می‌کند. دو قاشق غذخوری آب لیموی تازه را در یک فنجان آب ولرم بریزید. می‌توانید آن را با عسل شیرین کنید. این محلولرا روزی یکبار تا بهبودی کامل بنوشید.

تخم رازیانه 

به خارج شدن سدیم و آب اضافی از بدن از طریق کلیه کمک می‌کند و از تولید سم در بدن جلوگیری و به هضم غذا و پیشگیری از نفخ معده کمک می‌کند. یک قاشق چایخوری از تخم رازیانه را در یک فنجان آب داغ بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را صاف کنید. از این محلول سه بار در روز تا بهبودی کامل بنوشید.

گزنه

یک ادرارآور طبیعی مؤثر است که احتباس آب را کاهش می‌دهد. یک قاشق چایخوری پودر ریشه‌ی گزنه را در یک فنجان آب جوش بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. از این چای سه بار در روز تا بهبودی کامل بنوشید.

ذغال اخته 

آب میوه‌ی ذغال اخته علاوه بر خاصیت ادرارآوری مؤثر، دارای مواد معدنی مانند منیزیوم، پتاسیم و کلسیم است که به حفظ توازن مایعات بدن کمک می‌کنند. یک فنجان از آب میوه‌ی ذغال اخته را بدون شیرین کردن هر روز بنوشید. می‌توانید از قرص آن نیز استفاده کنید.

عطر درمانی 

عطر درمانی برای کاهش مایعات اضافی بدن مفید است. این روش سبب تحریک سیستم لنفاوی و خروج آب اضافی بدن می‌شود. ۲۰ قطره اسانس شمعدانی و سرو کوهی را در وان بریزید و به مدت حداقل ۱۰ دقیقه در آن غوطه‌ور شوید. سه بار در هرهفته این کار را انجام دهید.

سرکه‌ی سیب

با جایگزین کردن پتاسیم در بدن سبب کاهش سطح سدیم و در نتیجه کاهش مایعات اضافی بدن می‌شود.

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب بیافزایید و دوبار در روز میل کنید. می‌توانید مقدار سرکه را افزایش دهید مثلا دو قاشق چایخوری در هر لیوان. اگر در ناحیه‌ی پا دچار ورم هستید می‌توانید مقداری سرکه و همان مقدار آب گرم را در یک ظرف بریزید و پاهایتان را با آن به مدت ده دقیقه ماساژ دهید.

پیاز 

خاصیت ادرار آوری و سم‌زدایی از خون دارد و از تشکیل سنگ در کلیه پیشگیری می‌کند. مقداری پیاز خام را در مقداری آب (یک فنجان) بجوشانید. مقدار نمک به آن بیافزایید و محلول را صاف کنید. دو تا سه فنجان از این محلول را هر روز بنوشید و چند روز این کار را ادامه دهید.

نکته

علاوه بر درمان‌های بالا سعی کنید خوراکی‌های ادرارآور مانند کلم، خیار، شاهی آبی، کرفس، موز، آناناس و هندوانه بیشتر مصرف کنید. همچنین، در طی روز، آب بیشتری بنوشید تا از کم‌آبی بدن پیشگیری کنید. کمتر الکل بنوشید و ورزش منظم انجام دهید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.