214

فواید منیزیم و ۵ علامت هشداردهنده کمبود منیزیم

|
0 دیدگاه

بسیاری از اهمیت منیزیم آگاه نیستند، ولی برای مثال از فواید آهن و کلسیم باخبرند. در صورتی که این عنصر برای مغز، قلب و عملکرد ماهیچه‌ها حیاتی و همراه با ویتامین K و D برای افزایش و بهبود سلامت استخوان‌ها ضروری است.

فواید منیزیم و ۵ علامت هشداردهنده کمبود منیزیم

کمبود منیزیم چنان شایع است که به جرأت می‌توان گفت درصد قابل‌توجهی از آدم‌ها به آن مبتلا هستند. پنج علامت هشداردهنده زیر ممکن است کمبود این عنصر حیاتی و مهم را نشان دهد:

زنگ زدن گوش یا کم‌شنوایی

وزوز گوش یا صدای زنگ‌زدن مداوم گوش و نیز کم‌شنوایی از علائم شایع کمبود منیزیم است. مطالعات و تحقیقات بی‌شماری درباره ارتباط سلامت گوش و دریافت منیزیم کافی صورت گرفته است. تحقیقی در چین مشخص کرده است دریافت مقدار کافی از این عنصر از تشکیل رادیکال‌های آزادی که به ناشنوایی منجر می‌شود جلوگیری می‌کند.

در تحقیق دیگری در مایوکلینیک نیز معلوم شد اکثر موارد مکمل‌های منیزیم به درمان بیمارانی که دچار کم‌شنوایی شده بودند کمک کرده تا آنها طی سه ماه شنوایی خود را دوباره به دست آورند.

گرفتگی عضلات

منیزیم برای بهبود عملکرد عضلات عنصری حیاتی است.

بدون این عنصر بدن ممکن است دچار رعشه یا تشنج شود؛ زیرا این عنصر اجازه می‌دهد ماهیچه‌ها در حالت شل و ریلکس باشند. به همین علت است که برای مثال از قطره اکسید منیزیم برای تسکین درد زایمان استفاده می‌کنند و به همین دلیل منیزیم در بسیاری مکمل‌های خواب‌آور یافت می‌شود.

بنابراین نبود مقدار کافی این عنصر ممکن است به تیک‌های ماهیچه‌های صورت، گرفتگی یا لرزش‌ پا هنگام خواب منجر شود.

افسردگی

یک قرن پیش وقتی دکترها از منیزیم برای درمان اختلالات روحی استفاده کردند، ارتباط بین میزان کم منیزیم و افسردگی کشف شد. با تحقیق در بیمارستان روان‌پزشکی کرواسی، علم جدید نیز این یافته را دوباره به اثبات رساند. در بسیاری از بیمارانی که خودکشی کرده بودند میزان این عنصر حیاتی و مهم بشدت پایین بوده است.

مزیت بسیار مهم منیزیم بر دیگر داروهای ضدافسردگی رایج، فقدان عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروهاست.

عملکرد غیرطبیعی قلب

همان‌طور که گفته شد میزان کم منیزیم ممکن است روی عملکرد ماهیچه‌های سراسر بدن از جمله عضله و ماهیچه‌های قلب تاثیر بگذارد.

مقدار ناکافی منیزیم ممکن است بیماری‌هایی پدید بیاورد که به آن آریتمی قلبی یا تپش نامنظم گفته می‌شود و ممکن است عوارض بسیار خطرناکی از جمله سکته قلبی یا مغزی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل برای مثال پزشکان مرکز هنری لوهارت برای درمان بیماران آریتمیتی از داروی حاوی منیزیم استفاده می‌کنند.

سنگ کلیه

بسیاری از مردم بر این باورند که سنگ‌های کلیه به دلیل کلسیم اضافی ایجاد می‌شوند در صورتی که فقدان منیزیم مسبب آن می‌شود.

منیزیم با جلوگیری از چسبیدن کلسیم به یون اگزالات مانع تشکیل این سنگ‌ها می‌شود. سنگ‌های کلیه ممکن است دردهای زجرآوری پدید بیاورد. بنابراین خوب است بدانید چیزی بسادگی مکمل منیزیم می‌تواند از تشکیل آن جلوگیری کند.

در صورت وجود هر یک از این علائم، بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید. همچنین عاقلانه است از رژیمی غذایی‌ پیروی کنید که سرشار از مواد غذایی منیزم‌دار چون بامیه، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، سویا، لوبیا قرمز، بادام و بادام هندی و اسفناج باشد.

۵ فایده منیزیم

منیزیم یکی از عناصر اصلی برای سالم ماندن است که در بیش از ۳۰۰ واکنش زیست‌شیمیایی بدن دخالت دارد. از جمله فواید سلامت‌بخش متعدد منیزیم می‌توان به انتقال پیام‌های عصبی، تنظیم دمای بدن، سم‌زدایی، تولید انرژی و ساخت استخوان و دندان‌های سالم اشاره کرد.

متخصصان سلامت همیشه بر لزوم اهمیت دریافت مقدار کافی از ویتامین‌ها و عناصر معدنی در رژیم روزانه غذایی تاکید می‌کنند. روی، کلسیم و منیزیم مهم‌ترین این عناصرند که برای سلامت خوب و مطلوب ضروری و حیاتی‌اند. منیزیم در جذب کلسیم بدن کمک می‌کند و روی فعالانه دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

زنان در هر سنی از دریافت منیزیم سخت بهره می‌برند. گذشته از نقش تاخیرانداز در پوکی استخوان، از دیگر فواید سلامت‌بخش منیزیم در زنان می‌توان به تسکین عوارض یائسگی و سندرم دردهای پیش از قاعدگی (PMS) اشاره کرد. منیزیم همچنین خطر زایمان زودرس را به حداقل می‌رساند.

دیگر فواید حیاتی و سلامت‌بخش منیزیم سنتز پروتئین، کاهش اسپاسم‌های برونشیتی (تنگی مجاری تنفسی) در شش‌ها و بهبود عملکرد غده پاراتیروئید است.

منیزیم قابلیت دسترسی زیستی به ویتامین B6 و کلسترول را افزایش می‌دهد، عملکرد ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد و از پوکی استخوان، بی‌خوابی، یبوست، سکته‌های قلبی، فشارخون بالا، میگرن، سنگ‌های کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.​ پنج مزیت سلامت‌بخش منیزیم عبارت است از:

تغییر روند پوکی استخوان

پژوهش‌های متعددی نشان داده است کلسیم همراه با مکمل منیزیم تراکم این عنصر را در استخوان بهبود می‌بخشد.کمبود منیزیم سوخت‌ و ساز کلسیم و هورمون‌های تنظیم‌کننده کلسیم را تغییر می‌دهد که در نهایت به پوکی استخوان منجر می‌شود. مقدار دریافت منیزیم بسیار مهم است، زیرا از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی

یکی از مهم‌ترین فواید منیزیم کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروق کرونری است.نتیجه تحقیقات تغذیه‌ای نشان داده است دریافت مقدار کافی منیزیم خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

کمبود منیزیم خطر تپش نامنظم قلب یا آریتمی قلبی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین مصرف مقدار کافی و توصیه‌شده مکمل‌های غذایی منیزیم ممکن است برای دستگاه قلبی ـ عروقی سودمند و مفید باشد.

تنظیم فشارخون

منیزیم نقش کلیدی در تنظیم فشار خون طبیعی دارد. مکمل‌های منیزیم در کنار رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی که منابع بسیارخوب پتاسیم و منیزیم هستند همیشه با کاهش خون در ارتباط بوده است.

درمان دیابت

تحقیقات نشان می‌دهد افراد دارای کمبود منیزیم در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و رتینوپاتی (شبکیه چشم دیابتی) شدید هستند.

منیزیم به سوخت‌ و ساز کربوهیدارت‌ها کمک می‌کند و بر ترشح و فعالیت انسولین تاثیر می‌گذارد ، بنابراین​میزان گلوکز خون را کنترل می‌کند . ثابت شده است با دریافت هر ۱۰۰ میلی‌گرم منیزیم در روز، ۱۵​درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دوم کاهش می‌یابد.

درمان میگرن و بی‌خوابی و افسردگی

از دیگر فواید بی‌شمار سلامت‌بخش منیزیم می‌توان به درمان میگرن، بی‌خوابی و افسردگی اشاره کرد. همچنین ثابت شده است منیزیم اشکال شدید اختلالات روانی چون حملات پاتیک (ترس شدید و بیمارگونه)، استرس، اضطراب و آشفتگی‌های افراطی را درمان می‌کند.

مکمل‌های منیزیم شدت چنین حملاتی را کاهشِ چشمگیری می‌دهند و ممکن است در میزان دفعات بازگشت این حملات موثر باشند.

کلسیم، ویتامین D، روی و منیزیم مصالح داربست اسکلتی بدن

استئوپرز یا پوکی استخوان در افراد بخصوص درخانم ها پس از یائسگی دیده شده و با تغذیه نامناسب و عدم تحرک و ورزش پیش می رود.

امروزه مطالعات مختلف نشان می دهد که استفاده از کلسیم و ویتامینِD به تنهایی درجلوگیری از پوکی استخوان کافی نیست و بهتر است در استفاده از مکمل ها و یا در رژیم غذایی، روی و منیزیم هم درنظرگرفته شود و در واقع مصرف مکمل های ترکیبی قدیم که فقط کلسیم و ویتامین D دارد، کافی نیست .

کلسیم یکی ازمهم ترین مواد معدنی در بدن انسان بوده، بیش از ۹۹% کلسیم بدن در استخوان ها ودندان ها ذخیره می شود و ۱% باقی مانده درخون، عضلات و مایع بین سلولی است.

در زمان جوانی درخانم ها به خصوص وجود هورمون استروژن باعث حفظ کلسیم دراستخوان ها می شود و مشکل پس ازیائسگی و قطع هورمون های استروژن و پروژسترون است که از کلسیم استخوان ها برداشته می شود و این برداشته شدن کلسیم از استخوان ها منجر به خمیده شدن پشت (قوزکردن) و دردهای استخوانی می گردد.

پیشگیری و درمان

برای پیشگیری و درمان، تحرک، ورزش، نورآفتاب به اندازه ۱۰دقیقه در روز بخصوص روی بازوان و پاها، غذای مناسب حاوی کلسیم ، ویتامین D، روی ، منگنز و اگر نیاز بیشتری بود استفاده از کپسول های مکمل که ۴ ماده را باهم داشته باشند، توصیه می گردد.

مقدار نیاز کلسیم در افراد بین ۱۹ تا ۵۰سال هزار میلی گرم در در روز است و از۵۰سالگی به ۱۲۰۰ میلی گرم در روز می رسد ولی این کلسیم نباید به صورت یک مرتبه (در صورت استفاده ازکپسول یاقرص) به بدن برسد، یعنی کلسیم که در دوزهای منقسم ۵۰۰میلی گرم و یا حتی کمتر خورده شود، بیشترین جذب را دارد.

غذاها و مکمل ها

منابع کلسیم‌: غذاها و مکمل ها هستند .شیر، ماست، پنیر و به طورکلی لبنیات غنی ازکلسیم می باشند.
۲۲۵ گرم ماست کم چرب ۴۱۵ میلی گرم کلسیم دارد.
۲۲۵گرم شیربدون چربی ۳۰۲ میلی گرم کلسیم دارد.

ویتامینD

این ویتامین قابل حل درچربی بوده و از مواد غذایی ، نور آفتاب و مکمل تامین می شود.

چون از طریق غذا وارد بدن می شود، به آن لفظ ویتامین می دهند ولی در واقع هورمونی است که به کمک نورآفتاب در پوست تولید می گردد. این ماده برای افزایش جذب کلسیم ازدستگاه گوارش و حفظ غلظت کلسیم و فسفرخون جهت استحکام استخوان ها لازم است.

مقدار احتیاج به ویتامین  D در ۵۱تا۷۰سالگی ۱۰میکروگرم یا۴۰۰واحد بین المللی است، از۷۱سالگی بالاتر۱۵میکروگرم یا۶۰۰واحد بین المللی است، از منابع مهم غذایی می توان به غذاهای دریایی و روغن کبدماهی، نور آفتاب و مکمل اشاره کرد که منبع اصلی ویتامین Dهستند.

منیزیم

برای استحکام استخوان ها فاکتور بسیارمهمی است و۵۰ درصد منیزیم کل بدن دراستخوان ها قراردارد. مقداراحتیاج بدن به منیزیم در گروه سنی ۱۹تا۳۰ سال در مردان ۴۰۰میلی گرم در روز و در زن ها۳۱۰میلی گرم در روز از۳۱سالگی در مردان۴۲۰میلی گرم روزانه و در زنان ۳۲۰میلی گرم در روز است.

منابع منیزیم شامل غذاها، سبزیجات با برگ سبز به خصوص اسفناج، خشکبار، حبوبات، غلات و مکمل ها می باشد.

زینک (روی)

یک ماده معدنی بسیارمهم که به شکل طبیعی درغذاها یافت می شود و برای فعالیت حداقل ۱۰۰آنزیم در بدن به آن احتیاج است. در افزایش سیستم ایمنی بدن، بهبود زخم ها، در درمان ریزش مو و رشد و تکامل جنین، کودکی و بزرگسالی همیشه لازم است.

مقدار نیاز به روی ازتولد تا۶ماهگی ۲میلی گرم روزانه است، از۷ماهگی تا۳سالگی ۳میلی گرم ،۴تا۸ سالگی ۸ میلی گرم و در زنان ۸۰میلی گرم در روز می باشد. منابع روی شامل غذاها و مکمل ها می باشد که از بین غذاها صدف دریایی بالاترین مقدار روی را دارد، گوشت قرمز، گوشت پرندگان، سبزیجات با برگ سبز ولبنیات هم روی دارند.

با افزایش سن، جذب روی در بدن کاهش می یابد و معمولا ۳۵تا۴۰ درصد افراد بالای ۶۰سال کمبود روی دارند.

نتیجه گیری

به جزکلسیم و ویتامین D، مواد دیگری در رشد اسکلت دخالت دارند، بعضی از آن ها مانند فلواید و منیزیم از اجزاء بدنه استخوان هستند و برخی دیگر مانند روی و مس و منگنز در عملکرد آنزیم های مسئول ساخت و ساز استخوان ها موثراند.

کلسیم، ویتامین D ، روی و منیزیم نقش بسیارمهمی در حفظ سلامت استخوان و پیشگیری و درمان پوکی استخوان دارد.

پوکی استخوان درخانم ها پس از یائسگی مشاهده می شود و در ایام جذب کلسیم و ویتامینD با افزایش سن کمتر می شود، بنابراین استفاده از غذاهای حاوی این مواد، ورزش، نورآفتاب به حدمناسب، پیاده روی و در صورت کافی بودن و نیاز استفاده از مکمل های حاوی هر چهار ماده توصیه می شود.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.