101

اهمیت شاخص گلیسمی برای کنترل قند خون را فراموش نکنید.

|
0 دیدگاه

با شاخص گلیسمی مواد غذایی، یکی از موارد مهم برای کنترل قند خون بیشتر آشنا شوید.

اهمیت شاخص گلیسمی برای کنترل قند خون را فراموش نکنید.

قند خون، یا گلوکز یکی از مهم ترین عناصر موجود در خون می‌باشد، قند خون از آن چه که ما می‌خوریم به دست می‌آید و اصلی ترین و بنیادی ترین منبع انرژی بدن محسوب می‌شود. خون، قند را به تمام قسمت‌های بدن برای تأمین انرژی منتقل می‌کند.

یکی از موارد مهم در مورد قند خون شاخص گلیسمی (شاخص گلوکز) مواد غذایی است که آشنایی با آن در کنترل قند خون افراد نقش مهمی ایفا می کند. برای آشنایی با شاخص گلیسمی و شاخص گلیسمی مواد غذایی متخلف با ما همراه باشید.

شاخص گلیسمی GI چیست؟

شاخص گلیسمی Glycemic Index یک ارزش است که به غذاها اختصاص داده می شود بر اساس این که چگونه این غذاها به سرعت یا به آرامی باعث افزایش سطح گلوکز خون می شوند.

سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی نیز به عنوان “قند خون” معروف است و می تواند باعث نابینایی، نارسایی کلیه یا افزایش خطر ابتلا به سرطان شود. غذاهایی که در مقیاس گلیسمی (GI) پایین هستند، به آرامی و به طور پیوسته گلوکز را آزاد می کنند. غذاهایی که شاخص گلیسمی بالا دارند، به سرعت گلوکز را آزاد می کنند.

غذاهای کم GI سبب کاهش وزن می شوند، در حالی که غذاهایی که در مقیاس GI بالا هستند، به بهبود انرژی پس از ورزش کمک می کنند.. دونده های طولانی مدت تمایل دارند که غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا داشته باشند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت قبل و یا بعد از تزریق باید بر روی غذاهای کم GI تمرکز کنند. چرا؟

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و حتی برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نمیتوانند مقدار کافی انسولین را تولید کنند که به قند خون کمک میکند. به این معنی که آنها احتمالا دارای قند خون بیش از حد هستند. انتشار آهسته و پایدار گلوکز در غذاهای کم گلیسمی، در کنترل قند خون، مفید است.

برنامه ریزی غذایی با GI شامل انتخاب مواد غذایی است که دارای GI کم یا متوسط ​​هستند. اگر غذاهای با GI بالا می خورید، شما می توانید آن را با مواد غذایی با GI کم ترکیب کنید تا میزان قند خون غذای مصرفی شما تعدیل شود.

نمونه هایی از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات حاوی GI پایین عبارتند از لوبیا خشک و حبوبات (مانند لوبیا و عدس)، تمام سبزیجات غیر نشاسته ای، برخی از سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین، بیشتر میوه ها و بسیاری از نان و غلات کامل غلات(مانند جو، نان گندم کامل و غلات غلات سبوس دار)

گوشت و چربی GI ندارند، زیرا آنها کربوهیدرات ندارند.

در موارد زیر نمونه هایی از مواد غذایی بر اساس GI خود مرتب شده اند.

غذاهای دارای GI کم (۵۵ یا کمتر)

بلغور جو دوسر، سبوس جو، موسلی

پاستا، جو، بلغاری

سیب زمینی شیرین، ذرت، لوبیا، نخود فرنگی، حبوبات و عدس

بیشتر میوه ها، سبزیجات غیر نشاسته ای و هویج

حبوبات دارای شاخص گلیسمی کم

غذاهای دارای GI متوسط ​​

برنج قهوه ای

گلیسمی متوسط

(غذاهای دارای GI بالا (۷۰ و بیشتر

نان سفید

کورن فلکس، بلغور جو دو سر

ماکارونی و برنج سفید

کدو تنبل

پاپ کورن، کراکر نمک

خربزه و آناناس

کورن فلکس شاخص گلیسمی بالا

چه چیزی بر روی GI غذا تاثیر می گذارد؟

چربی و فیبر تمایل دارند که GI مواد غذایی را کاهش دهند. به عنوان یک قاعده کلی، غذای بیشتر پخته یا فرآوری شده، دارایGI بالاتر است؛ البته این مساله، همیشه درست نیست.

در موارد زیر چند مثال خاص از عوامل دیگر است که می تواند GI مواد غذایی را تحت تاثیر قرار دهد:

میزان رسیدگی و مدت زمان ذخیره: هر چه میوه یا سبزیجات رسیده تر باشند میزان GI آن ها بالاتر است.
فرآوری: آب میوه دارای GI بالاتر از خود میوه است. سیب زمینی پوره شده دارای GI بالاتر از سیب زمینی پخته معمولی است.
روش پخت و پز : چه مدت زمان یک غذای پخته شده است؟
تنوع : برنج سفید دارای GI پایین تر از برنج قهوه ای است، اما برنج سفید کوتاه دانه دارای GI بالاتر از برنج قهوه ای است.​
قند خون آب میوه

دیگر ملاحظات

GI نشان دهنده نوع کربوهیدرات در غذا است، اما چیزی در مورد مقدار کربوهیدرات خورده شده نمی گوید. اندازه وعده ها هنوز هم به کنترل قند خون و برای از دست دادن یا حفظ وزن مرتبط است.

GI مواد غذایی زمانی که آن ها را تنهایی می خورید متفاوت است با زمانی که آن را با دیگر مواد مخلوط می کنید. هنگام خوردن غذای با GIبالا، می توانید آن را با دیگر غذاهای کم GI ترکیب کنید تا اثر مناسب را بر قند خون خود تضمین کنید.

بسیاری از غذاهای مغذی دارای GI بالاتر از غذاهایی هستند که ارزش غذایی کمتری دارند. به عنوان مثال، جو دوسر دارای GI بالاتر از شکلات است.

GI یا شمارش کربوهیدرات؟

هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که برای همه افراد مبتلا به دیابت کارساز باشد.مهم این است که از یک برنامه غذایی که با ترجیحات فردی و شیوه زندگی سازگار است و به اهداف مورد نظر برای قند خون، سطح کلسترول و تری گلیسیرید، فشار خون و مدیریت وزن کمک کند، پیروی کرد.

تحقیقات نشان می دهد که مقدار و نوع کربوهیدرات در غذا بر میزان قند خون تاثیر می گذارد. مطالعات همچنین نشان می دهد که کل مقدار کربوهیدرات در غذا، به طور کلی، یک پیش بینی کننده قوی تر در مورد پاسخ گلوکز خون نسبت به GI است.

بر اساس تحقیقات، برای اغلب افراد مبتلا به دیابت، اولین ابزار برای کنترل قند خون، نوعی شمارش کربوهیدرات است.از آنجا که نوع کربوهیدرات می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد، استفاده از GI ممکن است در تنظیم “تنظیم” قند خون مفید باشد.

به عبارت دیگر، GI همراه با شمارش کربوهیدرات، ممکن است برای دستیابی به اهداف قند خون برای افرادی که می توانند و می خواهند تلاش بیشتری برای نظارت بر انتخاب های غذایی خود انجام دهند، ممکن است مفید باشد.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.