119

جدیدترین دلایل کشف شده برای سردرد

|
0 دیدگاه

یکی از رایج ترین ناراحتی هایی که افراد معمولا دچار آن می شوند و عدم درمان آن باعث کلافگی می شود، سردرد است.

جدیدترین دلایل کشف شده برای سردرد

محققان به تازگی چند عامل بسیار ساده در زندگی روزمره ما را به عنوان عوامل ایجاد سردرد معرفی کرده اند. برای آشنایی با این عوامل و راه حل از بین بردن آن ها با ما همراه باشید.

عوامل ایجاد سردرد

استرس

هر چیزی یا هر کسی که سطح استرس شما را افزایش می‌دهد، می‌تواند شما را در برابر تنش‌های سردرد و میگرن آسیب پذیرتر کند. پزشکان دقیقا علت را نمی‌دانند. بسیاری عوامل مانند اعصاب خاصی در مغز، ممکن است در سردرد نقش داشته باشند. تغییرات در خود مغز نیز در سردردهای میگرنی نقش دارند.

آب و هوا

از دیگر عوامل جدید کشف شده برای سردرد، تغییرات دما است. تغییرات دما یکی از عوامل بروز میگرن است. آب و هوا موجی از هوای گرم و سرد است که تغییر در آن می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود. روزهای گرم آفتابی نیز موثرند. باران یا تغییر فشار هوا نیز یکی از این عوامل به شمار می‌روند.

با اینکه شما نمی‌توانید آب و هوا را تغییر دهید ولی می‌توانید از عینک آفتابی استفاده کنید و در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

عطرهای تند

بوهای تند، حتی اگر خوبند، در بسیاری از افراد سردرد ایجاد می‌کنند. اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، معلوم نیست. رایج‌ترین این موارد رنگ، عطر و انواع خاصی از گل‌ها هستند.

گیره سر

یکی دیگر از عوامل جدید کشف شده برای سردرد ، استفاده از گیره سر است. نحوه بستن موهایتان می‌تواند روی سردردتان تاثیر داشته باشد. اگر موی خود را محکم و دم اسبی ببندید، به بافت سطحی سرتان فشار وارد می‌شود و باعث ایجاد سردرد خواهد شد.

هدبندها و کلاه‌های تنگ نیز بی‌تاثیر نیستند. اگر این عوامل موجب سردرد شما شدند با باز کردن موهایتان به راحتی از بین می‌رود.

ورزش

فعالیت‌های شدید گاهی موجب سردرد می‌شوند. مثل سردردهای بعد از دویدن. این نوع سردردها در افرادی که مبتلا به میگرن هستند، شایع است.

اگرچه نادر است، اما برخی موارد این نوع سردردها نشانه‌ی یک مشکل جدی مثل خون‌ریزی در مغز هستند. اگر بعد از یک فعالیت جسمی سخت دچار سردرد وحشتناکی شدید، حتما با اورژانس تماس بگیرید.

حالت فیزیکی نامناسب

خمیده بودن و قوز کردن در ماهیچه‌های سر و گردن فشار ایجاد می‌کند. آیا شما قوز می‌کنید؟ از صندلی بی‌کیفیت استفاده می‌کنید؟ یا مدت زیادی به مانیتوری که زیادی بلند یا زیادی کوتاه است خیره می‌شوید؟ اگر سردردهای مکرر دارید این تغییرات ساده در شیوه زندگیتان می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

پنیر

بلوچیز، پنیر چدار و پارمزان در برخی افراد محرک سردرد به حساب می‌آیند. این مشکل به دلیل وجود ماده‌ای به نام تیرامین ایجاد می‌شود. هر چه بیشتر از زمان تولید پنیر گذشته باشد آن پنیر تیرامین بیشتری دارد.

کالباس و انواع غذاهای سرد مشابه

کالباس و سایر محصولات گوشتی فرآوری شده اغلب حاوی تیرامین و مواد افزودنی مانند نیتریت هستند که باعث بروز سردرد در برخی افراد می‌شوند. اگر احساس می‌کنید این مواد باعث سردرد شما می‌شوند، مدتی از رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا تفاوت را ببینید.

غذا نخوردن

سردردهای ناشی از گرسنگی اغلب آشکار نیستند. اگر غذا نخورید سردردتان ممکن است قبل از اینکه متوجه گرسنگی شوید، شروع شود. علت آن احتمالا پایین آمدن قند خون است. اما سعی نکنید با شکلات سردردتان را خوب کنید. شیرینی‌ها قند خون را برای چند لحظه ثابت و سپس به مراتب پایین‌تر از حالت قبل بر می‌گرداند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یک دیگر از عوامل جدید کشف شده برای سردرد است.

سیگار به عنوان یکی از عوامل محرک سردرد شناخته شده است و نه فقط در کسی که سیگار می‌کشد بلکه افرادی که در معرض دود سیگار هستند نیز این مشکل را ایجاد خواهد کرد. سیگار شامل نیکوتین است که باعث تنگی رگ‌های خونی در مغز می‌شود. این سردردها درد زیادی دارند و چشم و بینی را درگیر می‌کنند.

کافئین

اگر شما زیاد سردرد می‌گیرید دلیلش مقدار زیاد کافئین است. کافئین در حد اعتدال،خوب است. در بسیاری از داروهای سردرد از کافئین استفاده می‌شود. اما برخی از انواع قهوه سردرد ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید مصرف کافئین را ترک کنید به تدریج این کار را انجام دهید. ترک کافئین خود یکی دیگر از محرک‌های سردرد به شمار می‌رود.

راه حل‌ها

عوامل محرکی که روی شما اثر منفی دارند، شناسایی کنید

این کار باعث توقف سردرد قبل از شروع آن می‌شود. بهترین استراتژی داشتن یک دفتر یادداشت برای سردرد است.

هر روز غذاهایی که می‌خورید، حوادث استرس زا، تغییرات آب و هوا و فعالیت‌های بدنی خود را در آن بنویسید. هر وقت سردرد به سراغتان آمد زمان شروع و پایان آن را در دفتر خود بیابید. این کار برای شناسایی عوامل محرک روی شما کمک خواهد کرد.

استرس را کنترل کنید

بسیاری از مردم به این نتیجه رسیده‌اند که با کنترل استرس خود می‌توانند از تنش‌های میگرن و سردرد جلوگیری کنند.

شما نمی‌توانید همه چیز را تغییر دهید ولی با شناسایی عوامل نگرانی خود و نحوه پاسخ گویی به آن‌ها می‌توانید از بروز سردرد جلوگیری کنید. کلاس بروید یا کتاب‌هایی در زمینه مدیریت استرس بخوانید. مدیتیشن یا ماساژ انجام دهید. هر کار سالمی که به آرامش شما کمک می‌کند، ارزش امتحان کردن را دارد.

حرکت کنید

ورزش بهترین مسکن استرس است. شما می‌توانید هر کاری که دوست دارید انجام دهید. قدم زدن انتخابی عالی است. حرکت نوسانی دست‌ها ماهیچه‌های گردن و شانه را ریلکس می‌کند و گره‌هایی که ریشه بسیاری از سردردها است را باز می‌گشاید.

وعده‌های غذایی منظم داشته باشید

خوردن وعده‌های غذایی مناسب در طول روز  قند خونتان را در یک سطح متعادل نگه می‌دارد. سعی کنید مواد غذایی کربوهیدرات دار را با پروتئین ترکیب کنید. مثلا کره‌ی بادام زمینی روی نان سبوس دار یا سینه مرغ با برنج.همچنین به میزان کافی مایعات مصرف کنید چرا که از دست دادن آب نیز یکی از عوامل بروز سردرد است.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.