183

درمان یبوست با رژیم غذایی حاوی فیبر

|
0 دیدگاه

با یکی از موثرترین و سالم ترین راه های درمان یبوست آشنا شوید!

درمان یبوست با رژیم غذایی حاوی فیبر

یبوست نشانه است نه بیماری. بیماری‌های جدی وجود دارند که باعث ایجاد یبوست می‌شوند. حتماً به پزشک مراجعه کرده و از سلامت خود آگاه شوید.

اگر سالم هستید و دنبال درمان‌های کم خطر و کارآمد می‌گردید داروهای گیاهی و تغذیه‌ی حاوی فیبر بسیار مفید خواهند بود. غذاها و محصولات غذایی فیبردار زیادی برای رهایی از یبوست به طور طبیعی وجود دارد که اینفوسلامت در این مطلب شما را با آن ها آشنا خواهد کرد.

فیبر چیست؟

این سوال برای خیلی از شما پیش آمده است که برای یبوست چی بخوریم؟ فیبر به بخش‌های خوراکی گیاهان یا کربوهیدرات‌هایی گفته می‌شود که نمی‌توانند هضم شوند. فیبر در همه‌ی مواد غذایی گیاهی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات، آجیل و حبوبات وجود دارد. همچنین نوعی از فیبر به نام کیتین را می‌توان در پوست سخت پوستان مانند خرچنگ و میگو پیدا کرد.

چند نوع فیبر داریم؟

برخی فیبرها محلول در آب هستند ولی برخی دیگر نامحلول‌اند. فیبرهای محلول سرعت هضم غذا را کم کرده و به جذب مواد مغذی کمک می‌کند. فیبرهای نامحلول میزان مدفوع را زیاد کرده و باعث عبور سریع‌تر آن در روده‌ها می‌شوند.

غذاهای فیبر دار شامل لوبیا، جو، سبوس جو دو سر، سبوس برنج، جو، مرکبات، سیب، توت فرنگی، نخود فرنگی و سیب زمینی سرشار از فیبر محلول‌اند و مواد غذایی شامل سبوس گندم، غلات سبوس دار، غلات حبوبات و پوست بسیاری از میوه‌ها حاوی فیبر نامحلول‌ هستند.

کدام نوع فیبر برای درمان یبوست بهتر است؟

نان‌های سبوس دار، غلات، حبوبات و پاستا مفیدند. سبوس گندم نیز به عنوان ملین طبیعی بسیار مؤثر است.

مواد غذایی دیگری که سرشار از فیبرند:

میوه‌های تازه، سبزی‌ها و حبوبات مانند لوبیا و عدس همگی حاوی فیبر هستند. فیبر موجود در مرکبات وزن مدفوع و میزان باکتری‌های آن را افزایش می‌دهد. افزایش تولید برخی باکتری‌ها در روده‌ی بزرگ به سلامتی روده کمک می‌کند.

بدن ما روزانه به چه میزان فیبر نیاز دارد؟

زنان زیر ۵۱ سال روزانه به ۲۵ گرم فیبر نیاز دارند و این مقدار در مردان زیر ۵۱ سال ۳۸ گرم است. زنان بالای ۵۱ سال روزانه به ۲۱ گرم فیبر و مردان به ۳۰ گرم نیاز دارند.

رژیم غذایی حاوی فیبر شامل حداقل ۲ فنجان میوه و سبزی‌ها حاوی فیبر مانند سیب، پرتقال، کلم بروکلی، انواع توت، گلابی، نخود فرنگی، انجیر، هویج و حبوبات می‌باشد. برخی افراد در اثر افزایش مقدار فیبر مصرفی دچار نفخ و ناراحتی معده می‌شوند. رژیم غذایی خود را به آرامی تغییر دهید و بیشتر مایعات مصرف کنید.

آیا آلو یک ملین طبیعی به حساب می‌آید؟

آلو معمولاً به عنوان درمان طبیعی توصیه می‌شود. آلوی خشک شده  نیز سرشار از آنتی اکسیدان‌های ضد بیماری و فیبرهای محلول و نامحلول می‌باشند. یک فنجان آلوی خام حاوی ۱۲ گرم فیبر است. ۳ عدد آلوی خشک شده نیز حاوی ۳٫۹ گرم فیبر هستند.

اگر فیبر غلات و میوه‌ها برای درمان یبوست کافی نبود چه باید کرد؟

در این صورت از مواد غذایی حاوی پسیلیوم (اسفرزه)، سبوس و متیل سلولز استفاده کنید و یا مکمل‌های فیبر را امتحان کنید. این محصولات طبیعی وزن مدفوع را زیاد کرده و ملین به حساب می‌آیند. در زمان مصرف آن‌ها برای جلوگیری از انسداد روده و یبوست حتماً مقدار زیادی آب بنوشید.

چه زمانی فیبر برای درمان یبوست فایده ندارد؟

در بسیاری از مردم غذاهای فیبردار یبوست را به طور کامل رفع می‌کند. اما در برخی افراد مصرف فیبر باعث اختلالاتی در روده و معده و حاد شدن یبوست می‌شود. در این صورت با پزشک خود مشورت کنید.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.