168

رژیم غذایی مناسب برای سلامتی کبد

|
0 دیدگاه

با این رژیم غذایی از ابتلا به بیماری کبد چرب جلوگیری کنید!

رژیم غذایی مناسب برای سلامتی کبد

تغذیه سالم و رعایت یک رژیم غذایی سالم می توانند ضامن سلامتی ما باشند. غذاهایی که می‌خوریم روی عملکرد کبد نیز تاثیر مستقیم دارد. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که به سلامتی کبد خود اهمیت می‌دهید همراه اینفوسلامت باشید تا با رژیم غذایی کبد چرب آشنا شوید. با رعایت این رژیم غذایی ساده به کبدتان را در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کنید.

جو دو سر

غذاهای سرشار از فیبر به کار کبد کمک می‌کنند. آیا برای شروع روز خود به دنبال بهترین رژیم غذایی کبد هستید؟ جو دو سر را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است که این ماده‌ی مغذی می‌تواند وزن اضافی و چربی‌های شکم را از بین ببرد که بهترین راه برای دور نگه داشتن کبد از انواع بیماری‌هاست.

پرهیز از غذاهای چرب

سیب زمینی سرخ شده و همبرگر سرشار از چربی‌های اشباع شده‌اند و کار کبد را دچار اختلال می‌کنند. همچنین با گذشت زمان می‌تواند منجر به التهاب کبد و در نهایت زخم شدن کبد شود که به آن سیروز نیز گفته می‌شود. پس دفعه‌ی بعد زمان غذا خوردن به دنبال غذاهای مفید برای کبد باشید.

کلم بروکلی

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید و از بیماری های کبد در امان باشید، تا جایی که می‌شود به رژیم غذایی خودسبزیجات مانند کلم بروکلی اضافه کنید. تحقیقات نشان می‌دهد این ماده‌ی غذایی می‌تواند از بدن در برابر بیماری کبد چربغیر الکلی محافظت کند.

اگر از کلم پخته خوشتان نمی‌آید می‌توانید از آن در سالاد کلم به همراه چند عدد بادام و توت خشک و سرکه لذت ببرید. همچنین می‌توانید آن را کبابی کرده و با سیر و سرکه بالزامیک مزه دار کنید.

قهوه

اگر نمی‌توانید یک روز بدون قهوه زندگی کنید حتماً از شنیدن این خبر خوشحال خواهید شد. قهوه می‌تواند برای سلامتی کبد مفید باشد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان قهوه در طول روز می‌تواند از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از الکل و غذاهای مضر برای کبد محافظت کند. همچنین برخی محققین به این نتیجه رسیده‌اند که قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

کاهش مصرف شکر

خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی شیرین برای کبد مضر است. چرا که بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی است. اگر در مصرف قند زیاده روی کنید چربی کبد بالا رفته که این چربی اضافی اطراف جاهایی که به آن تعلق ندارد ذخیره می‌شود.

در دراز مدت فرد به بیماری‌ کبدی مانند کبد چرب مبتلا می‌شود. پس با کبد خود مهربان باشید و مصرف قند را کاهش دهید.

چای سبز

چای سبز سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین می‌باشد. محققان بر این باورند که کاتچین از بدن در برابر برخی سرطان‌ ها مانند سرطان کبد محافظت می‌کند. اگر چای سبز را خودتان دم کنید و تا تازه دم و داغ است بنوشید کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. آیس تی‌ها و چای سبز های آماده کاتچین کمتری دارند.

آب

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای سلامت کبد خود انجام دهید حفظ وزن متعادل خود است. به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه یا نوشیدنی‌ های ورزشی آب بنوشید. از اینکه روزانه شما را از چه میزان کالری نجات می‌دهد شگفت زده خواهید شد.

بادام

آجیل به خصوص بادام سرشار از ویتامین E ( ماده‌ی غذایی که به عقیده‌ی محققان از بیماری کبد چرب جلوگیری می‌کند) می‌باشند. بادام برای قلب نیز بسیار مفید است. پس دفعه‌ی دیگری که احساس گرسنگی کردید یک مشت بادام میل کنید. یا از آن در سالاد استفاده کنید.

نمکدان را کنار بگذارید

بدن به نمک نیاز دارد اما نه آنقدری که شما روزانه مصرف می‌کنید. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد رژیم غذایی که سطح سدیم بالایی دارد می‌تواند باعث فیبروز و التهاب کبد شود. برای کم کردن مصرف نمک راهکارهای ساده‌ای وجود دارد. از غذاهای فراوری شده مانند بیکن و گوشت‌های رستوران‌ها پرهیز کنید.

به جای کنسرو سبزیجات از سبزیجات تازه استفاده کنید. همچنین از آوردن نمکدان سر میز غذا جدا خودداری کنید.

اسفناج

برگ‌های سبز سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون هستند که به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. می‌توانید از این ماده‌ی مغذی در سالاد برای شام استفاده کنید. اگر کمی با سیر و روغن زیتون آن را سرخ کنید بسیار خوشمزه می‌شود. همچنین می‌توانید برگ‌های آن را با پنیر پارمسان تازه امتحان کنید.

بلوبری

ماده‌ی مغذی به نام پلی فنولز در این میوه وجود دارد که می‌تواند از بدن در برایر کبد چرب غیر الکلی محافظت کند که اغلب با چاقی و کلسترول بالا همراه است. اگر بلوبری دوست ندارید می‌توانید از سایر مواد غذایی حاوی پلی فنولز مانند شکلات تلخ، زیتون و آلو استفاده کنید.

گیاهان و ادویه جات

آیا می‌خواهید از کبد و قلب خود همزمان محافظت کنید؟ پونه، مریم گلی و رزماری را امتحان کنید. این گیاهان سرشار از پلی فنولزهای سالم‌اند. علاوه بر این در بسیاری از دستورالعمل‌ها این گیاهان به شما کمک می‌کنند تا مصرف نمک خود را کاهش دهید. دارچین، پودر کاری و زیره را نیز حتماً امتحان کنید.

از میان وعده‌های ناسالم خودداری کنید

دفعه‌ی بعدی که دنبال میان وعده بودید به جای بسته‌های مواد غذایی ناسالم از غذاهای مفید برای کبد استفاده کنید.

مشکل چیپس و این قبیل میان وعده‌ها این است که معمولاً سرشار از نمک، شکر و چربی‌اند. استراتژی خوب برای داشتن رژیم غذایی سالم: میان وعده‌های سالم با خود به محل کار ببرید. مثلاً یک عدد سیب با یک بسته آجیل می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

رژیم غذایی پاکسازی کبد چرب

به طور کلی وظیفه کبد پردازش مواد غذایی، چربی‌ها و از بین بردن سموم و سایر مواد مضریست که وارد بدن ما می‌شوند. زمانی که این اندام آنطور که باید عمل نکند، عوارض کبد چرب گریبان گیر اندام‌های دیگر بدن نیز می‌شود. پس مراقبت از کبد بسیار اهمیت دارد. کبد را می‌توان پاک کننده‌ی بدن نامید. اما برخی اوقات نیاز دارد خودش هم تمیز شود.

پس برای بهبود عملکرد کبد لازم است هر از چند گاهی سم زدایی شود. این نوشیدنی به تصفیه کبد کمک زیادی می‌کند.

مواد لازم

۱۲۵ گرم کلم تازه، ۱ عدد لیمو، ۲۵ گرم کرفس، ۲۵۰ گرم گلابی تازه، برشی از زنجبیل حدود ۲ سانتی متر، ۵۰۰ میلی لیتر آب، ۵-۴ برگ نعنا.

روش تهیه

گلابی، کرفس، کلم و زنجبیل را خورد کنید و در یک مخلوط کن ریخته و آب آن را بگیرید. مخلوط را به خوبی میکس کنید. سپس لیمو، نعناع و آب را به آن اضافه کنید. این نوشیدنی فوق‌العاده را لیوان لیوان نوش جان کنید و از فواید آن لذت ببرید.

غذاهای مضر برای کبد

محققان می‌گویند با گذشت زمان مصرف غذاهای چرب منجر به بیماری های کبد خواهد شد.

به گزارش اینفوسلامت و به نقل از وبسایت معتبر WebMD تنها خوردن یک وعده غذای پرچرب مانند چیز برگر با سیب زمینی سرخ کرده یا پیتزای پپرونی به عملکرد کبد آسیب می‌رساند.

محققان معتقدند سطح بالای چربی‌های اشباع شده که در غذاهای مضر برای کبد یافت می‌شود کار کبد را مختل می‌کنند و احتمالاً در ادامه منجر به بیماری‌های جدی در فرد می‌شوند.

یافته‌های این محققین نشان می‌دهد تغییرات ایجاد شده در متابولیسم کبد منجر به بیماری کبد چرب، سیروز کبدی و در نهایت چاقی و دیابت نوع دوم خواهد شد.

اینکه چقدر زمان طول می‌کشد تا این تغییرات متابولیک بعد از زیاده روی کردن در غذای چرب ایجاد شود هنوز معلوم نیست.

کبد در فرآیندهایی که بعد از خوردن چربی و کربوهیدرات در بدن رخ می‌دهد نقش بسیار مهمی دارد.

یکی از دلایل اپیدمی چاقی در آمریکا این بیماری است و تقریباً ۲۵% از آمریکایی‌ها به آن مبتلا هستند. رژیم غذایی ناسالم در نهایت منجر به سیروز کبدی شده که بیماری جدی است و باعث زخم و التهاب کبد می‌شود.

چربی‌های اشباع شده در کره، پنیر پرچرب و روغن نارگیل بدترین برای کبد بسیار مضرند.

در این تحقیق به ۱۴ جوان سالم و لاغر مقدار مشخصی (متناسب با وزنشان) روغن خرما داده می‌شد. در نهایت محققان دریافتند سطح چربی اشباع شده‌ی روغن خرما معادل یک عدد پیتزای پپرونی یک چیز برگر با سیب زمینی سرخ شده‌ی بزرگ است.

چربی اضافه باعث می‌شود کبد ۷۰% بیشتر گلوکز تولید کند که باعث افزایش سطح قند خون می‌شود و در نهایت منجر به بیماری دیابت نوع دوم خواهد شد.

این چربی‌های اضافه باعث می‌شوند سلول های کبد سخت تر کار کنند و باعث می‌شود به آن‌ها فشار زیادی وارد شود و منجر به علایم کبد چرب شوند.

افراد سالم به راحتی با این تغییرات کنار می‌آیند اما در افرادی که مرتب غذاهای چرب می‌خورند شانس کمتری وجود دارد.

اگر از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون در رژیم غذایی خود استفاده کنید چربی کبد در عرض چند روز کاهش می‌یابد.

علاوه بر انسان‌ها محققان این نتایج را در موش‌ها نیز مشاهده کردند. محققان امیدوارند در مطالعات آینده کشف کنند اثرات خوردن یک غذای چرب چه مدت در بدن می‌ماند و در مقایسه با کربوهیدرات و پروتئین چگونه است؟

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.