101

۷ بلایی که خواب زیاد بر بدنتان می‌آورد

|
0 دیدگاه

مطالعات زیادی نشان داده است که مرگ و میر در افرادی که بین ۹ تا ۱۱ ساعت در شب می‌خوابند، به مراتب بیشتر از افرادی است که بین ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند.

۷ بلایی که خواب زیاد بر بدنتان می‌آورد

 آیا شما  چیزی بهتر از فرا رسیدن وقت خواب سراغ دارید؟ اینکه خواب شبانه برای سلامتی بدن مفید است؛ یک مسئله اثبات شده علمی است، ولی باید این را هم در نظر بگیریم که اگر خواب از میزان استانداردش فراتر برود، به عنوان عاملی برای افزایش احتمال ابتلا به دیابت و سکته‌های قلبی عنوان می‌گردد و حتی می‌تواند خطر مرگ را در افراد افزایش دهد.

خواب نرمال چند ساعت است؟

پس از مطالعات دقیق محققان به این نتیجه رسیده‌اند که پرخوابی عامل مرتبط با افزایش افسردگی و وضعیت نامطلوب اقتصادی افراد نیز می‌تواند باشد. این دو مورد ممکن است از دلایل منفی رعایت نکردن نکات بهداشتی این موضوع باشد.

برای مثال، آن دسته از مردمی که در شرایط اقتصادی ضعیف‌تری هستند، کمتر به رعایت موارد بهداشتی اهمیت می‌دهند و بنابراین برای ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی مستعد می‌شوند که این به نوبه خود ممکن است از جمله موارد خطرناک خوابیدن بیش از حد باشد.

مقدار خواب نرمال روزانه در روزها و شرایط مختلف زندگی متفاوت است که غالباً این به سن و میزان فعالیت روزانه و حتی سبک زندگی شما بستگی دارد.

برای مثال آن زمان که شما بیمار هستید و یا به هر دلیلی دچار استرس شده‌اید، به استراحت بیشتری نیاز دارید. ولی با اینکه این میزان متفاوت است، بنا به گفته متخصصان خواب نرمال چیزی بین هفت تا نه ساعت در طول شبانه‌روز است.

چرا مردم زیاد می‌خوابند؟

برای افرادی که از پرخوابی رنج می‌برند، باید خاطرنشان کرد که این یک مسئله و اختلال پزشکی است.

این اختلال سبب می‌شود تا فرد در طول روز مدام احساس خواب‌آلودگی کند که با چرت زدن هم رفع نمی‌شود. یا حتی در استراحت شبانه هم روند خواب آنها نامتعارف خواهد بود. منشأ این اختلال که نتییجه مواردی همچون اضطراب، انرژی کم و مشکلات حافظه است، تقریباً ثابت شده است.

حبس نفسی که در خواب برای برخی افراد اتفاق می‌افتد، یک اختلال پزشکی محسوب می‌شود که افراد برای پایان دادن به آن، مجبور می‌شوند مدام از خواب بیدار بشوند و در نهایت خواب ناکافی نخواهند داشت و چرخه طبیعی خواب مختل می‌گردد و عموماً در طول روز احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارند.

دیگر عوامل پرخوابی عبارتند از: تجویز برخی از داروها و افسردگی. البته در این میان افرادی نیز هستند که به طور معمول خواب روزانه‌شان زیاد است.

عوارض پرخوابی

دیابت: تحقیقات نشان می‌دهد خواب زیاد در طول شبانه‌روز و یا کمبود خواب در طی شب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

چاقی: خواب زیاد و خواب کم امکان افزایش وزن شما را تا حدودی بالا می‌برد. برای مثال مطالعات اخیر نشان می‌دهد افرادی که بین ۹ تا ۱۰ ساعت خواب شبانه دارند، حدود ۲۱ درصد بیشتر از افرادی که بین ۶ تا ۷ ساعت می‌خوابند، در طول شش سال احتمال چاق شدن بیشتری دارند.

این ارتباط میان چاقی و خواب زیاد در واقع به موازات با ارتباطی است که بین مصرف غذای زیاد و ورزش وجود دارد.

سردرد: افراد مستعد سردرد اگر در تعطیلات آخر هفته بیشتر از حد معمول بخوابند، زمینه را برای ایجاد سردرد فراهم می‌کنند. محققان بر این باورند که پرخوابی بر روی انتقال‌دهنده‌های عصبی خاصی به نام سروتونین تأثیر مستقیم دارد. افرادی که در طول روز زیاد می‌خوابند، هم در خواب شبانه دچار اختلال می‌شوند و هم در صبحگاه دچار سردرد می شوند.

کمردرد

کمر درد: شاید تا به حال شنیده باشید که پزشکان به افرادی که به کمردرد مبتلا می‌شوند، توصیه می‌‌کنند که روی تختخواب به صورت مستقیم بخوابند.اما این روش دیگر قدیمی شده است. اگر شما کمر درد دارید، شاید دیگر نیاز نداشته باشید تا برنامه‌های ورزشی خود را به صورت منظم دنبال کنید.

می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. امروزه پزشکان متوجه شده‌اند که برای داشتن یک سلامتی نسبی باید یک سری از فعالیت‌ها را به طور مداوم انجام داد و در صورت امکان بیمار را از خوابیدن زیاد نهی می‌کنند.

افسردگی: اگرچه تا به حال غالباً شنیده‌اید که از عواقب افسردگی کمبود خواب است، اما حدود ۱۵ درصد از افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، از خواب زیاد رنج می‌برند. خواب زیاد به نوبه خود می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. داشتن برنامه منظم خواب باعث می‌شود تا فعالیت‌های بدنی نیز نظم پیدا کند و به بهبود شرایط بیمار کمک کند.

مشکلات قلبی

مشکلات قلبی: در مطالعه‌ای برای سلامت پرستاران شامل حدود ۷۲۰۰۰ زن مشخص شد کسانی که بین ۹ تا ۱۱ ساعت در شب می‌خوابند، نزدیک به ۳۸ درصد بیشتر از کسانی که خواب معمول ۸ ساعته دارند، مستعد ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند. محققین هنوز دلایل کافی برای اثبات این رابطه پیدا نکرده‌اند.

مرگ: مطالعات زیادی نشان داده است که مرگ و میر در افرادی که بین ۹ تا ۱۱ ساعت در شب می‌خوابند، به مراتب بیشتر از افرادی است که بین ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند. هنوز علت مشخصی برای این اتفاق وجود ندارد، ولی با این حال محققین بین افسردگی و وضعیت نامطلوب اقتصادی افراد ارتباطی را مشاهده کرده‌اند.

یک برنامه خواب مناسب

اگر شما هر شب به طور میانگین بیش از ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابید، بهتر است برای چکاب به پزشک مراجعه کنید.

پزشک، به شما در دریافت علت پرخوابی‌تان کمک خواهد کرد. اگر پرخوابی شما ناشی از مصرف داروهایی است که برای شما تجویز شده، بهتر است مصرف آنها را قطع کنید. اما یادتان باشد هرگز دارویی که برای شما تجویز شده، بدون مشورت پزشک معالج متوقف نکنید.

اگر هم این پرخوابی به خاطر ابتلا به یک بیماری خاصی است، با بهبود پیدا کردن شما روند خواب شبانه شما نیز به حالت اولیه و ایده‌آل خواهد رسید.

صرف نظر از علل پر خوابی، تمرین کردن به داشتن بهداشت به سلامت شخصی شما مؤثر واقع خواهد شد که یکی از مزایای آن، خواب ۷ یا ۸ ساعت شبانه شما خواهد بود. کارشناسان توصیه می‌کنند که وضعیت خواب را در طول زمان ثابت نگه دارید. یعنی در یک ساعت مقرر از خواب بیدار شوید و به رختخواب بروید.

قبل از رسیدن وقت خواب از مصرف الکل و کافئین پرهیز کنید و داشتن یک برنامه منظم ورزشی و داشتن یک اتاق خواب شخصی به خوابیدن ایده‌آل شما کمک خواهند کرد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.