121

درمان های خانگی تورم پا

|
0 دیدگاه

تورم پا مشکلی رایج و عادی است و می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. 

درمان های خانگی تورم پا

یکی از دلایل آن جمع شدن آب در بافت های بدن است که در نهایت منجر به تورم خواهد شد. ضافه وزن، نشستن بیش از حد، ایستادن بیش از حد، افزایش سن، کمبود مواد معدنی و کاهش گردن خون در بدن هم می توانند منجر به تورم پا شوند.

دیابتی ها، کسانی که مشکلات قلبی،کلیوی و کبدی دارند و زنان باردار بیش تر در معرض این عارضه قرار دارند. اگر تورم پا بیش از حد افزایش یابد می تواند توانایی راه رفتن و ایستادن را از فرد بگیرد.

خوش بختانه درمان های خانگی بسیاری برای درمان این عارضه وجود دارد که ما در این مطلب آن ها را بررسی خواهیم کرد. البته باید به خاطر داشته باشید،اگر درد ناشی از آن مکررا تکرار می شود، حتما به یک پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این موضوع می تواند نشانه ای از ناراحتی های قلبی ،کلیوی و کبدی باشد.

آب درمانی

آب درمانی یکی از روش های موثر برای درمان تورم پا است. آب درمانی اگر با آب گرم انجام شود، باعث افزایش گردن خون شده و اگر با آب سرد انجام می شود، تورم و التهاب را کاهش خواهد داد. برای استفاده از این روش کافی است،  دو تشت را با آب پر کنید که یکی از آن ها آب سرد و دیگری آب گرم پر شده باشد.

برای ۳ تا ۴ دقیقه پاهای تان را در آب گرم قرار دهید و بلافاصله بعد از آن پاهای تان را برای یک دقیقه در آب سرد بگذارید. می توانید از این روش به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه استفاده کنید.

ماساژ

ماساژ پا یکی از بهترین روش ها برای درمان تورم پا است. با افزایش فشار در این مناطق میزان درد کاهش و گردش خون افزایش می یابد. هم چنین با استفاده از ماساژ می توانید آب اضافی را از مناطق مربوطه، تخلیه کنید. مقداری روغن خردل یا روغن زیتون را در محل آسیب  دیده قرار داده و به مدت ۵ دقیق ماساژ دهید.

این کار را چندین بار در روز انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این روش اگر بعد از استحمام انجام می شود، می تواند تاثیری چند برابر داشته باشد.

آب نمک

آب نمک میزان درد ، ناراحتی و التهاب را کاهش  می دهد. منیزیم سولفات موجود در  نمک به راحتی جذب پوست شده و به گردش خون و کاهش التهاب کمک می کند.

این ماده به عنوان مسکن درد نیز می تواند استفاده شود و حتی بوی بد پا را نیز از بین می برد. برای استفاده از این روش کافی است نصف فنجان نمک را در داخل وان ریخته و چند دقیقه پاهای خود را در داخل آن قرار دهید.

زنجبیل

زنجبیل نیز مسکنی برای التهاب پا می باشد. به شما پیشنهاد می کنیم چند بار در روز قسمت های متورم را با روغن زنجبیل، ماساژ دهید. علاوه بر این می توانید روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای زنجبیل بنوشید و یا تکه های خام آن را میل کنید.

قاصدک

قاصدک شاید عجیب ترین درمانی باشد که می توان برای تورم پا پیشنهاد داد. برای درمان تورم پا می توانید از پودر قاصدک خشک شده استفاده کنید. علاوه بر این جالب است بدانید تحقیقی در سال ۲۰۰۹ نشان داد که قاصدک حاوی موادی است که به از بین رفتن آب اضافی بدن کمک بسیاری خواهد کرد.

یک قاشق چای خوری از پودر قاصدک خشک شده را با یک فنجان آب داغ مخلوط کنید و بگذارید برای ۵ دقیقه خیس بخورند و از این نوشیدنی گیاهی ۲ تا ۳ بار در روز مصرف نمایید.

آب لیمو

مصرف آب لیمو می تواند به دفع آب اضافی و سموم بدن شما کمک بسیاری نماید. یک قاشق چای خوری از آب لیمو را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و با کمی عسل طبیعی آن را شیرین نمایید. از این نوشیدنی چند بار در روز مصرف کنید.

سرکه سیب

پتاسیم موجود در این ماده باعث دفع آب اضافی بدن شده  و در نتیجه به کاهش التهاب کمک بسیاری خواهد کرد.  مقداری مساوی آب و سرکه سیب را با هم مخلوط کرده و محلول را درون ماکروویو قرار دهید تا گرم شود. حوله ای را درون آن قرار دهید و این حوله را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دو بار در روز بر روی اطراف محل آسیب دیده قرار دهید.

 علاوه بر این می توانید ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص را در یک لیوان آب گرم ریخته و با عسل مخلوط کنید. از این نوشیدنی دو بار در روز بنوشید.

دانه های گشنیز

یکی از معروفترین مواد در طب آیورودا برای درمان التهاب پا دانه های گشنیز هستند. دو تا سه قاشق چای خوری از این ذرات را در یک فنجان چای بریزید و اجازه دهید تا بجوشد. پس از سرد شدن از آن بنوشید.

ورزش

ورزش مداوم برای جلوگیری از التهاب پاها و مفاصل ضروری است. ورزش میزان گردش خون در بدن را افزایش داده  و از ماندن آن در اندام های تحتانی جلوگیری می کند.

شنا کردن یکی از بهترین ورزش ها برای کاهش و درمان التهاب پاها و مفاصل می باشد.
هر هفته ۵ روز و هر بار نیم ساعت، ‌پیاده روی کنید.
ورزش های کششی و نرمشی انجام دهید.
یوگا هم می تواند برای کاهش التهاب و ورم بسیار موثر باشد؛ زیرا گردش خون را افزایش می دهد.

منیزیم

کمبود این ماده معدنی در بدن می توان منجر به التهاب و ورم پا شود.

موادی مانند سبزیجات با برگ های سبز، آجیل، ماهی، سویا، آووکادو، موز و شکلات تلخ سرشار از منیزیم هستند.
استفاده از مکمل های منیزیم هم با مشورت پزشک، می تواند موثر باشد.

نکات مهم :

برای کاهش التهاب، پاهای خود را به سمت بالا نگه دارید.
مصرف نمک و کافئین خود را کاهش دهید؛ زیرا این مواد می توانند منجر به تورم و التهاب پا شوند.
به جای استفاده از میوه ها و سبزیجات کنسرو شده، از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.
آب بسیار بنوشید.
از نشستن طولانی مدت خودداری نمایید.
در سفر های طولانی جوراب هایی سفت و محکم بپوشید تا از التهاب و تورم پا جلوگیری کند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.