90

۱۰ روش برای رهایی از افکار منفی 

|
0 دیدگاه

اجازه ندهید افکار منفی، شما را تحت سلطه خود بگیرند. ما در این مطلب ۱۰ روش رهایی از افکار منفی و به دست آوردن دید مثبت را برای شما مطرح کرده ایم. با ما همراه باشید:

۱۰ روش برای رهایی از افکار منفی 

زندگی همیشه آن طور که انتظار داریم پیش نمی رود. گاهی اوقات سختی هایی در زندگی پیش می آیند که از مقابله با آن ها می ترسیم، از بیان برخی حرف ها به دیگران خودداری می کنیم و آن ها را به درون خود می ریزیم. تمام این مسایل، ترس ها و افکار، باعث ایجاد افکار منفی در ذهن انسان می شوند.

در واقع خود نیز می دانیم که این افکار منفی هیچ فایده ای در زندگی ندارند، ولی باز هم نیاز داریم که اطرافیان این را به ما یاد آوری کنند. خود را سرزنش نکنید، مشکلات خود را با دیگران در میان بگذارید و اگر توان مقابله با آن ها را ندارید، می توانید از افراد متخصص کمک بگیرید.

خلاصه کلام این که هرکاری از دست تان بر می آید انجام دهید، ولی تسلیم افکار منفی نشوید.

افکار منفی خود را بشناسید:

برای رهای از افکار منفی، ابتدا باید آن ها را بشناسیم و بپذیریم. چه چیز هایی باعث نگرانی شما می شوند؟ آیا در هر شرایطی، فقط به جنبه های منفی آن موقعیت فکر می کنید؟ آیا امکان دارد بعضی شرایط صرفا به خاطر دیدگاه شما، منفی به نظر برسند؟ افکار ممکن است بسیار قوی باشند، اما شناخت این افکار می تواند بسیار کمک کند.

نباید فراموش کرد که وجود افکار منفی در زندگی طبیعی است. در طول روز در ذهن انسان، میلیون ها فکر ایجاد می شود که امکان ندارد همه آن ها مثبت باشند. مجبور نیستید همیشه امیدوار و خوشحال به نظر برسید. به جای این که مدام به خود بگویید که شرایط بسیار سختی دارید،

گفتن این جمله که «شرایط سختی دارم، اما تمام سعی خود را برای رهایی از این شرایط انجام می دهم» می تواند به شما آرامش دهد.

حقیقی بودن افکار منفی خود را امتحان کنید:

این کار را می توانید با نوشتن افکار منفی بر روی کاغذ شروع کنید. سپس در کنار هر یک، درجه واقعی بودن و میزان تاثیر آن بر روی زندگی خود را بنویسید.

به این صورت خواهید دید که در واقع بیشتر افکار منفی شما واقعی نیستند و تاثیر زیادی بر زندگی ندارد. به خود بگویید «آیا این مشکل بعد از ۵ سال نیز برای من مهم خواهد بود؟» و اگر جواب شما منفی است، دیگر خود را برای آن موضوع سرزنش نکنید.

به موقعیت خود از بیرون نگاه کنید:

گاهی اوقات فرار از موقعیتی که در آن هستید و نگاه کردن به آن شرایط از بیرون، می تواند روش خوبی باشد. وقتی افکار منفی زیاد شدند و زندگی شما را تحت تاثیر قرار دادند، این سوال را از خود بپرسید «چگونه می توانم به ابعاد دیگر این شرایط هم توجه کنم؟

اگر فرد دیگری در این شرایط باشد چگونه رفتار خواهد کرد؟ آیا این شرایط از بیرون هم این قدر سخت است یا من با افکار خود آن را تا این حد سخت جلوه می دهم؟ و آیا این طرز تفکر واقعا به من کمک می کند یا خیر؟»

یک لیست از موارد قابل تشکر در زندگی تهیه کنید:

تشکر کردن از زندگی، موضوعی است که اکثر ما به آن بی توجهی می کنیم، اما در اصل یک حس نجات بخش است. نویسنده کتاب راز بیان می گوید که «نوشتن ۱۰ چیز در زندگی که باید از آن ها تشکر کرد، بسیار کار مفیدی است و زندگی شما را در جهت مثبت تحت تاثیر قرار می دهد».

تحت هر شرایطی، داشته های خود را به یاد بیاورید و هر روز به خاطر آن ها خدا را شکر کنید. اگر این کار را مانند ورزش کردن به صورت مرتب انجام دهید، خواهید دید که به یک عادت تبدیل خواهد شد و در زندگی شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت. جملاتی را که بر شما و رابطه تان تاثیر مثبت دارند را هر روز تکرار کنید.

اطراف خود را با افراد مثبت پر کنید:

شرایط روحی افراد پیرامون نیز در شرایط روحی ما تاثیر به سزایی دارند. اگر مدام در اطراف شما انسان های منفی وجود داشته باشند، محال است بر شما تاثیر نگذارد. فراموش نکنید که عکس این موضوع نیز صدق می کند؛ اگر اطراف شما پر از انسان های مثبت باشد، باز هم محال است بر شما تاثیر نگذارند.

افرادی که شما را ناراحت می کنند، انرژی تان را از بین می برند و افکار منفی را به شما یادآوری می کنند را از زندگی خود بیرون کنید؛ این کار باعث کاهش افکار منفی خواهد شد.

از شرایط روحی مغلوب بیرون بیایید:

تمامی اتفاقاتی را که برای شما پیش آمده را بار دیگر مرور کنید؛ زیرا بیشتر آن ها تصمیم و خواسته های خود شما بوده اند. دیگران را مقصر ندانید، اما خود را نیز سرزنش نکنید. تمامی اتفاقات پیش آمده را قبول کنید و خود را شکست خورده ندانید. مسئولیت تمام کار ها و تصمیمات را بر عهده بگیرید و به گذشته نگاه نکنید.

اگر اشتباهاتی داشتید، از آن ها تجربه گرفته و به آینده نگاه کنید؛ خواهید دید که یک انسان قوی و مثبت خواهید شد.

به دیگران کمک کنید:

کمک کردن به دیگران به کاهش افکار منفی و تمرکز نکردن  بر روی آن ها کمک می کند. از سوی دیگر کمک کردن به دیگران و دیدن این نکته که می توانید دیگران را خوشحال کنید، شما را نیز خوشحال خواهد کرد.

خلاق باشید:

موفق ترین هنرمندان و مدیران معمولا افرادی هستند که سختی های بسیاری را پشت سر گذاشته اند. می توانید افکار منفی و شرایط سخت پیش آمده را به نفع خود تغییر دهید. حتی اگر نقاشی کردن بلد نیستید، یک کاغذ و خودکار بردارید و شروع به کشیدن بکنید، چیزی بنویسید،

افکار خود را با دیگران درمیان بگذارید، آواز بخوانید و یا هر کار دیگری که شما را تخلیه می کند انجام دهید. شاید در این برهه افکار خلاقانه ای که تا کنون به ذهن تان نرسیده بودند را کشف کنید.

تحرک داشته باشید:

در هوای خوب بیرون بروید، همراه با موسیقی مورد علاقه خود پیاده روی کنید،

یوگا و پیلاتس انجام دهید و یا هر کاری که دوست دارید، ولی تحرک داشتن را کنار نگذارید. فراموش نکنید که سلامت روحی و روان با سلامت جسم در ارتباط است. مرتب ورزش کردن، فعالیت هورمون ها را تنظیم کرده و در رهایی از افکار منفی و ایجاد آرامش نقش به سزایی دارد.

لبخند بزنید:

گاهی اوقات اطرافیان را به خاطر عبوس بودن سرزنش می کنیم، ولی اصلا به خود دقت نمی کنیم. شما در طول روز چقدر می خندید؟ فراموش نکنید اطرافیان مانند آینه هستند. سعی کنید همیشه به محل کار خود با لبخند وارد شوید، مطمئن باشید که بسیار تاثیر گذار خواهد بود؛ حتی اگر خود را وادار به لبخند زدن کنید.

این کار را برای خود به یک عادت تبدیل کنید، خواهید دید که چه قدر در رهایی از افکار منفی به شما کمک خواهد کرد. به نیروی خندیدن ایمان بیاورید؛ مطمئن باشید که هر چقدر مثبت باشید زندگی نیز به همان گونه خواهد بود.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.