249

۱۰ ماده غذایی برای هضم غذا و دستگاه گوارش

|
0 دیدگاه

استرس،‌ آلودگی هوا، ‌عفونت ها، استفاده مداوم از آنتی بیوتکی ها و… می توانند در عملکرد دستگاه گوارش اختلال ایجاد کنند.

۱۰ ماده غذایی برای هضم غذا و دستگاه گوارش

دستگاه گوارش یکی از حیاتی ترین سیستم های بدن ماست که نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش بهتر است  از آب کافی و غذاهای سالم استفاده نماییم. در ادامه ما قصد داریم ۱۰ نمونه از مواد غذایی مفید برای دستگاه گوارش را به شما معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

زنجبیل

زنجبیل می تواند برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مورد استفاده قرا گیرد. زنجبیل برای درمان مشکلاتی مانند، حالت تهوع، درد های معده، گاز معده و… می تواند مفید باشد.

برای استفاده از زنجبیل مقداری زنجبیل خورد شده را در آب جوشیده ریخته و چای آماده شده را نوش جان کنید.علاوه بر این می توانید مقداری چای زنجبیل را به همراه یک قاشق عسل قبل از هر وعده غذایی میل کنید.

نعناع

همه ما می دانیم که نعناع خواص بسیاری برای دستگاه گوارش دارد. نعناع دارای خواص ضد عفونی کننده گی و ضد التهابی است. علاوه بر این از نعناع می توان برای درمان بسیاری از دل دردها هم استفاده کرد؛ زیرا خاصیت خنک کنندگی دارد.

از نعناع می توان در انواع غذا و سالاد ها استفاده کرد.همچنین می توانید عصاره نعناع را با مقداری آب مخلوط کرده و یک تا دو بار در روز میل کنید.

ماست

ماست یکی از بهترین موادی است که می تواند برای تقویت دستگاه گوارش مفید باشد. ماست به دلیل داشتن باکتری های مفید، می تواند به هضم غذا کمک کند و هم چنین از یبوست هم جلوگیری نماید.

بهتر است از ماست های حاوی فیبر استفاده نمایید و از خرید ماست هایی که در آنها از شیرین کننده ها استفاده شده است، خودداری کنید

 سیب زمینی شیرین

استفاده از سیب زمینی شیرین با پوست برای دستگاه گوارش مفید خواهد بود. سیب زمینی شیرین  سرشار از فیبر، کربوهیدرات های مفید، ویتامین B6 و C می باشد که برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد. علاوه بر این سیب زمینی های شیرین می توانند برای بهبود زخم های گوارشی، زخم اثنی عشر و دیگر مشکلات روده ای  هم مناسب باشند.

آووکادو

این میوه خوشمزه سرشار از فیبر و چربی های اشباع نشده سالم می باشد.

این میوه می تواند باعث بهبود عملکرد لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا شود. این ماده می تواند بتاکاروتین را به ویتامین A تبدیل کند که به عملکرد پوشش مخاطی دستگاه گوارش کمک خواهد کرد.  آواکادوو به دلیل داشتن آب فراوان و مواد معدنی بسیار، ‌به کاهش وزن هم کمک بسیاری خواهد کرد.

جو

جو به دلیل سرشار بودن از فیبر به هضم غذا کمک بسیاری می کند؛ فیبر موجود در آن غذا را به راحتی به سمت روده هدایت کرده و از یبوست جلوگیری خواهد کرد . هم چنین این ماده می تواند علائم سوزش معده را که بر اساس رفلاکس معده ایجاد می شود، کاهش دهد.

این ماده سرشار از  سلنیوم، تیامین، فسفر، مس، زینک و ویتامین E می باشد که برای سلامتی کلی بدن شما لازم است. اگر دچار مشکلات گوارشی هستید، اضافه کردن جو به وعده های غذایی می تواند راه حلی خوبی برای شما باشد.

روغن کبد ماهی

روغن کبد ماهی هم دارای خواص بسیاری برای دستگاه گوارش می باشد. روغن کبد ماهی می تواند از التهاب جلوگیری کرده و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد؛‌  زیرا در روغن کبد ماهی اسیدهای چرب امگا۳، ویتامین A و ویتامین D وجود دارد. استفاده از روغن کبد ماهی برای درمان التهاب های روده هم می تواند موثر باشد.

به شما توصیه می کنیم روزانه از این روغن مفید در وعده های غذایی خود استفاده نمایید.

سیب

این میوه برای کسانی که مشکلات روده ای دارند می تواند بسیار موثر باشد. سیب حاوی فیبر قابل حل در چربی و فیبر غیرقابل حل در چربی است که برای دریافت فیبر غیر قابل حل در چربی، لازم است آن را با پوست مصرف نمایید. این نوع فیبر می تواند از یبوست جلوگیری کرده و حرکت مواد غذایی را در سرتاسر دستگاه گوارشی شما بهبود بخشد.

علاوه بر این سیب حاوی مقدار زیادی ویتامین های A و C، همچنین پتاسیم، فسفر و دیگر مواد معدنی می باشد که می توانند از یبوست جلوگیری کنند. فیبر های قابل حل در چربی سرعت فرایند هضم غذا را کاهش داده و در نتیجه فرد را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه می دارد.

موز

موز  در عملکرد سیستم روده موثر می باشد و برای کسانی که دچار اسهال شده اند بسیار مفید می باشد ؛ زیرا می تواند به بازیابی الکترولیت ها و پتاسیم از دست رفته در هنگام اسهال کمک کند. همچنین موز سرشار از فیبر هم هست که می تواند به هضم غذا کمک کرده و از یبوست جلوگیری نماید.

علاوه بر این پروتئین های موجود در این میوه به حفظ بافت سیستم گوارشی کمک کرده و سرعت هضم کربوهیدرات ها را که منبع اصلی انرژی در بدن هستند کاهش می دهد. به شما توصیه می کنیم روزانه از یک عدد موز استفاده نمایید.

چغندر

این میوه برای سلامتی کل سیستم گوارشی مفید می باشد. در چغندر ماده ای به نام بتایین وجود دارد که می تواند باکتری ها و مخمرهای سیستم بدنی را کنترل کرده و نفخ را کاهش دهد. علاوه بر این در چغندر مقدار زیادی منیزیم، پتاسیم و فیبر می باشد که از درد های شکمی و مشکلات گوارشی مانند یبوست جلوگیری خواهد کرد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.