143

از مبارزه با بیماری‌های قلبی تا جلوگیری از دیابت

|
0 دیدگاه

تخم‌های شربتی دانه‌های ریز ژله‌ای مانندی هستند که علاوه بر طعم مخصوص و جذاب خود خواص درمانی بسیاری دارند و فیبر بالای آن‌ها به جلوگیری بروز بسیاری از مشکلات کمک می‌کند.

از مبارزه با بیماری‌های قلبی تا جلوگیری از دیابت

در این مطلب به معرفی خواص درمانی تخم شربتی خواهیم پرداخت.

تخم‌های شربتی بر خلاف اندازه‌‌ی کوچک‌شان، سرشار از مواد مغذی و مهم هستند. آن‌ها یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به افزایش کلسترول HDL کمک می‌کنند. HDL در واقع همان کلسترول خوب است که باعث جلوگیری از سکته‌‌ و بیماری‌های قلبی می‌شود. علاوه بر این، تخم‌های شربتی سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان، فیبر، آهن و کلسیم هم هستند.

میزان ترکیبات موجود در تخم شربتی

بنا بر گزارش آمار و پایگاه داده‌های وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، هر اونس (۲۸ گرم) از دانه‌های تخم شربتی شامل ترکیبات زیر است:

۱۳۱ کالری
۸.۴ گرم چربی
۱۳.۰۷ گرم کربوهیدرات
۱۱.۲ گرم فیبر
۵.۶ گرم پروتئین

بدون قند

خوردن یک اونس از تخم شربتی در روز می‌تواند ۱۸ درصد از  کلسیم، ۲۷ درصد از فسفر، ۳۰ درصد از منگنز و مقادیر کمی از مس و پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین کند.تخم شربتی در مقایسه با تخم کتان، مقادیر امگا ۳، کلسیم و فسفر بیشتری دارد. با این حال اکثر مردم از این مواد مغذی استفاده نمی‌کنند.

مزایای تخم شربتی برای سلامتی

خیلی وقت است که از اثبات سالم بودن غذاهای گیاهی و جلوگیری آن‌ها از شرایط نامطلوب مانند چاقی، دیابت، بیماری قلبی و مرگ و میر گذشته است. ضمن این که غذاهای گیاهی باعث افزایش انرژی، بهبود رنگ پوست و کاهش وزن هم می‌شوند.

قدرت فیبری تخم شربتی

بنا به اعلام موسسه‌‌ی ملی غذا و دارو، مردان زیر ۵۰ سال باید ۳۸ گرم فیبر در روز و زنان زیر ۵۰ سال باید ۲۵ گرم فیبر در روز مصرف کنند.

برای مردان بالای ۵۰ سال فیبر توصیه شده ۳۰ گرم و برای زنان بالای ۵۰ سال، این میزان ۲۱ گرم در روز توصیه شده است. این در حالی است که اکثر مردم کم‌تر از نصف این میزان، فیبر مصرف می‌کنند.

ساده‌ترین راه برای افزایش مصرف فیبر، خوردن مواد غذایی گیاهی مانند میوه، سبزیجات، آجیل، تخمه و دیگر دانه‌های غیر فرآوری شده است. به این ترتیب خوردن فقط یک اونس تخم شربتی می‌تواند ۱۰ گرم از فیبر مورد نیاز روزانه را فراهم کند. این مقدار معادل نصف نیاز روزانه‌‌ی یک زن بالای ۵۰ سال است.

کاهش وزن

غذاهایی که دارای فیبر زیاد هستند، به افراد کمک می‌کنند تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنند و معمولا هم کالری کم‌تری دارند. از طرفی نتایج بررسی‌ها نشان داده است که رژیم‌های غذایی پر فیبر باعث کاهش وزن هم خواهند شد.

به غیر از فیبر موجود در تخم‌های شربتی، سطوح بالای اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید آلفا لینولئیک می‌تواند به روند کاهش وزن کمک کند. البته شواهد در خصوص این که تخم شربتی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، کافی نیست.

درمان دیورتیکولوزیس

نتایج نشان داده است که رژیم‌های پر فیبر باعث کاهش شیوع دردهای زودرس دیورتیکولیت شده و جذب آب در روده‌‌ی بزرگ را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند که حرکات داخل روده راحت‌تر انجام شود. از این رو، داشتن یک رژیم غذایی سالم سرشار از فیبر با مقدار زیادی میوه و سبزیجات می‌تواند فشار و التهاب موجود در روده‌‌ی بزرگ کاهش دهد.

علت دقیق بیماری دیورتیکولیت مشخص نیست. اما شواهد نشان داده است که بروز این بیماری به کمبود فیبر در رژیم غذایی ارتباط دارد.

بیماری قلبی عروقی و کلسترول

نتایج بررسی‌ها نشان داده شده است که افزایش مصرف فیبر می‌تواند باعث کاهش فشار خون و کلسترول شود.

نتایج ۶۷ آزمایش جداگانه نشان داده است که حتی مصرف ۱۰ گرم فیبر در روز می‌تواند باعث کاهش LDL یا همان کلسترول بد خون شود. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که فیبر موجود در مواد غذایی می‌تواند با کاهش خطر التهاب، از وقوع بیماری‌هایی چون دیابت، سرطان و چاقی جلوگیری کند.

دیابت

رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر، ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند. خوردن وعده‌های غذایی با فیبر بالا کمک می‌کند تا قند خون در حالت پایدار قرار بگیرد.

بررسی‌های انجام شده از یافته‌های مطالعات متعدد نشان داده است که وجود ۱۴ گرم فیبر به ازای هر ۱۰۰۰ کالری، کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲ ایجاد می‌کند.

بهبود هضم و سم‌زدایی

رژیم غذایی حاوی مقادیر مناسب فیبر باعث جلوگیری از بروز یبوست شده و به طور منظم در جهت سالم‌سازی دستگاه گوارش کمک می‌کند. حرکات منظم روده برای دفع روزانه‌‌ی سموم از طریق صفرا و مدفوع بسیار مهم است.

مبارزه با بیماری‌های قلبی

تحقیقات نشان می‌دهد که امگا ۳ قابلیت دارد که خطر ترومبوز و نامنظمی ضربان قلب را کاهش دهد. چنین اختلالاتی می‌توانند منجر به حمله‌‌ی قلبی، سکته و ایست قلبی شوند. علاوه بر این، امگا ۳ها می‌توانند سطوح LDL، کلسترول و تری‌گلیسیرید را هم کاهش دهند.

تخم‌های شربتی، تخم‌های کتان، روغن تخم کتان، روغن زیتون و گردو از غنی‌ترین منابع امگا ۳ محسوب می‌شوند.

چگونه می‌توان از تخم شربتی در رژیم غذایی استفاده کرد؟

تخم شربتی را می‌توان از هر سوپرمارکتی خریداری کرد. رنگ تخم‌های شربتی سیاه بوده و طعم خاصی دارند.
تخم‌های شربتی می‌توانند بر روی مواد غذایی نظیر غلات، ماست، جو دو سر یا دیگر غذاها پاشیده شوند. ضمن این که می‌توانند به صورت پخته شده در محصولاتی مثل نان و کیک هم قرار بگیرند.
گیاهخوارها می‌توانند تخم شربتی را جایگزین تخم مرغ کنند! به این ترتیب، یک قاشق غذاخوری تخم شربتی را با ۳ قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و چند دقیقه صبر می‌کنید. ژل حاصل می‌تواند نقش تخم مرغ را در درست کردن کیک داشته باشد.

مضرات احتمالی تخم شربتی

تخم شربتی این خاصیت را دارد که تا ۲۷ برابر وزن خود را آب جذب کند.

یک بار مردی یک قاشق غذاخوری تخم شربتی را به صورت خشک در دهان ریخت و سپس سعی کرد تا آن‌ها را با یک لیوان آب قورت دهد. تخم‌های شربتی باعث شدند تا ژل ضخیمی در داخل مری این فرد تشکیل شود که پایین فرستادن آن بدون درمان‌های پزشکی ممکن نبود.

هر چند  این مورد جزو نوادر است، با این حال لازم است که قبل از مصرف تخم‌های شربتی، آن‌ها را در مایعات و دیگر غذاها مخلوط کنید. از طرفی، تخم شربتی نباید به کودکان داده شود.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.