226

چگونه از شدت خجالت آب نشویم

|
0 دیدگاه

شرایط زیادی در زندگی پیش می‌آید که باعث خجالت زده شدن ما می‌شوند.

چگونه از شدت خجالت آب نشویم

گاهی اوقات این شرایط در یک موقعیت دوستانه پیش می‌آیند و گاهی هم در یک جمع رسمی خود باعث شرمساری ما می‌شوند. به هر حال مهم است که بتوانیم این شرایط را مدیریت کنیم.

مطمئنا شما هم تجربه‌های زیادی در این زمینه داشته‌اید. به زمانی فکر کنید که در فضای عمومی به زمین می‌خورید. سعی می‌کنید که خونسرد باشید، اما احتمالا از درون احساس شرمساری زیادی می‌کنید.

آیا می‌دانید۶ نوع شرمساری وجود دارد؟

شاید حتی به این فکر نکرده باشید اما شرایط شرم‌آور به ۶ نوع تقسیم بندی شده‌ است. (این انواع به وسیله‌ی ما، شرایط محیطی و افراد دیگر به وجود می‌آیند).

در ادامه به معرفی این ۶ حالت می‌پردازیم:

۱. نقض حریم خصوصی

این اتفاق برای افراد مشهور بسیار اتفاق می‌افتد. برای مثلا دزدیدن و به اشتراک گذاشتن عکس‌های خصوصی افراد بر روی وبسایت‌ها و اینترنت که همه‌ی مردم به آن‌ها دسترسی دارند.

۲. فقدان دانش و مهارت

گاهی اوقات در هنگام مصاحبه‌ی شغلی بحثی مطرح می‌شود که هیچ دانش و مهارتی در خصوص آن ندارید و به ناچار سکوت می‌کنید.

۳. رفتار‌های شرمسارکننده

یک مثالی که اخیرا اتفاق افتاد، هنگامی بود که یک شبکه‌ی تلوزیونی مصاحبه‌ی زنده‌ای با پرفسور رابرت کندی انجام می‌دهد و در هنگام این مصاحبه دو فرزند خردسال او به داخل اتاق کار پدر رفتند و در مقابل دوربین قرار گرفتند.

۴. نقدشدن و طردشدن

یک مثال بدیهی برای این نوع از شرایط این است که از کسی درخواست کنید که با هم به بیرون بروید. شما تمام قدرت و اعتماد به نفس خود را به کار می‌برید، اما زمانی که آن فرد به دعوت شما دست رد می‌زند تمام غرور و اعتماد به نفستان شکسته می‌شود. این وضعیت در حالتی که به صورت رو به رو با آن فرد باشید برای هر دو طرف سخت‌تر و شرم‌آورتر خواهد شد.

۵. پرستیژ مناسب

نوجوانان بیشتر در معرض این خطر هستند. آن‌ها از بدن خود خجالت‌زده هستند یا از نداشتن لباس مناسب و مد روز و وسایل شخصی مانند نداشتن آخرین نسخه‌ی آیفون شرمسار می‌شوند.

۶. محیط

این حالت می‌تواند در زمانی که شما در حال تماشای یک فیلم با والدین خود هستید اتفاق بیفتد. همه چیز خوب است و شما از دیدن فیلم لذت می‌برید تا این که … صحنه‌ای غیراخلاقی در فیلم رخ می‌دهد. شما نمی‌دانید به کجا باید نگاه کنید یا چه چیزی بگوید. فقط می‌توانید دعا کنید که زودتر این صحنه به اتمام برسد.

همانطور که در مثال‌های بالا می‌بینید. شرمساری حسی غیرقابل اجتناب در زندگی ما است.

با این حال، راه‌هایی برای مقابله‌ی موثر با این شرایط شرم‌آور وجود دارد. بیاید به آن‌ها نگاهی بیندازیم.

چطونه از شرمساری نمیریم؟

یکی از دوستان در هنگام سخنرانی لکنت زبان می‌گیرد. این در حالی است که می‌تواند از صحبت کردن در مقابل دیگران شرمسار باشد، اما هیچ وقت اجازه نداد همچنین اتفاقی بیفتد. شما هم می‌توانید با هرچیزی که نسبت به آن احساس شرمساری می‌کنید، کنار بیایید.

نگذارید که «اثر ویژه» شما را کور کند

محققان دانشگاه کورنل اخیرا مطالعات متعددی در مورد این که چقدر دیگران متوجه اعمال و ظاهر ما می‌شوند، انجام داده‌اند.

مطالعات نشان داد که بسیاری از ما به طور زیادی فکر می‌کنیم که چقدر دیگران متوجه اعمال و ظاهر ما می‌شوند و آن‌ها را به خاطر می‌سپارند. به نظر می‌رسد که اکثر افراد این قدر که نگران خود هستند که در مورد بقیه فکری نمی‌کنند. به بیان دیگر، موقعیت‌های شرمساری شما یا دیده نمی‌شود یا به زودی فراموش می‌شود. (خبر خوش!)

کانال را عوض کنید

از شما خواسته شده است که همکاری را در کنفرانس فروش سالانه‌ی شرکت معرفی کنید. متاسفانه شما دست و پای خود را گم کرده‌اید و نام آن همکار را فراموش کرده‌اید. این اتفاق واقعا شرم‌آور است. به هرحال یک ترفند ساده برای رهایی ازین مخمصه وجود دارد.

توجه‌ را از سوی خود به سوی همکارتان منعکس کنید. به این طریق که تعریف و تمجیدی از او کنید و بگویید: «چیزی که همیشه به خاطر دارم این است که همکار من حافظه‌ی بهتری از من دارد.»

آرامش خود را حفظ کنید

فرض کنید در جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی هستید و مصاحبه‌گر  برای این که ثابت کند شما مناسب این کار نیستید دنبال راهی می‌گردد! در شرایطی مانند این، شما به سرعت احساس ضعف و شرمساری می‌کنید. نکته این است که باید آرامش خود را حفظ کنید.

شما می‌توانید این کار را به وسیله‌ی کنترل کردن تنفس خود انجام دهید که با تمام توانایی‌های خود جوابی منسجم بدهید و این را به خود یاداوری کنید که بقیه‌ی متقاضیان شرایطی مانند شما را خواهند داشت. با حفظ وقار خود، شرمساری را از خود دور خواهید کرد و شانس عالی جهت گرفتن شغل را برای خود رقم می‌زنید.

به خود بخندید

اغلب مردم در مورد قد من که ۲.۱۰ متر است نظر می‌دهند. گاهی‌اوقات این توجه مورد احترام است؛ اما زمان‌های دیگر این طور نیست. من معمولا با ساخت یک شوخی خودسرزنش کننده با این قضیه کنار می‌آیم.

برای مثال اگر مشغول خرید در سوپرمارکت باشم، گاهی کسی به من می‌گوید که برای پر کردن قفسه‌های بالا بسیار عالی هستم و من اینطور جواب او را می‌دهم: «درست است؛ اما برای قفسه‌های پایین بلااستفاده هستم.»

 از یادآوری دوباره‌ی شرمساری بپرهیزید

لحظات شرم‌آور می‌تواند سال‌ها ما را اسیر خود کند. برای نمونه شما می‌توانید اتفاق‌های شرم‌آور دوران تحصیل خود را به یاد آورید. شاید شما جواب سوالی را در کلاس اشتباه گفته‌ باشید و همه به شما خندیده‌ باشند.

این حادثه ممکن است شما را در مقابل صحبت در کلاس بی‌میل و رغبت کرده باشد. در زندگی آینده، ممکن است مشکلاتی برای صحبت در مقابل عموم داشته باشید. همانطور که می‌بینید خیلی مهم است که از این شرایط شرم‌آور خود را رها سازید.

این کار را با قبول کردن این اتفاق‌ انجام دهید و این را بدانید که اکنون انسانی متفاوت و قوی‌تری هستید. همچنین می‌توانید شرایط شرم‌آوری که برایتان اتفاق افتاده‌است را پشت سر گذارید و به حال و آینده فکر کنید.

با مشکل روبه رو شوید و آن را حل کنید.

تصور کنید در کافه‌ای نشسید و دستتان به فنجان قهوه برخورد می‌کند و بر روی میز خالی می‌شود.

این نوشیدنی داغ همه جا پخش می‌شود! شما حتما از این شرایط خجالت زده می‌شوید. یک راه برای کنار آمدن با این قضیه این است که بلافاصله شروع به تمیز کردن میز کنید. این کار باعث می‌شود که از این حادثه جدا شوید و به حل کردن آن تمرکز کنید. این کار تنها باعث خوشحالی شما نمی‌شود، بلکه کارکنان کافه نیز از شما ممنون خواهند شد.

صادقانه باید گفت که هیچ فرمول جادویی برای محافظت خود از تجربه‌های شرم‌آور وجود ندارد.

به هرحال، اگر از این نکات و تکنیک‌های بالا استفاده کنید، می‌توانید بر تمام شرایط شرم‌آوری که برایتان اتفاق می‌افتد فائق شوید و به شما کمک می‌کند که زندگی شادتر و موفق‌تری داشته باشید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.