125

آشنایی با غذاهای استرس زا

|
0 دیدگاه

فشار بالای کاری و پروژه زیادی دارید که باید تمام کنید، فشار مشکلات زندگی‌ و سایر مسایل دیگر در زندگی‌ روزمره بسیاری از ما بالا است. 

آشنایی با غذاهای استرس زا

استرس و تنش خواه و ناخواه بسیاری از ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعضی‌ اوقات وجود کمی‌ اضطراب لازم است تا شما را به سمت جلو سوق دهد اما وجود استرس برای طولانی مدت برای سلامت بسیار مضر است. زمانی‌ که به صورت مداوم استرس داریم، بدن در حالت کنش قرار می‌گیرد که این سبب می‌شود تا سیگنال‌های واکنشی به استرس بالا برود؛

در این شرایط سطح هورمون کورتیزول در خون بالا می‌رود. این هورمون نقش مهم در ایجاد واکنش در بدن در شرایط اضطرار دارد اما بالا بودن مزمن آن در بدن منجر به بروز مشکلات زیاد برای سلامتی و همینطور افزایش احتمال بالا رفتن وزن، افزایش التهاب در بدن، و بالا رفتن قند خون می‌شود.

اگرچه استرس و اضطراب به دلیل عوامل محیطی بالا می‌رود اما غذایی که می‌خوریم نیز ممکن است روی این مشکل اثر گذارد. در واقع اگر می‌خواهید که میزان استرس را در بدن و در نتیجه، شانس بروز بیماریها را کاهش دهید غذاهای زیر را مصرف نکنید.

۱. شکر

یکی‌ از راه‌های کاهش استرس کم کردن میزان مصرف شکر و قند است. افزایش هورمون کورتیزول در زمان اضطراب سبب بالا رفتن سطح قند خون می‌شود. زمانی که غذای شکر دار مصرف می‌کنید، سطح قند خون در بدن به سرعت بالا می‌رود و در نتیجه بدن به کرتیزول بیشتری نیاز دارد.

افزایش این هورمون باعث علائم بی خوابی، اثر منفی  روی سیستم ایمنی بدن، سردرد و میل به خوردن غذاهای ناسالم می‌شود. با حذف کردن غذاهای حاوی قند افزوده مثل ماست میوه‌ای، نوشیدنی‌های گازدار وآبمیوه و به جای آن خوردن غذاهای با قند پیچده کمک زیادی به کنترل استرس خواهید کرد.

۲. قند مصنوعی

شکر طبیعی به اندازه کافی‌ بد است، در نتیجه بسیاری از محصولات کارخانه‌ها برای فروش به سمت استفاده از مصرف شکر مصنوعی در ترکیبات خود هستند.

قند مصنوعی اگرچه بدون کالری است اما می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامت ایجاد کند، مثل سردرد، افزایش خطر بروز بیماری مزمن مثل بیماری قلبی. همینطور این نوع مواد غذایی به مرور میل شما را به مصرف مواد قندی افزایش می‌دهد.

۳. کافئین زیاد

اگر نمی‌توانید که صبح را بدون نوشیدن فنجان قهوه آغاز کنید نگران نباشید. لازم نیست که قهوه را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید. اما اگر به صورت مداوم چندین فنجان قهوه در طول روز مصرف می‌کنید احتمال زیاد خود را در شرایط پر استرس‌تری قرار می‌دهید.

کافئین بالا موجود در قهوه روی غدد شما اثر تحریکی می‌گذارد، همینطور یک محرک سیستم عصبی است. کافئین همینطور باعث افزایش میزان فشار خون است و تمام این عوامل در کنار هم میزان اضطراب را در بدن افزایش می‌دهد.

1 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.