377

بدن به چه میزان پتاسیم در طول روز نیاز دارد؟

|
0 دیدگاه
اجاره آپارتمان مبله ارزان

پتاسیم در رده بندی سومین ماده معدنی عمده‌ای است که بدن به آن نیاز دارد و در بسیاری از فعالیتهای بدن نقش ایفا می‌کند.

بدن به چه میزان پتاسیم در طول روز نیاز دارد؟

اما مصرف نا کافی‌ این ماده معدنی بین بسیاری از افراد شایع است. بر طبق امار منتشر شده از سازمان غذای آمریکا ۹۸% از مردم آمریکا در حد توصیه شده پتاسیم مصرف نمی‌کنند.

پتاسیم چیست؟

پتاسیم یک ماده معدنی مهم است که در بسیاری از غذاهای گوناگون یافت می‌شود. از جمله مهمترین منابع این ماده معدنی می‌توان به سبزیجات با برگ تیره، حبوبات و ماهی‌ سالمون اشاره کرد.

در حدود ۹۸% از پتاسیم در بدن درون سلول‌ها وجود دارد که بخش عمده آن درون سلول‌های ماهیچه بدن است و همینطور کبد و گلبول قرمز خون. این ماده معدنی در بسیاری از واکنش‌های حیاتی بدن مثل ضربان قلب، انقباض ماهیچه و تعادل آب در بدن مهم است.

همینطور نتایج تحقیقات نشان داده است که رژیم با میزان پتاسیم کافی‌ در کاهش خطر فشار خون، سنگ کلیه و پوکی استخوان در رابطه است.

چه میزان کمبود پتاسیم شایع است؟

متاسفانه مصرف پتاسیم در اغلب افراد بالغ  کم است چرا که این افراد  مصرف سبزیجات کمتری دارند.

اما همیشه کم بودن مصرف با کمبود پتاسیم در بدن همراه نیست. در واقع کمبود پتاسیم در اثر دریافت ناکافی آن از رژیم غذایی بسیار نادر رخ می‌دهد. مورد کمبود بیشتر در زمانی‌ رخ می‌دهد که بدن فرد پتاسیم زیادی را از دست می‌دهد. به عنوان مثال به علت تهوع، اسهال  یا برخی‌ بیماری های مزمن.

بهترین منابع غذای پتاسیم کدام هستند؟

بهترین راه برای دریافت پتاسیم مصرف منابع غذایی آن است.منابع اصلی‌ پتاسیم سبزیجات است اما به وفور در مواد غذایی دیگر هم یافت می‌شوند. از مهمترین منبع غذای این ماده معدنی می‌توان به سیب زمینی‌ شیرین، لوبیا سبز، لوبیا سویا، آووکادو و ماهی‌ سالمون اشاره کرد.

علایم کمبود پتاسیم

حساس ضعف و خستگی دارید: اگر با وجود استراحت کافی همچنان احساس خستگی و ضعف داشتید، وقتش است نگاهی به برنامه غذایی خود بیاندازید. خوردن میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم به شما کمک می‌کند که احساس شادابی کنید.

فشار خون بالا : در موارد بسیاری فشار خون ناشی از  سابقه خانوادگی، اضافه وزن، و خوردن بیش از حد نمک است. اما تحقیقات نشان داده برنامه غذایی حاوی پتاسیم پایین نیز باعث بالا رفتن فشار خون می شود.

 گرفتگی شدید عضله: اگر اسپاسم های دردناک عضلانی زیاد برای پاهایتان اتفاق می افتد، ممکن است مشکل کمبود پتاسیم باشد. معمولا ورزشکارانی که زیاد فعالیت می کنند و حسابی عرق می ریزند دچار چنین اسپاسم هایی می شوند. دلیلش هم این است که الکترولیت ها از جمله پتاسیم، وقتی زیاد عرق می کنیم از بدن خارج می شوند.

یکی از سریع ترین راه حل ها برای ورزشکاران استفاده از نوشیدنی ورزشی است که حاوی الکترولیت باشد.

اجاره آپارتمان مبله ارزان
0 پسندیده شده

از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.