179

دروغ شرکت های تولید کننده مواد غذایی

|
0 دیدگاه

ناسالم ترین غذاهایی که می‌توانید بخورید اغلب جز مدعیان سالم ترین مواد غذایی هستند! این ریاکاری نیست؟!

دروغ شرکت های تولید کننده مواد غذایی

به محبوب ترین غلات صبحانه که با شور و ذوق از فروشگاه خریداری کرده‌اید، نگاهی بیندازید. در واقع شما یک کاسه شکر و طعم دهنده را میل می‌کنید. اما روی جعبه شما با کلمات زیبایی رو به رو می‌شوید:

کم چرب
مفید برای قلب
با فیبر بالا
بدون گلوتن
کم‌ترین میزان سدیم
ساخته شده با غلات کامل

اما اگر به جای توجه به عکس کارتونی یک خرگوش در حال خوردن این محصول، جعبه را برگردانید و به محتویات روی لیبل نگاهی بیندازید، با اسامی جالبی برخورد می‌کنید: شکر، طعم دهنده، شکر با یک اسم دیگر، شکر با یک رنگ دیگر، شکر با یک اسم با کلاس و… در واقع یک بسته زیبا را که حاوی عوامل بیماری دیابت نوع ۲ است را به شما قالب می‌کنند.

از دیدگاه بازاریابی با استفاده از ترکیب شخصیت‌های کارتونی دوران کودکی من و شما، به ما محصولی را می‌فروشند که نهایتاً به تناسب اندام ما صدمه می‌زند. آنها می‌دانند کسانی که محصولات آنها را مصرف می‌کنند، احتمالاً بی‌خیال سلامتی و تناسب اندام خودشان شده‌اند.

۱. کم چرب

ترس از چربی در دنیا از دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی شروع شد (فکر کنم تازه به کشور ما رسیده!) و همین باعث ایجاد ترس از مصرف مواد چرب به خصوص در وعده صبحانه شد. اما همین الان در دنیا ترس از چربی تا حدود زیادی از بین رفته است. اما شرکت ها همچنان از این ترس که در پس زمینه ذهن ما قرار دارد،

سوء استفاده می‌کنند و به ما محصولات کم چرب را که در واقع پر شکر هستند را معرفی می‌کنند! خوردن گوشت قرمز، تخم مرغ و کره محلی سر صبح بد است اما خوردن غلات صبحانه خوب است (احتمالاً به خاطر مد بودن است!)

مسئله اینجاست که کم چرب لزوماً خوب نیست، چرا که خوردن چربی باعث ایجاد بیماری در شما نمی‌شود. خوردن غیر مسئولانه چربی شما را دچار مشکل می‌کند.

۲. فیبر بالا

همان طور که دانستید ریشه برچسب های کم چرب از کجا می‌آید، پیدا کردن ریشه کلمه با فیبر بالا کار سختی نیست!

در دهه ۱۹۷۰ یک تحقیق صورت گرفت و نتیجه‌ای که گرفته شد این بود که رژیم‌های حاوی فیبر بالا رابطه مستقیمی با کاهش ریسک بیماری ها (مخصوصاً سرطان روده بزرگ) دارند. اما این تحقیق یک مشکل اساسی داشت. این تحقیق روی قبایل آفریقایی ماسایی صورت گرفته بود و چون این قبیله از غلات کامل استفاده می‌کردند،

این نتیجه حاصل شده بود. نکته‌ای که به آن توجه نشده بود مقدار مصرف بالای پروتئین و چربی های اشباع شده و مقدار مصرف کم مواد نشاسته دار در رژیم غذایی این قبیله بود.

با انتشار این تحقیق ناگهان سبوس گندمی که ما در سطل زباله می‌انداختیم، ارزشمند شد. شرکت ها از همین موضوع سوء استفاده کردند و کلمه با فیبر بالا را روی جعبه های غلات صبحانه حک کردند و بسته های شکر را به مردم قالب کردند.

با این حال تنها در ۲ تحقیقی که اثر بلند مدت مصرف رژیم های با فیبر بالا را مطالعه کردند نشانه ها حاکی از افزایش ریسک بیماری های قلبی تا ۲۳% داشت! همچنین هیچ اثر قابل توجهی روی بهبود سرطان روده بزرگ هم بدست نیامد.

۳. کلسترول

دقیقاً در همین دهه ۸۰ میلادی که ادعاهایی مفید بودن رژیم های کم چرب و با فیبر بالا منتشر می‌شد، دانشمندان مطمئن بودند که دلیل اصلی ایجاد تصلب شریان، باریکی و سفتی رگ های قلب را پیدا کرده اند.

در این دهه انستیتو سلامتی ملی آمریکا ۱۴ متخصص را گرد هم آورد و همه آنها با اتفاق آراء به این موضوع رای دادند که سطح پایین کلسترول در خون رابطه مستقیم با کاهش ریسک حملات قلبی، ناشی از بیماری های کرنری قلب دارد.

آنها این رای را دادند بدون توجه به این نکته که آزمایش اصلی برروی خرگوش ها صورت گرفته است که به صورت طبیعی گیاه خوارند و توانایی هضم و جذب کلسترول را ندارند و از طرفی به آنها کلسترول شیمیایی خورانده شده بود که تمایل به اکسید شدن داشت.

اما همین موضوع باعث شد تجویز استاتین ها (کاهنده کلسترول خون) شایع شود. خوب خودتان حدس می‌زنید که شرکت های دارو‌ساز چه سودی کرده و می‌کنند. این باعث شد تا مصرف کلسترول که رابطه اش با جلوگیری از حملات قلبی ثابت نشده بود، کاهش یابد.

اگر قرار بود حملات قلبی کاهش یابد افرادی که استاتین مصرف می‌کردند و با رژیم های کم کلسترول داشتند دچار حملات قلبی نمی‌شدند اما واقعیت چیز دیگری است.

چیزی که مطمئناً می‌دانیم این است که استاتین باعث اختلال در عملکرد میتوکندری سلولی و هورمونی می‌شود و کاهش کلسترول سبب اختلال در کار دستگاه عصبی می‌شود. جالب است بدانید کلسترول در ساخت استروئید و بلاک های سلولی و فراهم کردن انرژی برای سیستم عصبی نقش دارد.

نشانه‌هایی از بروز خشونت و افزایش حس افسردگی در مردان میانسال با کاهش کلسترول مشاهده شده است.

۴. سدیم

حتماً در مورد افرادی که چاق هستند یا در شرایط پیش دیابت هستند و دارای سطح بالایی از تری گلیسیرید هستند، شنیده‌اید که به آنها توصیه می‌شود تا نمک کمتر بخورند.

این در واقع به یک جوک شبیه است! نمک شما را چاق نمی‌کند، شاید در میان مواد مضر آخرین ماده‌ای باشد که باید نگران آن بود. افرادی که فشار بالا دارند به جای اینکه سراغ نمک بروند باید مصرف فروکتوز مایع را پایین بیاورند.

طبق توصیه FDA میزان مصرف مناسب نمک در روز زیر ۲۴۰۰ میلی گرم (یک قاشق چایخوری) است که معقول است.

۵. گلوتن

همان طور که می‌دانیم گلوتن در بعضی افراد می‌تواند سبب افزایش التهاب و حساسیت شود. خود گندم می‌تواند اشتها را در شما تحریک کند.

اما این استدلال که گلوتن مضر است دلیل نمی‌شود تا محصولاتی مثل: کیک و پیتزا بدون گلوتن سالم بشوند. این خیلی واضح است اما هنوز خیلی ها گول این حرف‌ها را می‌خورند!

همین جاست که شرکت‌های تولید کننده با چسباندن علامت بدون گلوتن محصولات ناسالم خود را بزک می‌کنند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.