341

دروغ هایی که در مورد چربی گفته می‌شود

|
0 دیدگاه

خیلی سخت است تا از شهرت بد خلاص شد و هیچ کس این موضوع را به اندازه چربی درست درک نکرده است.

دروغ هایی که در مورد چربی گفته می‌شود

چربی سال‌ها به عنوان شیطان معرفی شده است. اما برخلاف سال‌ها تحقیق که قصد داشتند چربی‌ها را دشمن معرفی کنند اما بالاخره معلوم شد چربی‌ها دشمن ما نیستند.در واقع شما به چربی در رژیم غذای خود نیاز دارید. نه تنها چربی شما را سیر نگه می‌دارد بلکه ریسک بیماری‌های قلبی را پایین می‌آورد و حتی قند خون شما را کنترل می‌کند.

خوب بیاییم نگاهی به دروغ‌های که در مورد این چربی‌ها گفته شده است بیندازیم.

۱. رژیم‌ غذایی کم‌ چرب سالم‌ ترین رژیم است

راستش را بخواهید همه چیز در اوایل سال ۱۹۴۰ شروع شد.

دانشمندان تصور می‌کردند رابطه‌ای بین رژیم‌های پرچرب و سطح کلسترول بالا وجود دارد. بنابراین آنها شروع به توصیه رژیم‌های کم‌چرب کردند این ایده در دهه ۶۰ تبدیل به یک مد شد! اما این سناتور آمریکایی جورج مک‌گاورن بود که این ایده علمی را تبدیل به یک قانون (راهنمای رژیم غذایی) در آمریکا کرد. بعد هم تمام دنیا کورکورانه این موضوع را قبول کردند.

مک‌گاورن حرف‌های خوبی هم زد. او از مصرف بیش از حد نوشابه‌های قندی و مصرف کم میوه و سبزی انتقاد کرد. او در این راهنما توصیه کرد مصرف کربوهیدرات را بالا ببریم و این موضوع به عنوان تعبیر شد که باید مصرف چربی را محدود کنیم!

مشکل اینجا بود که مردم وقتی سراغ مواد غذایی کم‌چرب می‌رفتند در عمل سراغ سالم‌ترین مواد نمی‌رفتند. آنها کیک و شیرینی مصرف می‌کردند صرفاً به این خاطر که چربی آنها کمتر بود.

در یک تحقیق که در دانشگاه هاروارد روی ۵۰۰۰۰ زن در بیش از ۸ سال صورت گرفت متوجه شدند که رژیم‌های کم‌چرب هیچ تاثیری ندارند و مشکلات قلبی همچنان بالا می‌روند.

نتیجه کاملاً مشخص بود: رژیم‌های کم‌چرب هیچ اثری نداشتند!

۲. همه‌ی چربی‌ ها یکی هستند

درست است که هر گرم چربی‌ها ۹ کالری دارند اما این به آن معنا نیست آنها با هم برابرند.

چربی‌های سالم

چربی‌های مونو اشباع‌نشده

چربی‌های اشباع‌نشده بعد از تحقیقی که در سال ۱۹۶۰ صورت گرفت مورد علاقه مردم قرار گرفتند.

در این تحقیق که روی رژیم غذایی مردم یونان صورت گرفت مشخص شد علی‌رغم چربی بالایی که در رژیم غذایی‌شان دارند خیلی کم به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. محققان گفتند که این موضوع به خاطر مصرف چربی‌های مونو اشباع‌نشده است و اینگونه بود که رژیم غذایی مدیترانه‌ای متولد شد!

شما این چربی را در آجیل، دانه‌ها، کره بادام‌زمینی، زیتون، کانولا و کنجد پیدا خواهید کرد.

چربی‌های پلی‌اشباع‌نشده

این چربی سطح کلسترول شما را بهبود می‌دهد و باعث کاهش ریسک بیماری‌های قلبی می‌شود.

این چربی در موادی مثل: ماهی سالمون، دانه سویا، گردو، توفو، دانه آفتاب‌گردان و ماهی قزل‌آلا پیدا خواهد شد.

چربی مضر

چربی‌های ترانس

این نوع از چربی مرتبط با بیماری‌ قلبی و کلسترول بالاست.

شما این چربی را در مواد غذایی فراوری شده پیدا خواهید کرد.

۳. همه مواد پرچرب سطح کلسترول شما را بالا می‌برند

کلسترول یک ماده مومی شکل است که در چربی موجود در خون پیدا می‌شود و به بدن در ساخت بعضی از سلول‌ها کمک می‌کند. سال‌ها پیش دکترها سطح بالای کلسترول را با بیماری قلبی مرتبط دانستند و این موضوع باعث ترس از موادی مثل تخم مرغ شد.

امروزه می‌دانیم که این موضوع صحیح نیست. چربی‌های اشباع نشده از طرف دیگر باعث می‌شوند سطح کلسترول خون شما پایین بیایند. موادی مثل: آواکادو، روغن زیتون، ماهی سالمون، ماهی ساردین، بادام زمینی، بادام و گردو.

۴. خوردن چربی شما را چاق می‌کند

همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم چربی شما را سیر نگه می‌دارد بنابراین شانس زیادی وجود دارد که شما با خوردن این مواد سیر بمانید و کمتر غذا بخورید.

اما اگر یک کاسه بادام هندی را ظرف ۱۰ دقیقه مصرف می‌کنید توصیه می‌کنم ترمز خود را بکشید! چرا که چربی در نهایت کالری بالاتری نسبت به کربوهیدرات دارد.

در آخر باید اشاره کنم چربی‌ها جز یک رژیم غذایی سالم هستند و اگر شما هر روز به طور متوسط بیشتر از ۲۰-۳۵٪ چربی مصرف نکنید برای شما مشکلی پیش نمی‌آید و چاق نخواهید شد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.