134

غذاهایی که می‌توانند سطح سروتونین را افزایش دهند

|
0 دیدگاه

سروتونین هورمونی در بدن است که در انتقالات عصبی در سلول‌ها نقش بسیار مهمی‌ دارد و توسط غده پینه‌آل در مغز ترشح می‌گردد و عملکرد این هورمون در تمام نقاط بدن قابل تشخیص است.

غذاهایی که می‌توانند سطح سروتونین را افزایش دهند

هورمون سروتونین بیشتر به خاطر اثرگذاری مثبت آن روی روحیه شناخته می‌شود.

برخی‌ از تحقیقات نشان داده که افسردگی با سطح پایین سروتونین در بدن در ارتباط است. به همین منظور بسیاری از داروهایی که برای افسردگی تجویز می‌شوند حاوی سروتونین هستند یا سبب افزایش سروتونین در بدن می‌شوند. این داروها بر محرک‌های ترشح سروتونین در بدن اثر دارند.

اما مشکل این داروها این است که در بهترین حالت فقط در نیمی از افراد اثر بخش هستند.

هورمون سروتونین علاوه بر اثر بخشی روی وضعیت روانی می‌تواند روی سطح یادگیری و حافظه نیز موثر باشد، و برخی‌ تحقیقات به اثر مثبت سروتونین در پیشگیری از زوال حافظه نیز اشاره داشته‌اند.

بیشترین میزان هورمون سروتونین از طریق دستگاه گوارش انتقل پیدا می‌کند. زمانی‌ که غذا می‌خوریم افزایش ترشح سروتونین سبب رانده شدن غذا به سمت جلو در دستگاه گوارش می‌شود. بر هم خوردن تعادل سروتونین در بدن همچنین با مشکلات گوارشی، یبوست و افزایش حساسیت روده در ارتباط است.

از دیگر عملکردهای مهم سروتونین در بدن می‌توان به رابطه نزدیک آن با کیفیت خواب خواب، تنظیم و کوک کردن ساعت داخل بدن اشاره کرد. سطح سروتونین به صورت نورنرمال در زمان خواب پایین و هنگام بیداری بالاتر است؛ تحقیقات نشان داده که پایین بودن طولانی مدت سروتونین باعث کم خوابی‌ در افراد می‌شود.

غذاهایی که می‌توانند سطح سروتونین را افزایش دهند

مصرف غذاهایی که می‌تواند سطح سروتونین را در خون افزایش دهد میتواند تاثیر مثبتی در بهتر کردن مود و بهبود کیفیت خواب داشته باشد.

کره بادام زمینی‌ و کره مغز گردو

این دو نوع از مواد غذای در یک گرم حاوی ۴۰۰ میکروگرم سروتونین هستند که میزان قابل توجهی‌ برای افزایش سطح این هورمون در بدن است.

آناناس

این خوراکی خوشمزه در حدود ۱۷ میکروگرم سروتونین در یک گرم وزن خود دارد، آنانس طعم شیرین دارد و همینطور حاوی هورمونی به نامه برملین است که ضد التهاب است. وجود این دو هورمون در کنار هم آناناس را به یکی‌ از مهمترین غذاهای ضد افسردگی تبدیل می‌کند.

موز

موز یک میوه ارزان قیمت است که حاوی خواص فراوانی‌ است. موز حاوی میزان بالا پروتئین گیاهی و پتاسیم است که در تقویت بدن نقش دارند. علاوه بر آن هر یک گرم موز حاوی ۳۰ میکرگرم سروتونین است.

کیوی

کیوی یکی‌ دیگر از میوه‌ها است که می‌تواند سروتونین را در بدن شما افزایش دهد. هر یک گرم کیوی حاوی شش میکروگرم سروتونین است که در به خواب رفتن سریع، طولانی تر و بهتر بسیار کمک می‌کند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.