326

مزایای شگفت انگیز خلاص شدن از شکر

|
0 دیدگاه

لطفاً نترسید! اما من یک چیزی در غذایی که هم اکنون می خورید می بینم! نه مو نیست!

مزایای شگفت انگیز خلاص شدن از شکر

از سس کچابی که روی سیب زمینی می ریزید تا گلابی که روی قبر مرده ها می ریزند، این ماده در کمین شماست، بارها در طول روز بدون اینکه بدانید آن را مصرف کرده اید.

منفور تر از چربی یا کلسترول، این روز ها شکر دشمن ۱# سلامتی شماست. مرتب از تلویزیون می شنوید که می گویند موادی با چربی و کلسترول پایین مصرف کنید، اما به شما نمی گویند همان مواد کم چرب هم پر از شکر هستند!

انجمن قلب و عروق آمریکا پیشنهاد می کند مصرف روزانه شکر در زن ها به ۶ قاشق چایخوری حدود ۱۰۰ کالری و در مردها به ۹ قاشق چایخوری حدود ۱۵۰ کالری، محدود شود. اما ما بیشتر از اینها مصرف می کنیم! همین انجمن می گوید آمریکایی ها روزانه بین ۱۳-۲۰ قاشق چایخوری شکر مصرف می کنند.

شکر به خودی خود به طور نسبی بی ضرر است. حتی برای بدن ضروری است. بالاخره کربوهیدراتی است که بدن مان نیاز دارد تا درست کار کند. شکر در میوه ها، سبزی جات و لبنیات در قالب ترکیبی با عنوان فروکتوز و لاکتوز وجود دارد.

مسئله موقعی بوجود می آید که شکر در طی فراوری مواد غذایی برای طعم، رنگ یا ایجاد یک بافت خاص، به مواد غذایی افزوده می شود. این مسئله خیلی شایع است، نیازی نیست شما در یک شیرینی فروشی باشید تا بفهمید با شکر محاصره شده اید.

خوردن مقدار زیادی از این کالری های بی خاصیت اثرات زیادی بر سلامتی شما خواهد گذاشت، خصوصاً روی افزایش وزن!

شکر اضافی میزان انسولین خون را بالا می برد و سوخت و ساز شما را به هم می ریزد و در نهایت باعث می شود آن کالری تبدیل بهچربی شکمی شود.

تازه کاهش وزن یکی از مزایای کم کردن شکر در رژیم غذایی است. امروز می خواهم در مورد مزایای دیگر این اتفاق مبارک صحبت کنم:

۱. می تواند باعث کاهش فشار خون بشود

چاق شدن یکی از نتایج افزایش شکر در رژیم غذایی شماست که خود عامل اصلی فشار خون بالاست.

تحقیقات اخیر نشان داده خود شکر جدای از بحث چاقی با فشار خون رابطه مستقیم دارد. همان طور  که می دانید فشار خون بالا چیز کوچکی نیست، خود باعث آسیب دیدن سیستم گردش خون در بدن و در نهایت بیماری های قلبی، سکته قلبی و آسیب به کلیه های شما می شود.

بیشتر از این چه چیزی می خواهید: مردمی که ۲۵% کالری دریافتی آنها از شکر های اضافه شده است شانس مرگ و میر در بین آنها از کسانی که ۱۰% کالری دریافتی آنها از شکر های اضافه شده است، خیلی بیشتر است.

۲. کلسترول بد شما را کاهش می دهد

کسانی که از شکرهای اضافه شده استفاده می کنند، کلسترول خوب کمتر و در مقابل کلسترول بد بیشتری خواهند داشت. که خود منجر به گرفتگی عروق و بیماری هایی قلبی خواهد شد.

۳. شانس حمله قلبی را کاهش می دهد

یک راه عملی برای خلاصی از شکر های اضافه قطع کردن مصرف نوشابه های گاز دار است. برای هر نوشابه اضافه ای که شما مصرف می کنید ۲۵% شانس بیشتری خواهید داشت تا دچار مریضی های قلبی شوید.

۴. باعث بهبود عملکرد مغزی می شود

شما ممکن است شنیده باشید شکر باعث خرابی مینای دندان می شود اما ترسناک تر این است که شکر می تواند از قدرت مغزی شما بکاهد. تحقیقات نشان داده اند که شکر می تواند روی توانایی های شناختی شما اثر بگذارد و میزان پروتئینی را که برای عملکرد حافظه و عکس العمل ضروری است، کاهش بدهد!

۵. شانس بیماری آلزایمر را کاهش می دهد

رژیم حاوی شکر میزان ماده ای به نام نوروتروفیک را کاهش می دهد، این ماده ای است که کمک می کند خاطرات قدیمی را بیاد بیاورید. که خوب در بیماران آلزایمر سطح این ماده بسیار پایین است.

۶. باعث جلوگیری از افسردگی می شود

در یک تحقیق نشان داده شد که بزرگسالانی که بیشتر از ۴ لیوان نوشابه در روز می خورند ۳۰% بیشتر درگیر افسردگی هستند تا افرادی که در روز نوشیدنی های بدون شکر مثل آب، چای و قهوه می نوشند.

در حقیقت عملکرد مغز شما حول دو ماده می گردد : انسولین و گلوکز (شما بخوانید شکر)

وقتی گلوکز وارد بدن می شود انسولین در های سلول ها را باز می کند تا اجازه بدهد گلوکز وارد بشود. حالا اگر شما در طول روز وعده های مختلف شکر را وارد بدن بکنید، انسولین نسبت به این قضیه اهمیت کمتری می دهد و اثر خود را از دست می دهد و این خود به افسردگی و اضطراب منجر می شود.

۷. جلوی ایجاد اعتیاد را می گیرد

اتفاقی که می افتد این است که دوپامینی که عامل لذت در مغز است با مصرف شکر آزاد می شود (می دانید که از چه صحبت می کنم!) مسئله زمانی رخ می دهد که مصرف زیاد شکر آزاد شدن دوپامین در بدن را کاهش می دهد و این به آن معنی است که شما باید شکر بیشتری مصرف کنید تا همان دوپامین قبلی در مغز آزاد بشود.

یک تحقیق جالب نشان داد مصرف یک میلک شیک همان قسمتی از مغز را فعال می کند که با مصرف کوکائین در مغز فعال می شود.

۸. پوست شما را جوان تر نشان می دهد

مصرف شکر میزان چین و چروک های پوست شما را افزایش می دهد. این موضوع به این دلیل روی می دهد که شکر در جریان خون شما باعث آسیب به کلاژن و الاستین  می شود. پروتئین هایی که باعث می شود پوست ما شکل بگیرد و حالت کشسان داشته باشد.

از طرف دیگر مصرف شکر اثر آنزیم های آنتی اکسیدان بدن را خنثی می کند. که این خود شما را در معرض نور آفتاب آسیب پذیر می کند. در این مورد چیزی که می خورید مستقیماً روی پوست شما اثر می گذارد.از یک سو مصرف شکر باعث ایجاد جوش و آکنه روی پوست شما هم می شود.

۹. ریسک دیابت در شما را کاهش می دهد

تحقیقات نشان داده است که مصرف ۲ لیوان نوشیدنی شیرین در طول روز شانس مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ را ۲۶% افزایش می دهد. از آنجایی که بدن شما در مقابل انسولین مقاوم می شود، شکر نمی تواند وارد سلول های شما بشود و در جریان خون شما غوطه ور خواهد شد. میزان بالای قند خون در شما نهایتاً باعث دیابت می شود.

۱۰. جلوی ایجاد یک کبد چرب را می گیرد

افزایش میزان انسولین که ناشی از مصرف شکر است، سبب می شود تا در سلول های کبد شما چربی ذخیره شود. این بیماری علت اصلی بیماری هایی مثل دیابت، حمله قلبی و حتی سرطان است.

بیشتر از این تحقیق نکردم ولی مطمئنم اگر کمی بیشتر تحقیق کنید خودتان مضرات بیشتری برای شکر در رژیم غذایی تان پیدا خواهید کرد. فکر می کنم تا همین جا هم کافی است، پس بهتر است شما هم کم کم به خیل عظیم بدنسازانی بپیوندید که شکر را یا از رژیم غذایی خود حذف کرده اند یا آن را کم کرده اند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.