312

کمبود ویتامین B12 را جدی بگیرید

|
0 دیدگاه

احتمال آن که میزان بسیار زیاد سبزیجات مصرف کنید ولی‌ هنوز کمبود ویتامین B12 داشته باشید وجود دارد. در این مطلب متخصص تغذیه  ما در مورد علائم و راه پیشگیری از این کمبود توضیح می‌دهد.

ویتامین انرژی

ویتامین B12 مثل موتورخانه عمل می‌کند. این ویتامین در تشکیل هسته ژنتیک در بدن، تقسیم سلولها در بدن، عملکرد دستگاه عصبی و گردش خون و بسیاری فعالیت‌های حیاتی در بدن نقش دارد. متابولیسم بدن بدون داشتن میزان کافی‌ از این ویتامین به خوبی انجام نمی‌شود.

اما این ویتامین از جهتی‌ با سایر ویتامین‌ها فرق دارد چرا که فقط در مواد غذایی حیوانی یافت می‌شود، مثل تخم مرغ‌، گوشت قرمز، غذای دریایی، و لبنیات. در حدود ۱۵ % از افراد احتمالا به کمبود این ویتامین دچار هستند که اکثر آنها گیاه خواران هستند و از بیماری سلیاک رنج می‌برند.

بیشترین گروه در خطر

گیاه خواران مطلق و حتی معمولی‌ در خطر کمبود این ویتامین هستند. پس اگر رژیم غذایی شما بیشتر شامل میوه، سبزی، لوبیا و سویا است در خطر کمبود قرار دارید. به این افراد توصیه می‌شود که حتما یک وعده در هفته از گروه پروتئین حیوانی مصرف کنند.

گروه دیگر در معرض خطر کمبود ویتامین B12 بالغین بالای ۵۰ سال هستند، چرا که در معده این افراد اسید کمتری ترشح می‌شود و در نتیجه جذب ویتامین B12 کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر با بالا رفتن سن معمولا اشتها کاهش پیدا می‌کند و به ویژه مصرف منابع حیوانی کم می‌شود که نتیجه آن دریافت کمتری ویتامین B12 است.

علائم ابتدای کمبود ویتامین B12

خستگی و احساس ضعف از مهمترین و شایعترین علائم کمبود ویتامین B12 در بدن است. علت بروز این حالت کاهش تولید سلول خونی است و از اولین علائم کمبودحس سرگیجه، عدم تمرکز و ضعف است.

بهترین منبع غذایی ویتامین B12

اکثر منابع حیوانی مثل ماهی‌، مرغ‌، گوشت قرمز سرشار از ویتامین B12 هستند. جگر حیوانات اگرچه که از غنی‌ترین منابع این ویتامین است اما مصرف این ماده غذایی به دلیل مسائل بهداشتی توصیه نمی‌شود.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.