45

۷عادت غذایی دیابتی ها

|
0 دیدگاه

اضافه وزن یا تغذیه‌ی نامناسب تنها دلایل دیابت نیستند عادت‌هایی وجود دارند که ممکن است شما را در خطر ابتلا به این بیماری قرار دهند و شما حتما از شنیدن این عادات تعجب خواهید کرد.

۱- قهوه کم می‌خورید.

برخی از عادات خیلی بد نیستند. مطالعات نشان می‌دهند مصرف قهوه (کافئین‌دار یا بدون کاثئین) خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد افرادی که روزانه ۶ فنجان قهوه می‌نوشند در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشند ۳۳ درصد کم‌تر احتمال ابتلا به دیابت را دارند.

۲- بی‌خوابی مزمن دارید.

اگر شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌‌‌‌‌مانید خطر ابتلا به دیابت را در خود افزایش می‌دهید. محققان کره‌ای دریافته‌اند افرادی که تا نزدیک صبح بیدار می‌مانند (حتی اگر روزانه ۷ یا ۸ ساعت بخوابند) در مقایسه با کسانی که زود می‌خوابند بیش‌تر در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

مطالعه دیگری نشان می‌دهد افرادی که شب‌ها بیدار می‌مانند در معرض نور مصنوعی تلویزیون و موبایل قرار دارند و این عادت با پایین آمدن حساسیت انسولین و ضعف تنظیم قند خون ارتباط دارد.

۳- پروبیوتیک کم مصرف می‌کنید.

معده برای هضم بهتر به باکتری‌های مفیدی مانند پروبیوتیک نیاز دارد، میزان کم این باکتری‌ها منجر به التهاب می‌شود و در نهایت نیز منجر به مقاومت انسولین می‌شود. خوردن غذاهایی مانند ماست، کلم آبپز با سرکه، و بعضی پنیرها میزان پروبیوتیک را افزایش می‌‌‌‌دهند.

۴- غذاها را در ظروف پلاستیکی در مایکروویو گرم می‌کنید.

یک دلیل خوب برای دور ریختن ظروف پلاستیکی این است که گرم کردن غذا در آن‌ها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند دو ماده‌ی شیمیایی استفاده شده در ساخت این ظروف پلاستیکی با خطر ابتلا به دیابت در کودکان و نوجوانان ارتباط دارد. این مواد علاوه بر افزایش مقاومت انسولین، فشار خون را نیز افزایش می‌دهند.

۵- به اندازه‌ی کافی در معرض نورخورشید نیستید.

محافظت از خود در برابر اشعه‌های مضر و سرطان‌زای خورشید بسیار حائز اهمیت است اما اگر کاملا از اشعه‌ی خورشید دوری کنید خطر ابتلا به دیابت در شما افزایش می‌یابد. در مطالعه‌ای در اسپانیا افرادی که دچار کمبود ویتامین D بودند صرفنظر از وزنشان بیش‌تر در خطر ابتلا به دیابت نوع دو بودند.

محققان معتقدند ویتامین‌های نورخورشید نقش مهمی در عملکرد مناسب پانکراس دارند زیرا پانکراس انسولین را تولید و قند خون را تنظیم می‌کند. برای افزایش ویتامین D می‌توانید مکمل‌ها غذایی یا غذاهای حاوی ویتامین مانند ماهی سالمون و غلات و شیر بخورید.

۶- تمام آخر هفته تلویزیون تماشا می‌کنید.

محققان دریافته‌اند هر ساعتی که در مقابل تلویزیون می‌نشینید خطر ابتلا به دیابت را تا حدود ۴ درصد افزایش می‌دهید. همچنین زیاد نشستن باعث ذخیره‌ی چربی و افزایش دور کمر می‌شود و افزایش چربی شکمی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

۷- صبحانه نمی‌خورید.

حذف کردن صبحانه نه تنها نتیجه‌ی معکوس دارد و باعث می‌شود اواخر صبح بسیار گرسنه شوید بلکه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نیز افزایش می‌دهد. وقتی غذا نمی‌خورید میزان انسولین مختل شده و کنترل تنظیم قند خون دشوار می‌شود.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.