64

زنان مواظب مصرف غذاهایی با کالری بالا باشند

|
0 دیدگاه

تحقیق جدید نشان می دهد خانم هایی که وزن نرمالی دارند اما علاقه شدید به مصرف غذاهایی با کالری بالا دارند مانند فست فود و شیرینی در خطر ابتلا به سرطان های مربوط به چاقی مانند سرطان سینه قرار دارند.

زنان مواظب مصرف غذاهایی با کالری بالا باشند

در این تحقیق دلایل کافی وجود دارد که افراد را به مصرف غذاهای گیاهی تشویق می کند.یافته های جدید نشان می دهد زنانی که غذاهایی با کالری بالا مصرف می کنند ممکن است با خطر سرطان های مربوط به چاقی مواجه شوند، حتی اگر به اضافه وزن دچار نباشند.

در این تحقیق بیش از ۹۲۰۰۰ خانم حضور داشتند، نتایج نشان داد خانم هایی که غذاهای پر کالری با مواد مغذی اندک را ترجیح می دهند ۱۰ درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان های مربوط به چاقی قرار دارند. از جمله این غذا ها می توان به غذاهایی مانند چیپس، فست فود ها و شیرینی اشاره کرد.

سرطان های احتمالی عبارت بود از سرطان سینه، سرطان کولون، سرطان تخمدان، سرطان کلیه و سرطان آندومتر (سرطان رحم). چاقی یکی از فاکتورهای خطری است که احتمال ابتلا به این سرطان ها را افزایش می دهد. ارتباط بین میل برای خوردن غذاهای پر کالری و ریسک برخی سرطان ها تنها در بین خانم هایی با وزن نرمال وجود داشت.

محققین عنوان کردند این یافته ها جدید و غیر قابل انتظار می باشد. در طول این تحقیق تصور بر آن بود که ارتباط بین غذاهای پرکالری و سرطان در بین خانم های چاق بسیار قوی می باشد.

اما به گفته مسئول این تحقیقات سینتیا تامسون این نتایج نشان داد تناسب اندام به تنهایی نمی تواند ریسک سرطان های مربوط به چاقی را کاهش دهد.

سینتیا تامسون از دانشکده بهداشت آریزونا عنوان کرد تصور من این بود زمانی که از سرطان های مربوط به چاقی صحبت می کنیم افرادی با وزن نرمال تصور می کنند که آن ها سالم هستند اما لاغر بودن به معنی سلامتی نیست سلامتی به معنای داشتن قند خون، میزان کلسترول و تری گلیسرید نرمال می باشد.

تامسون و همکارانش فرض کردند اختلال متابولیک ممکن است تا حدودی افزایش ریسک مشاهده شده در این تحقیق را توضیح دهد. مارجی مک کولو، مدیر استراتژیک اپیدمیولوژی تغذیه در انجمن سرطان آمریکا، گفت: ” این ممکن است درست باشد.”

او احتمال دیگری را مطرح کرد” افرادی که غذاهای پرکالری مصرف می کنند تمایل اندکی برای خوردن غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات دارند.

این بدان معنا است که آن ها فیبر، ویتامین و سایر مواد مغذی را کمتر دریافت می کنند و این ترکیبات مغذی در محافظت علیه برخی سرطان ها اهمیت فراوانی دارد.

اما غذاهای پرکالری چه ایرادی دارند؟ این غذاها نسبت به وزن خود کالری بالایی دارند. البته این لزوما بد نیست. برای مثال روغن زیتون و مغزیجات این گونه هستند.

اما خیلی از غذاهای پرکالری مواد مغذی نسبتا اندکی در خود دارند. به طور کلی غذاهای فرآوری شده (مانند چیپس و دسرهای آماده)، فست فود (چیزبرگر و پیتزا)، شکلات و شیرینی در این دسته قرار دارند.

مک کولو عنوان کرد فردی که این غذاها را مصرف می کند مقدار زیادی کالری و مقدار اندکی مواد مغذی دریافت کرده است.

این یافته ها بر اساس تحقیق روی بیش از ۹۲۰۰۰ خانم بود که در سنین ۵۰ تا ۷۹ سالگی قرار داشتند. به هنگام ورود خانم ها به این تحقیق اطلاعات جزئی در مورد عادات غذایی افراد جمع آوری می شد. تیم تحقیقاتی تامسون دانسیته کالری را برای رژیم غذایی هر خانم محاسبه کردند.

در طول بیش از ۱۵ سال، کمتر از ۹۶۰۰ خانم به سرطان های مربوط به چاقی دچار شدند، عمدتا سرطان سینه و سرطان کولون.

این تحقیق تنها نشان داد شانس ایجاد سرطان در جمعیت کلی که غذاهای پر کالری مصرف می کند کمی بیشتر است.

وقتی محققین دقیق تر شدند به نظر می رسید این ارتباط تنها در بین خانم هایی با وزن نرمال مشهود بوده است. آن هایی که غذاهای پرکالری مصرف می کردند ۱۲ تا ۱۸ درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان های مربوط به چاقی قرار داشتند و این آمار در مقایسه با خانم هایی بود که مقدار کمتری از این غذاها استفاده می کردند.

سایر فاکتورها مانند سن، وضعیت کلی سلامت و سیگار کشیدن و نوشیدن الکل هم چنین عادت ورزش کردن نیز در نظر گرفته شد.

اما اگر کیفیت مواد مغذی مطرح است چرا ارتباطی بین خانم هایی با وزن بیشتر به دست نیامد؟

خانم هایی با وزن نرمال که غذاهایی با کالری بالا مصرف می کنند ممکن است مادامی که پیرتر می شوند اضافه وزن شدید تری پیدا کنند. محققین اطلاعاتی را در مورد اضافه وزن داشتند اما این اطلاعات برای کل دوره تحقیق نبود.

به هر حال صرف نظر از دلایل، حرف آخر بنا به گفته مک کولو بسیار ساده و روشن است ” سعی کنید بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کنید. نکته ای که این تحقیق نشان می دهد این است که سعی کنید از غذاهایی با پایه گیاهی استفاده کنید و این نسبت به کنترل وزن در اولویت می باشد.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.