361

سالم ترین مواد غذایی که پزشکان به غذاهای خود اضافه می‌کنند

|
0 دیدگاه

پزشکان در مورد همه مواد غذایی انتخابهای سالمی دارند و سعی می‌کنند سالم ترین مواد غذایی را انتخاب کنند.

سالم ترین مواد غذایی که پزشکان به غذاهای خود اضافه می‌کنند

در واقع مواد غذایی مورد استفاده پزشکان مزایایی مانند افزایش انرژی، مبارزه با بیماری‌ها دارد و همچنین انتخاب آنها برای مواد تشکیل دهنده‌، مواد پر خاصیت است. از پزشکان متخصص خواسته شد تا مواد غذایی را که برای درست کردن غذاهای خود استفاده می‌کنند را با ما در میان بگذارند.

پاپریکا دودی

پاپریکا دودی عطر و طعمی دوست داشتنی را برای هر غذایی به ارمغان می‌آورد. دکتر لیندا شیو، پزشک متخصص داخلی می‌گوید: «این ادویه ساخته شده از فلفل شیرین یا فلفل قرمز است و حاوی ویتامین A، بتاکاروتن و کاروتنوئیدهای دیگر است.

آنتی اکسیدانهای موجود در آن و همچنین کاروتنوئیدها از آسیب سلولی که منجر به مشکلات بهداشتی مزمن مانند بیماری‌های قلبی و عروقی و آرتریت می‌شود، جلوگیری می‌کنند.

زردچوبه

دکتر شیو می‌گوید: «زردچوبه ضد التهابی قوی است، شبیه به مهار کننده‌های دارویی Cox-2 مانند سلبرکس». وی ادامه این ادویه طلایی نارنجی که پایه پودر کاری را تشکیل می‌دهد  می‌تواند به بیماریهای التهابی مانند آرتریت و بیماری التهابی روده کمک کند.

بلغور یکی از سالم ترین مواد غذایی جایگزین برنج

 گندم کامل با طعم آجیلی که جوشانده و سپس خشک شده؛ بلغور را می‌توان به سرعت تنها با خیساندن در آب جوشیده آماده کرد. دکتر شیو می‌گوید: «شما می‌توانید در هر غذایی آن را جایگزین برنج کنید و همچنین می‌توان به عنوان پایه سالاد دانه‌ای آن را سرد سرو کرد.

بلغور همچنین یک غذای عالی برای بیماران دیابتی است زیرا بلغور با فیبر بالا و با شاخص گلیسمی بسیار پایین است و برخلاف برنج سفید، تاثیر کمی روی قند خون دارد.

کرم بادام هندی

آیا شما هم از کرم بادام هندی به عنوان یکی از سالم ترین مواد غذایی استفاده می‌کنید؟ دکتر شیو این غذا را یک اختراع هوشمندانه می‌داند که به صورت خیساندن بادام هندی خام در آب و سپس پوره کردن آن در مخلوط کن همراه با آب است که به عنوان یک جایگزین گیاهی برای خامه یا شیر است.

این ماده غذایی یک انتخاب خوب برای افرادی است که نمی‌خواهند از فراورده‌های حیوانی استفاده کنند و با این حال هنوز هم از عطر و طعم خامه لذت ببرند. مانند همه مغزها، بادام هندی سرشار از پروتئین، فیبر، آهن و چربی اشباع نشده مطلوب قلب است.

زیره

یکی دیگر از سالم ترین مواد غذایی که دکتر شیو به آن اشاره می‌کند، زیره است که یک منبع عالی فیبر و عناصر معدنی است. این ماده غذایی دارای بسیاری از مواد شیمیایی گیاهی همراه با خواص آنتی اکسیدان و امکان ضد میکروبی است. همچنین یکی از ادویه‌هایی است که واقعا برای چشم ما مفید است.

تخم شربتی یا دانه‌های چیا

به دنبال یک غذای فوق العاده هستید که بتوانید به بسیاری از وعده‌های غذایی روزانه اضافه کنید؟ دانه‌‌های چیا ممکن است همان چیزی باشد که شما به دنبالش می‌گردید.

دانه‌های چیا را می‌توان به اسموتی‌‌ها اضافه کرد، برشته کرد و روی ماست و اوتمیل ریخت، با غذاهای پخته شده در فر مخلوط کرد، در سس سالاد ریخت و یا حتی خود پودینگ چیا یک راه حل عالی برای اضافه کردن فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین به غذای روزانه است.

دکتر کارولین سدرکوئست متخصص زنان و بارداری و پزشک موسس سرویس تحویل غذای کاهش دهنده وزن می‌گوید:

«فقط ۲۸ گرم از این دانه‌‌‌های ریز،  ۱۰ گرم فیبر و ۵ گرم پروتئین را به خود اختصاص می‌دهد. فیبر به میزان زیادی به حرکاتدستگاه گوارش کمک می‌کند و همچنین کربوهیدرات خالص مواد غذایی را کاهش می‌دهد و به تثبیت قند خون کمک می‌کند».

لوبیای سویا

یکی از سالم ترین مواد غذایی  لوبیای سویا است که به عنوان یک بغل بشقابی می‌توانید آن را با سالادهای میوه، سالادهای حاوی غلات، سالادهای پروتئینه یا پاستاهای سبزیجات مخلوط کنید و یا حتی به عنوان رویه سالاد به آن اضافه کنید.

سویا یک منبع کامل و پایدارپروتئین گیاهی است که دکتر سدرکوئیست پیشنهاد می‌کند. وی گفت: « نصف فنجان لوبیای سویا حدود ۹ گرم پروتئین و ۴ گرم فیبر را فراهم می‌کند، این یک راه حل ساده برای افزودن مواد مغذی بیشتر به غذاهای مورد علاقه است».

آووکادو

دکتر سدر کوئیست می‌گوید چربی‌های سالم در رژیم غذایی شما می‌توانند سلامت قلب را بهبود بخشند که کمک می‌کند شما احساس سیری کنید و ممکن است با حفظ ثبات قند خون، میل شما به خوردن را کاهش دهند. او می‌گوید: «آووکادو را به املت صبحانه اضافه کنید یا برای میان وعده، روی نان غلات کامل با روغن زیتون و گوجه فرنگی پخش کنید.

آووکادو را می‌توان به اسموتی اضافه کرد تا بافتی خامه‌ای تر داشته باشد و یا حتی با شیر مورد علاقه خودتان، آب لیمو و کمی شیرین کننده، پوره کنید، سپس فریز کرده و برای روزهای گرم به جای بستنی‌های معمول استفاده کنید.

تخم کتان

رابین ایوانز، متخصص پوست در مرکز خصوصی پوست در استمفورد، با افزودن تخم کتان به صبحانه، اغلب به صورت ریختن در کاسه میوه هایی همچون انواع توتهای ارگانیک، پاپایا و انار، پوست خود را درخشان و بدن خود را سالم نگه می‌دارد.

دکتر اوانز گفت: «تخم کتان غنی از چربی امگا ۳ است و دارای مزایای ضد التهابی و آنتی اکسیدان قوی است و یکی از دانه‌های فوق العاده است که هر کس باید بخورد. این ماده غذایی که یکی از سالم ترین مواد غذایی است، برای روده عالی است و به عنوان یک راه حل طبیعی و گیاهی، حرکات منظم روده‌ای را تحریک می‌کند.

سیر

دکتر کایرین دانستون متخصص زنان و زایمان در آتلانتا می‌گوید: «سیر نه تنها باعث ایجاد عطر و طعمی متمایز و قوی برای غذا می‌شود،

بلکه فواید سلامتی بسیاری را با این ترکیب فراهم می‌کند. دکتر دانستون می‌گوید: «این ماده با صرف کمی کالری، مقدار قابل توجهی از ویتامین ها شامل C، B، سلنیوم و روی که به تولید انرژی و عملکرد سیستم ایمنی مناسب کمک می‌کند.را فراهم می‌کند.

همراه با آلیوم، ترکیبی که بوی متفاوت سیر را ایجاد می‌کند، فواید سلامتی بیشماری برای سیر اثبات شده است از جمله کاهش فشار خون و کلسترول، کاهش علائم سرماخوردگی، افزایش سلامتی استخوان، کاهش زوال عقل، و در کل سیر موجب افزایش طول عمر می‌شود.

زنجبیل

زنجبیل یکی از سالم ترین مواد غذایی است که توسط دکتر نزوچی اوککه، متخصص داخلی در مرکز پزشکی لانگون نیویورک است. او می‌گوید: «من یکی از هواداران بزرگ افزودن آن به بسیاری از وعده‌های غذایی‌ام یا نوشیدن آن همراه با چای و سایر نوشیدنی‌ها هستم.

یک چیز عجیب و غریب در مورد زنجبیل این است که نه تنها خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی شگفت انگیز دارد، بلکه فنلهای موجود در زنجبیل، به طور خاص‌تر واقعا برای کمک به کاهش برخی علائم بیماریهای دستگاه گوارش کمک می‌کنند. زنجبیل همچنین به کاهش درد قاعدگی و درمان حالت تهوع کمک می‌کند.

عدس پروتئین اصلی گیاهخواران

عدس سرشار از مواد معدنی، پروتئین و فیبر محلول در فولات، منگنز، آهن، فسفر، تیامین، پتاسیم و ویتامین B6  است و منبع ریبوفلاوین، نیاسین، پاتوتنیک، سلنیوم، مس، منیزیم و روی هستند. میمی گارنری مدیر دانشکده بهداشت و درمان جامع و مدیر بهداشت کالیفرنیا می‌گوید: «عدس پروتئینی مهم برای گیاهخواران است.

من ترکیبی شامل کوئینا همراه با عدسها را پیشنهاد می‌کنم که پروتئین کامل  برابر با ماهی و گوشت می‌سازد. وی همچنین توصیه کرد که به دلیل اینکه اسید فیتیک که مانع از جذب مواد معدنی می‌شود، حتما آنها را از قبل بخیسانید و آب آن را خالی کرده، سپس بپزید.

توت‌ها

دکتر گوارنری توت‌های ارگانیک را در بالای لیست سالم ترین مواد غذایی گیاهی و آنتی اکسیدان و ضد التهاب قرار می‌دهد. وی گفت :«آنها دارای ویتامین C بالا هستند، یک مبارزه کننده طبیعی با رادیکال‌های آزاد و عفونت.

آنها همچنین دارای منگنز، فیبر و مس هستند و با تنوع زیادی از مواد مغذی آنتی اکسیدان و ضد التهابی، آنها به مبارزه با بیماری و بهبود سلامت کمک می‌کنند. او می‌گوید کتون‌های تمشک به خصوص که ترکیبی در توت‌ها است، به سوخت و ساز چربی بدن کمک می‌کند که در نتیجه موجب جلوگیری از چاقی می‌شود.

جو دوسر

الیزابت کلود، متخصص قلب و عروق در مینیاپولیس، مینه سوتا، توصیه می‌کند میزان مصرف فیبر محلول خود را با اضافه کردن سبوس جو دو سر به غذاها که در آن به راحتی ترکیب می‌شود مانند سس پاستا یا اسموتی، افرایش دهید. او می‌گوید: «سبوس جو دوسر دارای فیبر بالایی است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند».

مواد غذایی بالا تنها بخشی از سالم ترین مواد غذایی مورد علاقه پزشکان هستند که مصرف آنها را به ما نیز توصیه می‌کنند. برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد مواد غذایی سالم طبق توصیه پزشکان داشته باشید، توصیه می‌کنم سری به بخش تغذیه بزنید و راجع به انواع مواد غذایی و خواص آنها دانش بیشتری کسب کنید.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.